Vi har nu äntligen ritat klart vår planlösning. Vår säljarkontakt på Fiskarheden och en arkitekt där kommer hjälpa oss med detaljerna i planlösningen. Men nu skulle vi också behöva få hjälp att hitta en enhetlig stil. Vi har flera inspirationsbilder på tex kök och golv som vi gillar, men vi vet inte vilken typ av fönster el exteriör som passar ihop med den stilen. Skulle vi göra alla val själva finns risk att slutresultatet blir oenhetligt och spretigt. Vem kan man anlita till sådant? Vem kan hjälpa oss göra bra val av kök/golv/dörrar/stil på fasad och övriga tillval så att det blir enhetligt? Jag är osäker på om just säljare har den expertisen, även om de säkert kan hjälpa till såklart.
 
Det låter väl som en uppgift för en arkitekt.
Och eftersom du funderar både på ute- och innestil,
kanske en inredningsarkitekt också behövs.

Annars: Kika runt på hus i omgivningen, och se vad som är snyggt och fult.
Och se er om och tänk efter när ni är inne hos folk.
 
  • Gilla
angelar och 1 till
  • Laddar…
En duktig arkitekt ser helheten. Jag är osäker på om husfirmans arkitekt har lika stor frihet att designa vad TS vill ha utan är mer bunden till företagets ideer. Jag funderar ofta på varför husköpare envisas med att gå via husföretagen för att därefter modifiera husföretagets standardhus. Jag gjorde tvärtom - lät en arkitekt rita mitt hus och vände mig därefter till de olika husföretagen för att få offerter - fick en hel del svar.

Att jag sedan valde en lokal byggare blev i mitt fall mer ekonomiskt men det var mer än tio år sedan. Idag tycks ändå husföretagen vara mer villiga till att modifiera ritningarna så att de passar köparen.
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.