Hej alla,

Nu har vi då köpt ett hus vi verkligen älskar. Främst tomten faktiskt. Vi kom 2a på budgivningen men första köparna hoppade av efter besiktningen och då fick vi erbjudandet att lägga ett bud. Vi fick tomten och huset för 700k under vårt bud med tanke på vad som behövde göras. Vi gjorde faktiskt ett riktigt klipp med tanken på läget. Jag jobbar själv i byggbranschen (försäljning) så har god kontakt med hantverkare, både som kunder och vänner, så fick lite ungefärliga priser med tanke på problemen som kom fram i besiktningen, detta gjorde att vi kunde pruta. I vårt ordinarie budgivningspris hade vi räknat med 500k till för att få det beboeligt. Nu är vi dock 1.2mkr under vårt "tak" så att säga.

Vi är unga och jag är relativt händig, vi har heller inga barn, så vi vill göra det mesta själv. Förutom elen.

Om fastigheten -

Timmerstuga cirka 50m2, utbyggt 20m2 med platta på mark någon gång på 60 talet, tilläggsisolerat (utan luftspalt) på 80talet och fönster bytta då.

Överlag - Huset är generellt eftersatt, behöver renoveras helt enkelt. Det har bott ett äldre par här och senaste 2 åren har det brukats som fritidshus. Utbyggt på 60 talet med platta på mark och uppreglat ovanifrån.

Taket - I behov av byte, hyfsat bra med tanke på omständigheterna faktiskt. Undertaket är lockpanel på den gamla byggnaden och råspont/papp på den nya. Undertaket är ruttet men har inte läckt in några större mängder, timret var friskt när vi var där och mätte fukten.

Grunden - Plattan på mark är ju inte dränerad så den är nog relativt fuktig. Jag får låna minigrävare gratis så kan givetvis dräneras. Problemet är att syllen är dålig längs långsidan av huset på framsidan, timmerdelen, det är en hel del röta där.. Baksidan helt ok, ingen röta. Det är väldigt nära till backen på vissa ställen under huset, andra inte, så en hel del tillskjutande fukt... Det här ser jag som det största problemet att lösa. Jag vet även inte hur syllarna ser ut på utbyggnaden. De kan mycket väl också vara dåliga. Då alla ytskikt behöver bytas är det ju inga större problem att ta reda på detta dock.

Enskilt avlopp och brunn finns, godkänt enligt kommunnen. 3-kammarbrunn med infiltration. Kan givetvis bli annat om några år men det får man ta då.

Badrum, kök, el etc är i behov av renovering men inget jag behöver räkna med. Huset är gammalt och eftersatt, helt enkelt.

Vi är lite i tankarna att riva det och bygga nytt men på sätt och vis vore det tråkigt att ta ner huset, det är charmigt på sitt sätt och passar bra in i miljön. Dock inget superspeciellt ..

Att bygga nytt har vi pratat med kommunen om då det är utanför detaljplanerat område. Det är inga problem att få bygglov etc. Dock blir det förmodligen mer pengar och man funderar ju om det är värt det? Absolut vi får som vi vill ha det, men dyrt blir det. Oavsett om man gör mycket själv. Storleksmässigt hade vi typ tänkt oss samma storlek men med en vettigare planlösning.

Tackar för alla synpunkter på förhand.. :)

Hälsningar
F
 
Jag hade samma dilemma.
Drog direkt från BB när första barnet var fött och rev huset vi bodde i.
Det var en timmerstuga som numer är en friggebod och ett 6kantigt utedass.

Jag byggde sen ett helt nytt hus, vilket jag aldrig ångrat!
Jag ser tillbyggda hus i massor, och det blir aldrig bra.
Bygg för familjen och livet och bygg som ni vill.

Här är mitt hus.
 
  • Nybyggt timmerhus med sexkantigt utedass och angränsande friggebod omgivet av skog och berghällar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robmat och 4 till
  • Laddar…
Om man som utomstående skall komma med något råd i ert fall, behöver man nog veta lite mer om förutsättningarna. Ytterst handlar det om att bedöma om det befintliga huset efter tillbyggnad kan få sådana kvalitéer att det blir en trevligare och bättre bostad än ett nybyggt hus. Kostnaderna måste ni också ta hänsyn till, men 70 befintliga kvadratmetrar är ändå värt någonting.

