Hej!
Vi har ett hus från 1968, där innertaket är en platsduk( barracuda).
Under plastduken i nedrevåningen sitter gipskivor som är spikade på takbjälkarna.
På övervåning är det glespanel samt gipskivor som är monterade på takstolarna.

Nu när vi vill ta bort plasten!
Kan man bara ta bort plastduken, spackla skarvar på befintligt gips och måla?
Eller ska man regla upp och sätta nya gipsskivor, så man har ca 4 cm mellan de gamla och ny skivorna?
Behöver man ha någon fuktspärr? Tänkte mer om den gamla plastduken(barracuda) hade någon funktion som fuktspärr som måste ersättas.

Tacksam för svar!
 
Jag vet ett fall där det uppstod fuktskador på vinden som följd av att ett plasttak togs bort. Eller det var iallafall skälet som angavs när köparen ville ha ersättning för dolt fel. Säljaren hade bytt ut taken några år tidigare.

Men se till att få bort plastduken så fort som möjligt, och fundera sedan över alternativen. Duken är en brandfälla.
 
H hempularen skrev:
Jag vet ett fall där det uppstod fuktskador på vinden som följd av att ett plasttak togs bort. Eller det var iallafall skälet som angavs när köparen ville ha ersättning för dolt fel. Säljaren hade bytt ut taken några år tidigare.

Men se till att få bort plastduken så fort som möjligt, och fundera sedan över alternativen. Duken är en brandfälla.
Tack för ett snabbt svar!
Det är det jag är orolig för! Man vill inte ha fuktskador.
En hantverkare sa att man inte behöver fuktspärr i utrymme annat än badrum/tvättstuga men är osäker om det verkligen är så.
Duken ska bort på helgen!
 
Om fuktspärren behövs eller inte beror på vad det är för isolering och hur mycket. Bra mekanisk ventilation kan minska behovet, men man måste ändå göra en individuell bedömning.
 
Ska kolla upp hur isoleringen ser ut! Kommer eventuellt montera några pax fläkt Clima i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.