Har en gräsklippare fabrikat Ryobi som går säsong nummer 2 och har varit till stor belåtenhet.
Problemet nu på höstkanten var att ett av drivhjulen gick sönder och behövde bytas ut var väl inget större problem tänkte jag och beställde 2 stycken hjul hos Bauhaus där jag köpt maskinen.
Väntade på att hjul skulle dyka upp men tyvärr visade det sig att efter många veckors väntan fick man svar från Bauhaus att hjulen utgått och inte kan beställas.
Tycker naturligtvis att detta liknar skit att man får skrota en gräsklippare som är så pass ny och fungerar felfritt förutom trasigt hjul.
Tänker då att jag även ska kontakta Ryobi för att kolla att det verkligen är så att reservdel inte finns att få.
Tyvärr visar det sig att Ryobi nog inte vill bli kontaktade utan är väldigt hemliga för jag kan inte finna något sätt att kontakta detta företag eller importör.
Känner naturligtvis ingen som helst önskan att någonsin köpa detta fabrikat som inte håller reservdelar och inte heller kan kontaktas.
Någon som lyckats bättre än jag med att få kontakt?
 
Har de inte en facebook-sida, om du är medlem på FB kan du alltid ställa frågan där, troligtvis kommer de agera på den dåliga publiciteten det innebär.
(Tyvärr tråkigt att man ska behöva gå så långt.)

Har du förresten kollat om det finns liknande hjul på nya modeller? Kanske kan beställa ett sånt istället?
 
Kolla med en annan åt tror nog Bauhaus tycker det är jobbigt med kunder jag köper ryobi på lantmännen/granngården
 
T
Skicka ett meddelande via AEG:s sida och beklaga dig samtidigt över att det är omöjligt att hitta kontaktuppgifter för Ryobi. De ingår i samma koncern så de bör utan problem kunna sätta dig i kontakt med rätt personer.
https://www.aeg-powertools.eu/sv-se/about/contact-us
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren
  • Laddar…
Ett hjul till gräsklippare bör väll valfritt hjul samma storlek annars funka?
Man tycker det borde iaf finnas hos serviceställen.
 
  • Gilla
Gtd_erik
  • Laddar…
Tyvärr har hjulet invändig kuggkrans för drivning så att hitta ett lika från annat fabrikat verkar tröstlöst.
Har inte jagat mera än att jag tittat på Ryobis egen sida med sprängskiss (hjulet har nummer 57) och även där står det i klartext att föremålet finns inte längre i sortimentet.
http://se.services.ryobitools.eu/jsp/material.jsp
Får väl se det som läropengar antar jag även om det är surt, kommer att välja fabrikat mycket noga i framtiden och absolut inte något från Ryobi.
 
Vad säjer stället du köpte maskinen på då?

Du har ju 3års reklamationsrätt.
 
När elmotorn i min ryobi batteriklippare gav upp på grund av krökt axel så ordnade Proffz elverktyg och service i Sollentuna en ny utan problem, även om modellen i sig då var utgången.

http://www.proffz.se/

Min lokala XL-handlare brukar vara bra på reservdelar till de flesta lite mer proffs-inriktade fabrikat, men någon policy från huvudleverantörerna verkade göra att de inte fick sälja Ryobi-delar fast de kan ta hem delar till AEG, Atlas Copco och Milwaukii.

Det fanns ett par brittiska web-shopar för reservdelar också som hade Ryobi delar, men det blev för omständigt och för dyr frakt från dom i mitt fall.
 
E-bay kan man beställa reservdelar
 
Här köpte jag delar till min Ryobi såg http://www.magic-parts.co.uk/
gå in och klicka på länken Ryobi och kolla sedan om din gräsklippare finns med.
 
Gräsklipparen finns med men hjulet har utgått även i England tyvärr.
Naturligtvis även damsugit nätet/ebay men utan framgång.
 
Har du nå länkar med din klippare då? Så man ser hur den ser ut. Har en kompis som lagar klippare som har ett försvarligt reservdelslager av begagnat.
 
Bild på eländet!
Klipparen heter RLM5219SME och hjulet har art.nr 5131027754.
Gräsklipparemodellen RLM5219SME med specifikt hjulnummer 5131027754. Exploded part diagram of RLM5219SME lawnmower highlighting wheel with part number 5131027754.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad säjer stället du köpte maskinen på då?

Du har ju 3års reklamationsrätt.
Reklamationsrätten är fullständigt otillämpbar i det här fallet.

Men sjukt är det att man inte håller kunder med reservdelar. ://
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.