Vi funderar på att flytta badrummet i samband med renoveringen men undrar hur lång tid vi bör räkna med?
Vi kommer riva ur nuvarande golv så det är betongrent. I källaren kommer det gå synliga rör.

Vi hade en firma här som sa en vecka på två gubbar medan en annan sa minst två veckor pga torktiden för spackel, klinkers, fogar mm.

Vad säger ni?
 
Om ni lejer bort allt arbete 2-3 veckor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur långt är ett snöre? .....
Är ju omöjligt att svara på om man inte vet alla förutsättningar.
Avlopp, vvs, el, ska väggar byggas om, hur stora ytor pratar vi om??
I min värld tror jag inte ens 2 -3 veckor räcker.
Dom som sa en vecka kan du nog skippa på en gång.....
Men som sagt, mer info hade iaf jag velat ha....
 
Jag hade snarare sagt minst 3-4 veckor. Allt hänger på förutsättningarna.
Låt det hellre ta lite längre tid, med lyckat slutresultat.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja vi har inte bråttom utan vill mest höra er åsikt då deras skilde sig så mycket.

Det är 23m². Klinkers på hela golvet och kakel på väggar.
Vatten och avlopp finns i rummet under i källaren och är framdraget Sedan tidigare.
Men inget finns i rummet. Vattenburen golvvärme ska läggas in. Kopplas via dom gamla rören från golvelement.

Skönt att höra att ni också tror längre tid. Vi har själva tänkt I banorna runt 4 veckor
 
M MiniMii skrev:
Ja vi har inte bråttom utan vill mest höra er åsikt då deras skilde sig så mycket.

Det är 23m². Klinkers på hela golvet och kakel på väggar.
Vatten och avlopp finns i rummet under i källaren och är framdraget Sedan tidigare.
Men inget finns i rummet. Vattenburen golvvärme ska läggas in. Kopplas via dom gamla rören från golvelement.

Skönt att höra att ni också tror längre tid. Vi har själva tänkt I banorna runt 4 veckor
Det är sunt att räkna med 4veckor!
Det tar ALLTID längre tid än man tror, saker o ting dyker alltid upp som man inte räknat med...oavsett.
Nu är det ju hyfsat mycket förberett, samt att rummet är tomt, det underlättar.
Och 23kvm är golvytan då? Då har ni ca 45kvm vägg?
Att koppla in golvvärmen via dom gamla elementen är inte alltid det ultimata, skulle nog dra om all den matningen också.
 
  • Gilla
MiniMii och 1 till
  • Laddar…
M MiniMii skrev:
Vi funderar på att flytta badrummet i samband med renoveringen men undrar hur lång tid vi bör räkna med?
Vi kommer riva ur nuvarande golv så det är betongrent. I källaren kommer det gå synliga rör.

Vi hade en firma här som sa en vecka på två gubbar medan en annan sa minst två veckor pga torktiden för spackel, klinkers, fogar mm.

Vad säger ni?

Jag skulle nog säga att båda har nog inte helt fel. Är inte omöjligt att göra det på en vecka men då pratar vi effektiv arbetstid. Vilket betyder att rummet inte kommer att vara klart på en vecka utan minst 2 veckor. Men med tanke på hur verkligheten ser ut och flera entreprenörer ska in och det är ett litet jobb så skulle jag säga att ni får räkna med minst 3 veckors jobb. Prisbilden helkaklat schablonmässigt brukar man säga ca 16000sek per kvadrat så för er skulle jag nog säga runt 368000sek för era 23 kvadrat.
 
  • Gilla
MiniMii
  • Laddar…
O oneill skrev:
Jag skulle nog säga att båda har nog inte helt fel. Är inte omöjligt att göra det på en vecka men då pratar vi effektiv arbetstid. Vilket betyder att rummet inte kommer att vara klart på en vecka utan minst 2 veckor. Men med tanke på hur verkligheten ser ut och flera entreprenörer ska in och det är ett litet jobb så skulle jag säga att ni får räkna med minst 3 veckors jobb. Prisbilden helkaklat schablonmässigt brukar man säga ca 16000sek per kvadrat så för er skulle jag nog säga runt 368000sek för era 23 kvadrat.
Eh.... vet inte om ditt svar är så tydligt, blev mer av en helgardering! Kan ta en vecka..... eller två veckor..... eller 3 veckor !? Och vilken schablon räknar du efter??
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
M MiniMii skrev:
Vi funderar hur lång tid vi bör räkna med?
Vad säger ni?
Minst 3 veckor om de skall göra ett snyggt bra jobb.