Hur stort hus behöver ni, nu och i framtiden?
Ligger det befintliga huset på tomtens bästa läge?
Har tomten plats både för det gamla och ett nytt?
Var i Sverige (i grova svängar) ligger huset? Frågan motiveras främst av energiaspekten.

Jag skulle helst också vilja se en bild och en ritning på det gamla huset samt en tomtkarta, innan jag säger något mer. En omständighet som jag tycker är negativ är plattan på mark, som jag antar är oisolerad. Den är en källa till problem och kostnader.
 
Hej på er igen,

Tack för informationen...

Husstorlek är ju själva grejen att vi varken vill eller är i behov av stort, säg 30m2 till max. Jag vill gärna ha en mindre verkstad så det blir eventuellt i framtiden då det gamla garaget är rivningsfärdigt nästan.

Huset har definitivt bästa läget. Det är där vi ska bygga isåfall. Vi för diskussioner här hemma om bygga nytt eller inte, nackdelen, som är den största är ju att vi lär riva upp halva tomten om vi ska bila bort den gamla plattan och gjuta nytt. Således väldigt stor risk att charmen dör med det. Bilder kommer så snart jag får möjlighet att fota.

Huset ligger utanför Västerås.

Ett alternativ jag tänkt mig är att riva allt i princip ner till timmerstommen, är den fortfarande fin i övrigt (förutom syllen) samt om knutarna inte är avsågade, utnyttja det och göra om utbyggnaden där WC och sovrum finnes... Bara en tanke?..

Grejen är att vi vill inte förstöra charmen, vilket jag själv tror vi kommer göra om vi vräker upp ett nytt hus, även om det kanske är anpassat efter tomten? Det är rätt mycket fina buskar och två träd runt huset som är fina, och förmodligen behöver bort isåfall :(
 
En variant är att göra en så förståndig tillbyggnad att ni behåller er handlingsfrihet för framtiden, dvs fortsätta på ombyggnadsvägen eller nybygge. En "förståndig tillbyggnad" innebär att den också kan ses som första etappen på en nybyggnad. Mer vågar inte jag säga utan att veta hur det ser ut.
 
Du pratar om tillskjutande fukt och risk för att syllarna är dåliga. Har du mycket vegetation nära väggarna? Om du har en minigrävare kanske du kan gräva bort allt organiskt runt huset och sedan ett grunt dike runt huset om du inte vill dränera komplett. Då kan du inspektera grundligt.
 
Nu har jag ju inte sett huset, men jag skulle råda er till att riva och bygga nytt.

Jag har hållit på i 6 år med renovering av vårt hus och är emellanåt rätt trött på det. Särskilt att behöva väga sociala aktiviteter mot att komma framåt med bygget.
Har väl 2-3 år innan vi blir helt klara. Skall bli intressant att höra ungarnas reflektioner när dom blivit äldre.....

Vill tillägga 1 : att jag generellt tycker om att fixa.
Vill tillägga 2 : vi har hittills inte gått på några stora nitar med huset.

Upplever att renovering är fasligt tidskrävande. Allt som skall rivas. Paketeras. Fraktas.
Att man ofta kan känna sig låst i vilks lösningar som är möjliga.

Om jag förstår er rätt är ni ute efter ett hus under 100m2. Då skulle jag bland annat fokusera på att hålla det öppet och luftigt.
Gör en planlösning så att ni kan skapa 1-2 nya rum utifall ni får tillökning men inte kunnat bygga ut.
Men även ha en tydlig plan för hur ni skall bygga ut med ytterligare 50-100 m2.
Jag skulle råda er till att försöka komma i kontakt med en bra arkitekt. Även om jag är nöjd med många av de valen som vi gjort så kan jag ångra att vi snålade med detta.
Då inte använda arkitekten för att i första hand rita på millimeternivå, utan mer för det konceptuella, skissnivån.

