Här drog telia / skanova in under mark i krypgrund, sedan vidare till lämplig plats och upp innuti en vägg. Jag monterade ett mediaskåp över uttaget.
 
Ok låter som en bra Installation :) alla värka montera så olika. endel ha skåp utvändigt andra inte. Känns som alla kommuner har olika rutiner hur det ska se ut
 
L Lennart Lind skrev:
En sak till.. alltså ska man inte kunna fästa slangen intill väggen? tycker det är bra spänn i den är rädd att den viker sig.. vinkeln är ca 45
Det måste sättas ett kabelskydd som täcker och skyddar dukten, kolla på Robust Fiber
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
L Lennart Lind skrev:
Vårt hus står på plintar så helt omöjlig klamra fast den intill en vägg eller liknande efter den kommer upp från jorden. Tack för hjälpen. Seriöst i denna manualen vi fick står ingenting om det här. Det ja laddade upp nyss är allt som kom med
Finns kabelskydd med "bakstycke" som skyddar
 
Alltså man måste ju böja kabeln lite efter man borrat 45 gradig hål i väggen. Ska man sätta kabelskydd intill väggen måste den böjas en bit. Är denna böj ja gjorde här ok?
 
Så länge slangen inte får brott i sig så är det ok?
 
Hur grov är fiber kablen som dom blåser in?
 
L Lennart Lind skrev:
Hur grov är fiber kablen som dom blåser in?
Hos mig blåste de in en 1,5 mm tjock slang som i sin tur innehöll 12 isolerade fibertrådar i olika färger. Själva fibern är knappt synlig med blotta ögat.
 
L Lennart Lind skrev:
Alltså man måste ju böja kabeln lite efter man borrat 45 gradig hål i väggen. Ska man sätta kabelskydd intill väggen måste den böjas en bit. Är denna böj ja gjorde här ok?
Böjen är i och för sig OK, men det är helt stolligt att dra den oragea 14 mm-dukten ända in i rummet genom golvsockeln. Den dukten är avsedd att grävas ner - inomhus använder man smidigare material.

När min fiber skulle installeras tillhandahöll entreprenören med glädje erforderligt material, så jag gjorde jobbet själv:

Fibern kommer in via luftledning till vinden på verkstaden. Därifrån drog jag en 7 mm dukt ner i väggen till en PEM-slang där elkabeln går i marken till elskåpet i huset - c:a 20 meter. I elskåpet skarvade jag till en 5 mm dukt som jag drog upp på vinden i huset och därefter ner i ett befintligt VP-rör och till en dosa där mediaomvandlaren skulle sitta.

Det går att göra prydliga installationer om man tänker till lite; man behöver inte köra med grävaren praktiskt taget ända in i vardagsrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Genom lite samarbete mellan entreprenör och fastighetsägare kan det bli mycket bra lösningar, båda får en vinnasituation. Fastighetsägare kan förbereda med PEM utomhus vid uteplatser, etc, där det är svårt att gräva och med VP-rör/slang inne om man vill komma till en speciell plats som normalt inte ingår i en installation. Entreprenören använder dem sedan för att dra dukt och utrusning kan placeras precis på den plats som fastighetsägaren önskar.
Många installationer har gjorts till utrymme som fastighetsägaren trodde var helt omöjligt.
 
L Lennart Lind skrev:
Ok låter som en bra Installation :) alla värka montera så olika. endel ha skåp utvändigt andra inte. Känns som alla kommuner har olika rutiner hur det ska se ut
Det finns ingen standard utan det många hänvisar till är just Robust fiber som du fått länkar till och här finns det olika lösningar. Många väljer att dra in dukten direkt i byggnaden där man ofta sätter en skarv utvändigt så man kan använda en mindre dukt inomhus helst 5mm, men även 7mm dras in direkt t.ex. om man går in i befintlig kanalisation eller under mark.
Om man skarvar dukt vid huset och går över till mindre inomhusdukt används ofta en förminskning med tätning som måste vara åtkomlig, orsaken är att tätningen dras åt så att det tätas runt fibern och skulle man behöva blåsa om fibern vid installation eller i framtiden måste man öppna tätningen för att kunna göra det.

På frågan om storlek på mikrokabel/blåsfiber till fastighet så kan man säga att de är mindre än 2mm.
 
Vi ha bestämt att vi kommer göra om de här. Ska dra slangen bakom panelen istället. Avskyr verkligen hål på ytterpanel. Ibland stressa man och orka inte lägga ner någon energi så blir det tokigt till slut..
 
  • Gilla
ASI och 2 till
  • Laddar…
Klokt beslut, som du inte kommer att ångra.
 
Hoppas vi inte varit för hårda i våra kommentarer och en bättre lösning ;)
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Nä då.. är oftast väldigt pedantisk innerst inne... Men varit så mycket så ej att orkat.. har pluggat igen hålet nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.