Det skall gå 1-3 dygn mellan varje golvlagerjobb (spackling, golvvärme med eldragning, rörjobb,spackling, tätskiktsfolie, kakling o.s.v

De finns de som gör det på 10 dagar, det går men blir gärna hastjobb och då är inte elektriker med i det hela.

Titta igenom vilka jobb som skall göras.....

Koppla ur befintlig el och vatten....
Riva upp vägg, golv, tak.
Förstärk golvet eller dubbla 22 mm golvskivor (om ni skall ha kakel på golvet)
Montera ny el till belysning, eluttag, golvvärme (var någonstans)
Montera nytt avlopp, var skall golvbrunn/ar placeras, var sitter golvbalkarna )
Vid betonggjutning skall man vänta 1-3 veckor innan nästa steg.
Dra nytt vatten (utanpåliggande eller infällt)
Nytt golv
Spackla fall och lägg golvvärme (OBS 2 olika fackgrupper)
Lägga tätskikt, vilka krav i ert fall, tätskikt i alla väggar eller bara vissa delar
...
...
Det är många beslut och moment på vägen, detta tar tid !

Det är inte för inte, varför badrum är det dyraste och mest komplicerade ma kan ge sig in på.
 
Redigerat:
J Jörgen Ö skrev:
Eh.... vet inte om ditt svar är så tydligt, blev mer av en helgardering! Kan ta en vecka..... eller två veckor..... eller 3 veckor !? Och vilken schablon räknar du efter??
Då ska jag göra det tydligare så att även du förstår jörgen. Det jag menar är som jag skrev den effektiva arbetstiden kan man göra det på en vecka. Men under ett bygge har man aldrig bara effektiv arbetstid. Det är mycket tid som försvinner när ingen yrkesgrupp kan beträda utrymmet. Det är bland annat då torktider vi pratar om då. Sen i små utrymmen så kan man inte vara för många yrkesgrupper och personer samtidigt vilket ytterligare drar ut på tiden. Men med de parametrarna i åtanke skulle man kunna få till badrummet på 2 veckor. MEN sen har vi även parametern att det ska hämtas material, det saknas nåt, kunden vill ändra nåt, det krisar på ett annat jobb, någon blir sjuk m.m. så som snabbast med det i åtanke skulle jag säga att arbetet skulle ta tre veckor. Men som du själv skrev så är det troligt att dom får räkna med 4 veckor. Det är som sagt fler parametrar som räknas in än vad många tänker på.

Vad jag grunnar det på och priset. Jag har jobbat som rörmokare i 12 års tid och gjort x antal badrum och efter det jobbat ett antal år som projektledare inom vvs och bygg. Priset är ett riktmedel och vi ska väl vara ärliga och säga att dom 16k är ett par år sen och det blir ju inte direkt billigare.

Hoppas nu att även du hängde med jörgen
 
  • Gilla
MiniMii
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Minst 3 veckor om de skall göra ett snyggt bra jobb.

Koppla ur befintlig el och vatten....
Riva upp vägg, golv, tak.
Förstärk golvet eller dubbla 22 mm golvskivor (om ni skall ha kakel på golvet)
Vi kommer tömma rummet på allt innan vi drar igång samt ny el dragen då vi har elektriker I släkten :)
Förstärka golvet tror jag inte att vi kommer behöva då det är betongvalv(kan det heta så). Det ligger någon typ av betong plattor mellan ovanvåningen och källaren.



O oneill skrev:
Jag skulle nog säga att båda har nog inte helt fel. Är inte omöjligt att göra det på en vecka men då pratar vi effektiv arbetstid. Vilket betyder att rummet inte kommer att vara klart på en vecka utan minst 2 veckor. Men med tanke på hur verkligheten ser ut och flera entreprenörer ska in och det är ett litet jobb så skulle jag säga att ni får räkna med minst 3 veckors jobb. Prisbilden helkaklat schablonmässigt brukar man säga ca 16000sek per kvadrat så för er skulle jag nog säga runt 368000sek för era 23 kvadrat.

Ja så kan det faktiskt vara nu när jag läst igenom deras förslag. Alltså med effektiv tid.

Vi kommer tyvärr att få skjuta upp denna renovering ett par år då vi måste ta utvändig dränering och stambyte i källaren akut. :(
Ekonomin orkar inte med stambyte på ovanvåningen samtidigt så badrum och kök får vänta. Men nu vet vi iallafall att vi vill flytta badrummet och kommer göra alla förberedelser som behövs i källaren i samband med stambytet

Tack snälla ni som tog er tid att svara ✨
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.