Om ni trotts allt är inne på att köra renoveringsspåret så råder jag er till att läsa gladasnickarens blogg. Har ni läst den från start till slut och är fortfarande på renoveringsspåret så go for it!

Alldeles oavsett önskar jag er ett stort lycka till!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle absolut inte riva.

När det är bestämt kommer frågan om man skall renovera det gamla boningshuset till boningshus eller bygga nytt litet boningshus och renovera den gamla timran till förråd/hobbyrum/garage.
Den frågan går inte att svara på innan du har berättat hurudan bottenplan det gamla huset har.

Att byta nedersta stocken i en timra är ingenting att vara rädd för.
 
Hej igen, :D

Stort tack för alla bra svar och synpunkter.

Vi har diskuterat och förmodligen kommer vi renovera som det ser ut nu, men nyttja en hel del hantverkare främst för vi inte ska gå in i väggen. Så där har vi ändrat oss lite, vi kommer dock göra mycket själva. Vi har fått kontaktuppgifter till en timmerman i närheten för att fixa syllen. Fördelen vi ser är att vi kan nyttja ROT och vi tycker att huset förmodligen passar bäst ihop med tomten så här som det är nu. Dock vill vi ha slammad lockläktspanel samt vittinge-tegel. Nu är det lockpanel med delvis falu rödfärg och delvis oljefärg samt betongtakpannor.

Jag har bifogat den gamla planlösningen så ni kan se hur det ser ut med mått. Matrum, kök och vardagsrum är timmerstugan, det andra tillbyggt.

Ritning av en husplanlösning med markerade rum som sovrum, kök och vardagsrum, samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även bifogat den nya som jag tagit fram och som vi ritat. Där tänkte vi eventuellt förlänga huset med två meter och helt enkelt göra om utbyggnaden som var sisådär. Vi vill gärna öppna upp för 4st 11x21 fönster/fönsterdörr på gaveln mot utsikten i vardagsrummet, där måste vi isåfall växla av med limträpelare samt en balk, om det är möjligt. Bara en tanke vi har just nu. Detta ska jag ta hjälp av en konstruktör med isåfall. I det stora vardagsrummet finns det möjlighet att återställa väggen till "matrummet" för att få ett till sovrum. Även bifogat en 3D-rendering jag gjort. Kontor/sovrum 2 kan eventuellt bli tvättstuga.

Min sambo skulle önska att timret kunde vara synligt där vi har det men jag vet inte hur det ser ut under, förmodligen inte helt lätt att få rent det utan att förstöra "patinan...". Lerputs vore kul tycker jag att prova på men hon är tveksam till hållbarheten, vad tror ni? Kan man i lerputs dra eventuella kabelrör för elen? Det verkar vara ett miljömässigt bra alternativ också, jag har både astma och diverse allergier. Alternativet är ju 45 installationsskikt med mineralull, gips och osb.

Den eventuellt utbyggnaden som ska göras om blir antingen lösvirke eller KL-trä i matchande tjocklek som det gamla timret, fördelen med KL-trä är att över 80mm tjocklek behövs inte plastfolie och man får lite samma egenskaper som timret i form av fuktbuffring med mera.

Utvändigt har vi förmodligen tänkt 100mm tilläggsisolering, d.v.s. riva bort det gamla och på med ett nytt heltäckande skikt, Rockwool REDAir Batts har jag funderat på här då man slipper köldbryggor helt, flytta ut fönster och dörrar finns det speciella beslag för så det blir vettigt, nackdelen kanske är takfot och gavelsprång som blir konstigt. Men bara en tanke.

Tar gärna emot synpunkter och kritik på planlösningen, det är ett avlångt smalt hus så finns ju begränsningar.

Tack på förhand

Planlösning av hus med mått, inkluderar sovrum, WC/tvätt, kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett rött hus med vit fönsterkarmar, trädgårdsmöbler, och blommande buskar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänliga hälsningar
Fredrik
 
Tar ni bort mellanväggar och tar upp stora hål på det där viset i en timmerstomme så förlorar stommen all hållfasthet och kan inte ens bära sin egen vikt.
Det kan inga avväxlingar eller pelare göra någonting åt. Det enda man kan göra för att förstärka en timra där väggar har blivit borttagna sådär är att plocka ned den het och sätta upp den på nytt medan man knutar in nya timmerväggar på de gamlas plats.

