P
Fick inte bort luckan då skruvarna rostat fast men hittade min inkoppling bakom strömbrytaren vid ytterdörren så nu är den urkopplad och allt fungerar igen, förutom stolplyktan då :)
 
L
Vet inte vad det är för stolpe du har , gjutjärn eller stål , du sa gammal , då är det säkert gjutjärn
kolla upp med att skrapa med en kniv ,
Då blir det varma nyckeln ,ta fram en gasolbrännare och värm så skruvskallen blir röd , vänta tills den är svart och prova , det brukar hjälpa , om du har gas var försiktig , grejerna kan smälta
 
P
Renoverat traditionellt hus i ljus färg med tegeltak, veranda och trädgårdslampa under dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Ser ut att vara en stålstolpe , men kan vara en aluminumlegering men för säkerhets skull kolla
med kniv , det är så att om du värmer en sån för mycket , så säger det bara poff så har du ett stort hål i den , det syns inte när det smälter och inte blir det rött heller
 
Mikael_L
P Peter_K skrev:
Fick inte bort luckan då skruvarna rostat fast men hittade min inkoppling bakom strömbrytaren vid ytterdörren så nu är den urkopplad och allt fungerar igen, förutom stolplyktan då :)
Detta var ju väldigt bra, då har du antagligen funnit och isolerat problemet, så du vet exakt var du ska felsöka och fixa sen när det blir bra väder. (y)
 
P
Eller köpa en ny lykta.
 
L
Det behöver du nog inte göra , ca kostnad rep max 200 :-
 
tommib
Beror på. Om glaset är sönder är det kanske inte lönt att försöka fixa.
Nu utgår jag ifrån att armaturen är löstagbar från stolpen och att man bara byter själva armaturen. Stolpen ser bra ut, den skulle jag inte byta. Troligen är det inte något fel på det elektriska i stolpen (det är så simpelt att det knappt kan fallera) utan problemet sitter i armaturen, eller i en myrstack som beskrivet av Liteavvarje.
 
L
Eftersom det har blåst och regnat rätt bra och ett glas är trasigt eller flyttat på sig , så kan vatten kommit in uppe , en del av arrnaturerna är inte täta i botten , då kan vatten rinna efter kabeln ner till plinten , pang där är ett jordfel
 
tommib
Jo, men problemet är då fortfarande armaturen och att den släpper in vatten. Detta måste fixas. Att hålla på att byta glas i en stolparmatur av den där sorten är inte nödvändigtvis så lätt eller billigt. Enklare då att byta armaturen.
 
P
Det får ev bli ett helgprojekt om det är hyffsat väder. Har ju lampor så jag klarar mig ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.