Hej,

Vi har fått erbjudande av Utsikt bredband om fiber till vårt torp, kostnad 17500 kr.
Vi har accepterat Utsikts erbjudande.

Utsikt har återkommit med förfrågan att få gräva ner sin huvudstam med fiber över vår tomt, ca 200 m.
För detta erbjuder man oss en ersättning på 1 344 kr.

Vi tycker det låter lite, så vi kontrade med att gå med på avtalet om vi fick fiber till torpet som ersättning.

Svaret från Utsikt blev: acceptera 1 344 kr eller vi tar annan väg med huvudstammen och då kommer ni aldrig att få fiber!!!!!

Någon som vet vad som är skälig ersättning i ett fall som detta.

Clasa
 
Jag som själv bor på landsbygden tycker man skall vara med och bidra till en levande landsbygd. Så länge det inte ger något försämrat värde på fastigheten för man tänkt bygga något där i framtiden eller liknande tycker jag bara man skall vara snäll och gå med på det de erbjuder. I min kommun får vi chansen att få fiber till samma pris som de i tätorter fastän det kostar mångdubbelt att dra fiber till oss. Då tycker jag man själv som äger mark kan vara solidarisk och upplåta denna billigt/gratis för förläggning av kabel. Men det är min åsikt om det hela, respekterar andra åsikter:)
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Hej! att begära gratis fiber är lite väl saftigt, å andra sidan så använder väl Utsiktens fiber ren utpressning o hot till er.
LRF har en ersättingsmodell som de flesta seriösa fiber föreningar använder, Utsikten har kanske " glömt" att dom får statlig ersättning vid fiberdragning på landet.
http://www.bredbandivarldsklass.se/Byanatsforum/Informationsmaterial/
Med vänlig hälsning// Goerana
 
25:-/m får fastighetsägaren här nere (Skåne klass11-12 jord).
Om utsikt bygger med stödrätter från Länsstyrelsen (Jordbruksverket) så kan de inte neka dig en anslutning. Då riskerar de att tappa sina stödpengar. Stå på dig och ta inte skit.
Vill du ha en kontaktperson på Länsstyrelsen för dessa frågor så säg till.
 
Det låter mycket rimligare med 25:-/m än de ca: 7:-/m som vi är erbjudna.
Men vi accepterade erbjudandet trots Utsikts väldigt maktfullkomliga attityd mot oss och med hotet om att vi aldrig kommer att få något fiber om vi inte ställer upp på deras villkor.
Men som en glad överraskning för Utsikt så kommer dom att få gräva dom 250 m på vår mark som i huvudsak består av stor sprängsten och sen återställa det hela.
Det kommer bli trevligt med fiber!!
 
Tråkigt att ni inte stod på er i frågan, Utsikt borde inte få komma undan med det.
Ingen vinner på den lösningen nu.

Har ni skrivit servitutavtal på sträckan, eller vad händer vid eventuellt fiberbrott så de måste ta sig ut på er mark och eventuellt förstöra gröda?
Eller det är kanske inget som engagerar er av olika anledningar?
 
Tro inte på 25kr/m då kan de lika gärna förlägga fibern efter Trafikverkets vägar då de kostar 11kr/m.
 
Största anledningen till att fiberprojekten aldrig startas i tid är alla markägare som ska ha specialbehandling. De kräver mer i ersättning, vill byta intrångsersättningen mot anslutningsavgiften, gratis anslutning, omdragningar på kartorna osv.
Detta är idag den dyraste och mest tidskrävande delen i ett fiberprojekt.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
H hackatall skrev:
Största anledningen till att fiberprojekten aldrig startas i tid är alla markägare som ska ha specialbehandling. De kräver mer i ersättning, vill byta intrångsersättningen mot anslutningsavgiften, gratis anslutning, omdragningar på kartorna osv.
Detta är idag den dyraste och mest tidskrävande delen i ett fiberprojekt.
Mycket riktigt.
Jag tycker dom som ska dra fiber och har.problem med markägare gör rätt till att så fall skita fullständigt i att ge dom fiber.
Många fall vill ingen hjälpa till och bidra till en levande landsbygd det ska bara sugas ut varenda krona i ersättningar och skit så allt blir ogjort istället.
Ni borde skämmas. Men det är väll så "internet är en fluga" fungerar bra med mobilnätet.
HA!
 
T TheGame skrev:
Mycket riktigt.
Jag tycker dom som ska dra fiber och har.problem med markägare gör rätt till att så fall skita fullständigt i att ge dom fiber.
Många fall vill ingen hjälpa till och bidra till en levande landsbygd det ska bara sugas ut varenda krona i ersättningar och skit så allt blir ogjort istället.
Ni borde skämmas. Men det är väll så "internet är en fluga" fungerar bra med mobilnätet.
HA!
Förstår du inte vad ersättningen ska täcka och att det finns uträkningar som visar vad skälig ersättning är?
Varför skulle någon markägare låta en kommersiell aktör betala mindre eller inte alls mot vad som är skäligt?
Är det någon som hjälper till med att bidra till en levande landsbygd så är det väl för fan bönderna själva som jobbar garanterat mer än genomsnittsanställda.
Förklara gärna dina åsikter lite utförligare, jag är genuint intresserad av att förstå vad som försiggår i dina tankar.
 
X xLnT skrev:
Är det någon som hjälper till med att bidra till en levande landsbygd så är det väl för fan bönderna själva som jobbar garanterat mer än genomsnittsanställda.
.
Jag kan ge min förklaring, jordbruk är en väldigt liten av levande landsbygg, endastt några få procent, där merparten är "genomsnittsanställda" och egna företagare. Så för att få en levande landsbyggd måste de här två grupperna ges förutsättningar.
Sedan finns de som håller öppna landskap och sköter marken, vilket är markägare via jordbruk/skogsbruk. Här har vi en liten minoritet som då behöver göra vissa uppoffringa utifrån deras stora markägande påverkar så mycket vid byggande av fiberinfrastruktur för att landsbygd och även glesbygd ska kunna leva vidare.
Men nu är kanske Skåne lite speciellt men välkommen till övriga landet, t.ex. djupaste Småland som saknar Skånes stora odlingslandskap eller de Vämländska skogarna.
Ville bara förtydliga begreppet levande landsbyggd respektive öppna landskap, som är två skilda väsen som inte ska förväxlas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.