Alla timrade väggar är bärande. De tvärgående väggarna som ni vill ta bort inte bara bär utan de fungerar också som stöd för ytterväggen. Utan de stödande tvärväggarna kommer ytterväggen att bulna och rasa ihop.
Dessutom är risken mycket stor att hela huset börjar luta allt mer när det inte längre finns en gavelvägg som styvar upp det.

Med andra ord: Planera om planera rätt!
Timmerväggarna är där de är och får inte tas bort. På sin höjd kan man ta upp något nytt dörrhål om det är absolut nödvändigt för en fungerande planlösning.

Däremot tycker jag att era tankar om utbyggnaden är på rätt spår. Arbeta vidare på den delen så blir den bra!

Jag har timrat på förtjänst i över ett år och bland annat försökt lappat ihop ett par timror som hade blivit ombyggda på liknande vis. Jag är också fullt skolad träkonstruktör även om jag aldrig har arbetat som konstruktör.
Därför anser jag att jag vet ungefär vad jag talar om.
 
Heimlaga,

Tack för snabbt svar och information. Jag förstår dig helt och hållet med konstruktionen. Vi har den fina utsikten från tomten åt det hållet. :sweat:

Jag glömde tillägga -

Jag var ju upp på vinden när vi var där och kollade igenom allt, huset är ett gammalt två-våningstorp från 1800-talet som blev flyttat till tomten på 60 talet, de har därför kapat bort mycket av andra våningen (för att få till vinkeln på taket). Tydligen har det varit något litet värdshus eller dylikt enligt förra ägarna. Det går att stå upp i mitten med några cm extra. Jag är 180cm lång. Det kanske går att inreda men vettetusan. Det ligger gamla golvplank där som är spikade. Går det att ta bort utan att förstöra konstruktionen på huset?
 
BirgitS
Går det att göra en utbyggnad åt höger och så gör ni ett stort vardagsrum med stora fönster i utbyggnaden i stället?
Då kan ju det tidigare vardagsrummet delas av och den nedre delen (med BK) bli matrum så att det blir kök, matrum och vardagsrum efter varandra i fil. Tidigare matrum och övre delen av vardagsrummet kan bli sovrum och kontor.
 
Vad är det för väderstreck? Har du någon bild som visar hur den gamla tillbyggnaden ser ut från baksidan?
 
Om ni vill ha stora fönster på gaveln så skall ni bygga till ditåt så ni får bara en vanlig dörr i gamla gaveln och så kan ni bygga fönstervägg i tillbyggnaden på resvirke.


Skulle huset vara mitt skulle jag troligen timra på det några stockvarv till ursprunglig höjd så jag skulle få en halvvåning på vinden. För mig som kan timra är det inte så mycket arbete....... det kanske rentav skulle gå att höja huset med moderna resvirkesväggar.
Då skulle man få farstu och badrum och ett stort kök-matrum i gamla delen. I den nya tillbyggnaden till höger skulle det bli ett mindre vardagsrum. Sovrum på vinden.
Gamla tillbyggnaden i motsatt ända skulle jag riva.
 
Tack för tipsen.

Bygga ut åt höger går säkerligen, men frågan är hur det blir. Ett alternativ kanske är ett uterum, året runt bonat på plintar? Det sluttar relativt bra neråt där mot vägen.

Att bygga ut mer åt vänster är nog inte superoptimalt, då brunnen är där, dock djupborrad.

Bifogar lite bilder.

Huset från uppfarten
Rött hus med utbyggnad till vänster, omgiven av trädgård och träd, sluttande mark mot vägen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikten från gaveln
Utsikt från en trädgård ner mot en väg, sluttande mark med träd och buskar i höstfärger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan med tydlig bild av utbyggnaden
Röd trävilla med en stege lutad mot ena gaveln och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från uppfarten ner mot vägen
Utsikt över en sluttande gräsmatta mot en väg med träd i höstfärger och en person som går mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.