Hej!

Jag håller på med ett examensarbete där jag nu försöker reda ut och strukturera vad det är som verkligen är viktigt när en kund väljer ett specifikt tak. Jag är snickare i grunden och är nyfiken på vad det är som gör att man ofta väljer betongpannor, det är iallafall det tak som känns vanligast enligt den erfarenhet jag har från branschen.

Är det priset, utseendet, isoleringsförmågan, livslängden, byggtiden, möjligheten att utföra jobbet själv eller möjligheten att integrera och montera solceller som är viktigast?

Hur mycket miljövänliga aspekter och möjligheten att i framtiden montera solceller tas i åtanke vid val av tak?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Rasmus
 
R RasmusLarsson05 skrev:
är nyfiken på vad det är som gör att man ofta väljer betongpannor
Traditionellt utseende, ser ut som tegeltak.
Men är mycket billigare, hållbarare och tätare.
Ett självklart val alltså!

R RasmusLarsson05 skrev:
möjligheten att i framtiden montera solceller tas i åtanke vid val av tak?
Betyder inte ett smack för mig.
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
Du kommer nog få blandade svar beroende på i vilket geografiskt område taket finns i.
Jag tror merparten av husköpare tänker på priset som en av de största faktorerna. Det ska ofta passa in i omgivningen och till den hustyp som byggs.

Betongpannorna passar till väldigt många hustyper och är ett prisvärt alternativ, det är förmodligen de två största anledningarna till att det är så vanligt.

Jag är inte säker på att betongpannor är tätare än alla tegelpannor som ovan skriver.

Det går ju att montera solceller på nästan allt idag, så det tror jag inte har så stor påverkan på val av takmaterial.
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
Vi valde tegelpannor som lades av en firma. Anledningen till att vi valde tegel var att vi tycker det är snyggare och det var det som lades på huset när det byggdes. Merkostnaden var relativt liten.
 
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
varmkorv varmkorv skrev:
Vi valde tegelpannor som lades av en firma. Anledningen till att vi valde tegel var att vi tycker det är snyggare och det var det som lades på huset när det byggdes. Merkostnaden var relativt liten.
Vilken merkostnad menar du?
Normalt är vanliga betongpannor 3x billigare än vanliga tegelpannor. Visst, har man liten takyta så är merkostnaden totalt inte så stor.
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
När jag byter blir det falsad skivtäckning eftersom det var det huset byggdes med.
Måste man ha någon särskild takbeklädnad för att kunna ha solceller? Inget jag skulle ta hänsyn till iallafall...
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
När vi bytte tak i somras hade vi inte mycket val. Snickaren föreslog pannor istället för plåt eftersom det är billigare och isolerar bättre, men det visar sig att det inte finns några konstruktionsritningar till husen, och kommunen har obekräftade uppgifter om att takstolarna inte håller för annat än plåt som det är i orginal.

Därför valde vi plåt igen. Plannja Trend som ser ut som falsad plåt men är lättare att lägga. Snickarna hade inte jobbat med det tidigare, men tyckte det var trevligt efter vad jag förstod. De behövde då bara ta in plåtslagare för bitarna runt skorstenen och takfönstret, istället för till större delen av taket, och det gick snabbt att lägga. Slutsumman hade blivit densamma oavsett val, om vi inte valt den billigare asfula pannplåten som imiterar takpannor.
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag är inte säker på att betongpannor är tätare än alla tegelpannor som ovan skriver.
Betongpannorna är mycket formstabilare, alltså varierar väldigt lite från panna till panna.
Tegel kan bli lite olika beroende på bränningen, vilken batch det är och kanske var i ugnen det ligger.

Och betongpannorna är falsade med avrinningsräfflor, som gör dem tätare speciellt vid hårda vindar.
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Betongpannorna är mycket formstabilare, alltså varierar väldigt lite från panna till panna.
Tegel kan bli lite olika beroende på bränningen, vilken batch det är och kanske var i ugnen det ligger.

Och betongpannorna är falsade med avrinningsräfflor, som gör dem tätare speciellt vid hårda vindar.
Du är medveten om att det finns tegelpannor som också har avrinningsräfflor?
Du kanske tänker dig Vittinges tegelkupa? Den är lite besvärlig att lägga, men det finns bättre tegelpannor ur den aspekten att lägga.
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vilken merkostnad menar du?
Normalt är vanliga betongpannor 3x billigare än vanliga tegelpannor. Visst, har man liten takyta så är merkostnaden totalt inte så stor.
Merkostnaden för tegel istället för betong gick på c.a. 10k om jag minns rätt. Hela renoveringen av taket gick på 120k med 50% ROT. Tror det var 150m2 tak. I det sammanhanget kändes de 10k som relativt lite. Och vi ansåg att det estetiska och det faktumet att huset hade tegel orginal.
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
useless useless skrev:
Pannplåt är något annat. Den du menar är ful. Riktigt pannplåt är väl snart kulturminnesskyddad...
[länk]
Jo, det vet jag, det var därför jag förtydligade ;-)
Plannja trend påminner om den fina pannplåten :)
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
Bara riktig pannplåt kan rosta med bibehållen värdighet. ;)
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
Ladan utanför mitt kontorsfönster ser ut att vara det, charmigt rostigt.
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
Jag förstår att folk väljer betongpannor för att det är en lägre investering, men räknar man långsiktigt är det inte ekonomiskt. I bästa fall håller de i 40 år, sedan måste de slängas pga alg- och mosspåväxt. (Som uppstår när btgpannornas fina yta har eroderat bort) Då måste man också byta papp och läkt. Ett tak med lertegel håller i 70 år om det läggs idag med rätt pappkvalitet och läktdimensioner. Efter 70 år byter man papp och läkt och återanvänder teglet. De är ganska lätta att rengöra med algtvätt och med ett reservförråd av pannor klarar man de som frostsprängts.

Sedan finns helt andra aspekter på val av takmaterial. Följande är viktiga: Taklutning, byggnadens karaktär och användning, lokalt klimat, snöförekomst, takets höjd över marken mm.

Bland de bästa takmaterial som finns är glaserat lertegel, dyrt men oerhört hållbart. Olika plåtvarianter kan också vara både vackra och hållbara. I likhet med flera av ovanstående inläggsförfattare är jag dessutom svag för äkta pannplåt.
 
  • Gilla
RasmusLarsson05
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.