Kör idag internet via Telia adsl och har en router från Telia, TG799VAC.

Vi planerar nu att installera fiber istället och undrar nu om jag kan använda routern från Telia även om man kommer ha bredband/fiber från tex. Bahnhof?
 
BirgitS
Nej, det är väl så att internetanslutningen är en telefonledning på TG799VAC och inte en Ethernet-anslutning (nätverkskabel).
 
Det lär väl gå att koppla den till mediaomvandlaren och nyttja burken som router/WiFi.
Sedan är det så att i vissa fall vill Telia ha tillbaka routern, får dom inte det, dyker det upp en faktura.
 
M Max R70 skrev:
Kör idag internet via Telia adsl och har en router från Telia, TG799VAC.

Vi planerar nu att installera fiber istället och undrar nu om jag kan använda routern från Telia även om man kommer ha bredband/fiber från tex. Bahnhof?
Det finns även en WAN-port ser det ut som.
 
BirgitS
Okej, om det går att koppla in en Ethernet-kabel som internet-anslutning i stället för telefonkabel och inte Telia låst mycket inställningar så kan den nog användas. Beror nog också på om Bahnhof, eller vad du nu väljer, har några särskilda krav, t.ex. om du ska ha IP-teve.
 
hsd
Jag har fiber och en tg799 kopplad till mediaomvandlaren. Det funkar bra
 
hsd hsd skrev:
Jag har fiber och en tg799 kopplad till mediaomvandlaren. Det funkar bra
Finns olika modeller av TG799, har du en som du fått tillsammans med en "äldre" xDSL från Telia och sedan får fiber installerat brukar Telia byta den. Så man får kolla under burken vilken modell man har.
 
hsd
Den nyare. 799extrem, kör 250Mbs för tillfället
 
J
hsd hsd skrev:
Jag har fiber och en tg799 kopplad till mediaomvandlaren. Det funkar bra
Jag är lite förvånad att det fungerar, åtminstone om du har en leverantör utanför Öppen fiber eller Telias nät. Jag har tidigare lånat ut en Teliarouter, TG789 till en kompis som körde i ett stadsnät utan Telia. Han behövde använda den som en AP, men det funkade inte alls, inte ens som vanlig router. Gissar att den försökte hitta Telias DHCP men misslyckades. Vad har du för leverantör?
 
J Jocke Best skrev:
Jag är lite förvånad att det fungerar, åtminstone om du har en leverantör utanför Öppen fiber eller Telias nät.
Jag har kört både deras 789, 799v2 och 799vac xtream i icke-telianät och de har fungerat fint.
 
  • Gilla
Max R70 och 1 till
  • Laddar…
J
T TowaTei skrev:
Jag har kört både deras 789, 799v2 och 799vac xtream i icke-telianät och de har fungerat fint.
Tack, då ger jag mig :)
 
Din leverantör av fiber kommer troligtvis tillhandahålla en router när du tecknar avtal.
 
hsd
A Andy78 skrev:
Din leverantör av fiber kommer troligtvis tillhandahålla en router när du tecknar avtal.
Men en del tar bra betalt för den
 
Men det är inga stora pengar för en router i det stora hela.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Min funkar också fint, ursprunglingen ffrån telia adsl. Nu Öppen fiber, bredband via annan leverantör.
 
  • Gilla
Max R70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.