Hej
Så här ligger det till: Jag ska ha larmcentralen i en kläddkammare. Där finns det bara en strömbrytare och en lampa. Jag har percis tapetsrat där och vill inte riva väggen. Har kommit på tanken att installera en kombi.
Första frågan är om det går att göra det och andra frågan är i så fall var köper man en infälld sådant. Det enda jag har hittat är en utanpåliggande hos Jula, tack i för väg.
 
Det finns inte kombi vägguttag/brytare för en dosa.
Du kan däremot ta en låg (22mm) utanpåliggande ram 2-fack och ha strömbrytare och vägguttag i. Du placerar då vägguttaget i det facket ovanför dosan.

Tänk på att du kan behöva dra fram ytterligare tråd till den dosan, det kanske bara är en fas och tändtråd där idag.
 
maah maah skrev:
Det finns inte kombi vägguttag/brytare för en dosa.
Du kan däremot ta en låg (22mm) utanpåliggande ram 2-fack och ha strömbrytare och vägguttag i. Du placerar då vägguttaget i det facket ovanför dosan.

Tänk på att du kan behöva dra fram ytterligare tråd till den dosan, det kanske bara är en fas och tändtråd där idag.
En fas och tändtråd var det tyvärr. Kan jag dra en jord och en nolla till brytaren från tillhörande lampa ?
 
Fasen finns väl redan där. Du behöver dra fram en nolla och eventuellt skyddsjord beroende på hur resten av anläggningen ser ut.
 
Mikael_L
Jag antar att det är en infälld installation med FK i rör.
Ja, då går det som regel att dra fram nolla och skyddsjord ifrån lampan eller någon annan dosa på vägen.
 
useless useless skrev:
Fasen finns väl redan där. Du behöver dra fram en nolla och eventuellt skyddsjord beroende på hur resten av anläggningen ser ut.
Skrev fel, menade jord och nolla. Jag tror att det finns jord i lampan. Om det inte finns blir det fel med bara fas och nolla till uttag ?
 
Mikael_L
Om det inte finns jord i lampan så ska det saknas jord i alla uttag i rummet, annars följer det inte reglerna.

Saknas det jord i både lampa och alla andra uttag i rummet så behöver du inte dra fram jord till det nya uttaget, drar du i en gulgrön samtidigt bara framtida behov får den inte kopplas in i uttaget förrän hela rummet samtidigt jordas i sin helhet.
Detta betyder då alltså att du måste sätta upp ett ojordat uttag i detta fall.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det inte finns jord i lampan så ska det saknas jord i alla uttag i rummet, annars följer det inte reglerna.

Saknas det jord i både lampa och alla andra uttag i rummet så behöver du inte dra fram jord till det nya uttaget, drar du i en gulgrön samtidigt bara framtida behov får den inte kopplas in i uttaget förrän hela rummet samtidigt jordas i sin helhet.
Detta betyder då alltså att du måste sätta upp ett ojordat uttag i detta fall.
Tack.
Vågar jag använda tändtråden som dragtråd eller föra in FK som det är och hoppas den kommer ut ?
 
Kör med tändtråden som dragtråd, det brukar vara enklast.
 
Och dra ur samtliga trådar när du drar så slipper du risken att trådar är tvinnade i röret och att dom "bränner" ihop så att du får stopp.
 
maah maah skrev:
Det finns inte kombi vägguttag/brytare för en dosa.
Du kan däremot ta en låg (22mm) utanpåliggande ram 2-fack och ha strömbrytare och vägguttag i. Du placerar då vägguttaget i det facket ovanför dosan.

Tänk på att du kan behöva dra fram ytterligare tråd till den dosan, det kanske bara är en fas och tändtråd där idag.
Har hittat nåt som heter trend som är 18 mm fast den passar bara till des brytare och inte uttag. Har du nåt tips om utanpåliggande ram som är tunn.

Vit utanpåliggande Trend dosa 2-fack från Schneider, 18mm tjock, avsedd för strömbrytare, ej uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du kör med den här ramen från ABB och använder deras strömbrytare och uttag så funkar det. Ramen är 22mm men som du ser kan du tar ur botten. Den delen sätter du över din dosa så ryms uttaget där.

Vit ABB ram för strömbrytare och uttag, med avtagbar botten för montering över dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det du behöver är:
1st 1815094 ram
1st 1815021 trappströmställare
1st 1815107 1-v uttag med jord
Alternativt 1815270, uttagsinsats 3-v Euro.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Alternativt borrar in en ROT-dosa intill den befintliga och sätter en dubbel täckram.
 
Den ramen funkar visst, anledningen till att de skriver så är att den är för grund för att passa om den inte monteras på en dosa och blir av med botten.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alternativt borrar in en ROT-dosa intill den befintliga och sätter en dubbel täckram.
Menar du en självfixerande rotdosa som spänns fast på väggen med skruvar ? Vilken sort i så fall ? Trodde att de används bara till betong och tegel väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.