Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har sedan drygt ett år tillbaka en Ubiquiti EdgeRouter Lite kopplad till min bryggade Telia adsl router, har fungerat klockrent.
Ok, kanske ska införskaffa mig en sådan då. Tack för tipset.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har sedan drygt ett år tillbaka en Ubiquiti EdgeRouter Lite kopplad till min bryggade Telia adsl router, har fungerat klockrent.
Vilken telia router har du ? Och har du wifi aktiverat i den ?
 
D Draven skrev:
Vilken telia router har du ? Och har du wifi aktiverat i den ?
Det är en TG799, och Wifi är avaktiverat, det blir det automatiskt när Telia bryggar den.

Jag kör istället med en ER Lite och en accesspunkt Unifi AP LR, fungerar väldigt bra.
Nu finns det väl en Edgerouter X och lite nyare accesspunkter, om dom är lika bra eller bättre kanske någon annan kan svara på.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är en TG799, och Wifi är avaktiverat, det blir det automatiskt när Telia bryggar den.

Jag kör istället med en ER Lite och en accesspunkt Unifi AP LR, fungerar väldigt bra.
Nu finns det väl en Edgerouter X och lite nyare accesspunkter, om dom är lika bra eller bättre kanske någon annan kan svara på.
Ok då har vi samma Telia router, fast jag har nog en nyare firmware för jag fick brygga den själv. Hade wifi aktiverat och det verkar som om det var det som störde. Har aktiverat wifi på min egen router nu, så får vi se..
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Finns olika varianter av TG799
 
Någon som vet hur jag ska konfigurera detta. Jag har telias router enbart för adsl digital tv. Och då bryggat telias router och kör med en d-link till mitt hemnätverk där jag kör AD och har en dhcp server som delar ut ip adresser till familjens datorer. Men för att wifi ska fungera med familjens mobiler måste jag ha dhcp igång i routern(d-link) också, och då blir det problem med 2st dhcp mastrar på samma nätverk..:worried::worried:
 
tommib
Varför måste du ha DHCP igång i routern? Så länge du har en server på nätverket borde det räcka. Troligen är det så att d-linken gör mer än att bara agera accesspunkt (typ sätter upp nätverksbryggor) utan att du vet om det.
Se om du kan få d-linken att agera DHCP-proxy för din AD-server, då borde du kunna få det att fungera om den inte har väldiga hyss för sig.

Alternativt byt till en renodlad router/brandvägg, köp separat accesspunkt.

Alternativt stäng av DHCP hos AD-servern.
 
tommib tommib skrev:
Varför måste du ha DHCP igång i routern? Så länge du har en server på nätverket borde det räcka. Troligen är det så att d-linken gör mer än att bara agera accesspunkt (typ sätter upp nätverksbryggor) utan att du vet om det.
Se om du kan få d-linken att agera DHCP-proxy för din AD-server, då borde du kunna få det att fungera om den inte har väldiga hyss för sig.

Alternativt byt till en renodlad router/brandvägg, köp separat accesspunkt.

Alternativt stäng av DHCP hos AD-servern.
Ja jag fundera på att koppla på en acesspunkt på mitt hemnätverk och ha wifi avstängt på min gamla d-link och telias router. Typ denna ?
https://www.conrad.se/TP-LINK-TL-WA...rad-swe&pi=995179&ci=SHOP_AREA_224196_0415162
 
tommib
Funkar säkert. Jag kör Ubiquiti.

Telias router kan du egentligen bortse från, den är i bryggat läge bara en mediaconverter. Din egen gamla D-link kan du köra som router/brandvägg om du vill.
 
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.