Hej!
Vi har hamnat i en situation där vi skrivit på ett nytt hus på ritning. När vi sen får tillträde till huset så överensstämmer inte badrummet med den ritning som fanns i avtalet vi skrev på. Har försökt få en förklaring på hur detta kan komma sig, men inga svar ges. Nu undrar jag vad för rättigheter man har i ett läge som det här. Ändra ett badrum är ju inte gjort i en handvändning.
 
Är det mycket som skiljer och vad?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
O
Immobil Immobil skrev:
Är det mycket som skiljer och vad?
Jag håller med i frågeställningen mer information behövs om de skall gå att sägs något
 
Det låter ju solklart att entreprenören har gjort fel. Men om det skall gå att kräva "gör om gör rätt" eller ev. ekonomisk kompensation, så behöver det vara ett fel som objektivt sätt innebär en skada för dig som beställare.

Och det kan vara beroende av skälet till ändringen. Om man ex. tänker sig att skälet var att ursprungsritningen fick tummen ned vid bygganmälan, för att den inte var handikappanpassad. Så kan det vara så att den nya lösningen var den enda möjliga, fortfarande fel att inte blanda in beställaren i besluten, men om bara ett beslut var möjligt, så har ju ingen värderingsbar skada skett.
 
H hempularen skrev:
Och det kan vara beroende av skälet till ändringen. Om man ex. tänker sig att skälet var att ursprungsritningen fick tummen ned vid bygganmälan, för att den inte var handikappanpassad. Så kan det vara så att den nya lösningen var den enda möjliga, fortfarande fel att inte blanda in beställaren i besluten, men om bara ett beslut var möjligt, så har ju ingen värderingsbar skada skett.
Jag förstår inte resonemanget här... Om företaget inte kan leverera det som är beställt så ska köparen informeras om detta, och ges möjligheten att häva köpet utan någon kostnad, alternativt få ekonomisk kompensation motsvarande vad det kostar att få till det som behövs för att få det som ursprungligen beställdes.

Enda undantagen är enligt mig:

  • Förändringarna som kan ses som mer eller mindre försumbara. (Vilket inte dina exempel är.)
  • Avtalet tillåter den typen av förändringar som gjorts. (Kan eventuellt vara så i TS fall, men då borde hen ha sagt det.)
 
Instämmer i att det behövs lite mer fakta här.
När köpte ni huset, innan eller efter det byggdes?
Om ni köpte det innan det byggdes, var ni då inte på något sätt delaktiga i byggprocessen?
Om ni köpte det efter det byggdes, fick ni då inte se några foton?
Vad är det som inte stämmer med ritningen?

Inredningen i tex kök och badrum görs ju upp i en dialog med köparen, om man är delaktig i byggprocessen. Undantag möjligtvis om det är en entreprenad med ett antal likadana byggen, där man för att hålla nere priserna gör lika i alla hus. Det brukar då finnas en fotnot i avtalet om att inredning i kök/badrum/etc kan avvika från prospektet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.