Hej.

Vi äger jordbruksmark (åker) i en by, och som synes går det en väg över vår åker. Vi kör aldrig på den vägen.

En person i byn har bestämt att han skall dika. Vi har inte fått någon information om det, och jag får inte tag i personen som har bestämt detta för han trycker bort mig fast jag ringer från olika telefoner.

Eftersom jag såg att de håller på gräva så pratade jag med grävaren och sa att de inte får gräva på min mark. Det hjälpte inte. Jag satte upp ett fårnät på sträckan för att jag trodde att det skulle hjälpa. Men de har rivit ned nätet och stolparna.
Har man ingen rätt som markägare att tycka till om man vill ha dike eller inte? Bör man inte bli informerad?
Vägen är privat. Jag vet inte vem som äger vägen, om den är samfälld eller ej. Det finns i alla fall ingen lantmäteriförättning gjord.
Frågestälningen är alltså; har man rätt att dika på det här sättet utan att infomera markägare, och har jag som markägare rätt att säga nej?
Första bilden är hur det såg ut i söndags och den andra bilderna är hur det ser ut idag.
 
  • Privat väg som korsar en jordbruksmark med staket och åker i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyligen grävd dike längs en privat väg över åkermark med en grävmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan nog räknas in i vägunderhåll. Så om han har servitut på att han får används och underhålla vägen så har han nog rätt till det. Men det är ju fruktansvärt dåligt att vägra prata med dig.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi behöver lite mer information.
Är det din mark på vardera sidan av vägen? Var/på vems mark börjar och slutar vägen? Vem använder vägen?
 
Om vi antar att vägen på något sätt är "laglig". Det behöver inte finnas servitut, Rätt att ha väg över annans mark kan finnas inskrivet i gamla avstyckningshandlingar o liknande.

Men som sagt OM vägen på något sätt får finnas där i kraft av servitut eller motsvarande rättighet. Då är troligen även dikningen OK. Ett vägområde sträcker sig en bit utanför den faktiska vägen.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Spontant är mitt svar att man får dika längs väg.

Jag sitter med i styrelsen på vår vägförening och vi har en liknande situation som din.
I våras gjordes dikesskärning längs delar av vägen och nu i höst har lantbrukaren harvat bort detta. Enligt REV, riksförbundet för enskilda vägar, har vi rätt att fakturera lantbrukaren för att återställa detta.

Även om du äger marken så varierar vägområdet beroende på naturen. Ligger vägen högt behövs inga diken och vägområdet blir smalare än om diken måste anläggas.

Jag vill tillägga att det inte är jag som haft kontakt med REV, men jag har fått denna information på styrelsemöte.

Oavsett tycker jag att man bör informera berörda markägare. Inte minst för att kunna ordna överfart till åker eller skog.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
harry73
Du kan polisanmäla personen som ligger bakom detta och för den delen även grävaren. Det skulle eventuellt skapa lite tid att utreda saken. Eftersom de inte vill prata med dig kan det vara lämpligt.

Att det inte skulle finnas servitut på vägen låter osannolikt men inte omöjligt. Är folk beroende av vägen och finns det inga servitut eller gemensamhetsanläggning på marken kan de säkert tvinga på de en (inkl dike) men då har du i alla fall möjlighet att föta din talan, bestämma var det ska finnas åkeranslutningar och du får ersättning för intrånget.
 
D09
Är inte dikning tillståndspliktig vattenverksamhet?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Vi behöver lite mer information.
Är det din mark på vardera sidan av vägen? Var/på vems mark börjar och slutar vägen? Vem använder vägen?
Ja, jag (familjen) äger marken som syns på bilden på båda sidor om vägen, (sträckan är 80m). Vägen börjar vid en vanlig landsväg i byn (bakom ryggen på fotografen) och slutar några hundra meter längre bort.
Den del av vägen som jag äger är fram till trädet på höger sida som syns tydligt på bild 2 och som de har grävt runt om.

Den biten av vägen som går över min mark behövs inte egentligen för det ansluter en annan väg från landsvägen precis vid trädet där min mark slutar. Ungefär hälfen av bilarna åker där istället. Den vägen går i fastighetsgränsen mellan min mark och en annan granne som inte heller vill att de skall dika. De som använder vägen som de nu dikar utefter är de människor som bor längre ned på vägen. Det är högst 10 fastigheter med boende längst med vägen.
 
Redigerat:
D09 D09 skrev:
Är inte dikning tillståndspliktig vattenverksamhet?
Inte när det gäller vägdiken, dessutom ser det ut som underhåll av diken vilket inte heller (normalt) kräver tillstånd.
 
1. Det är urkasst att inte kunna prata först (sällan ens fel att det kör ihop sig så).
2. Det är väl jättebra att vägen blir skött med avrinning trots allt.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Är det Storsjön man ser?

Om flera gårdar/hus i byn använder vägen så misstänker jag att den antingen är med i en vägförening eller byn har rätt till väg genom några gamla skifteshandlingar. Den ser både väl underhållen och väl använd ut, det brukar kosta pengar som måste komma någonstans ifrån.

Men omöjligt att svara på så här. Om de har rätt att ha väg, har de rätt att underhålla diken.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
D09
M -MH- skrev:
Inte när det gäller vägdiken, dessutom ser det ut som underhåll av diken vilket inte heller (normalt) kräver tillstånd.

Hade ett svagt minne av att jag reagerade på en ovanligt hård tolkning av just vattenverksamhet / diken men hittade denna frågeställningen och underhåll är som du säger mer en skyldighet att utföra snarare än en skyldighet att anmäla för varje tillfälle.



Ett dike på min fastighet har växt igen och behöver rensas.
Det ingår i ditt underhållsansvar att rensa diket och åtgärden behöver inte anmälas till länsstyrelsen så länge du rensar till samma djup och bredd som diket ursprungligen hade. Tänk på att utföra arbetet med minsta möjliga störning på djur och växtliv och så att grumling minimeras. Om fisket kan skadas ska dock åtgärden anmälas till Länsstyrelsen innan arbeta påbörjas.

 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
För att svara på din fråga så måste man utreda hur rättigheterna för vägen ser ut och du ger inte tillräcklig information för att avgöra det.

Det finns både servitut och samfälligheter som inte syns i fastighetsregistret eller på fastighetskartan.
Man behöver titta i gamla förrättningsakter och protokoll från laga skifte m.m.
Eftersom det är en relativt liten väg i jordbruksbygd så kan det finnas gamla rättigheter.

Det viktigaste att veta är om vägen ligger över din mark som en nyttjanderätt eller om den skär igenom så att marken avgränsas med fastighetsgränser.
I det första fallet brukar man få dika inom ett vägområde, typ vad som behövs sett till funktionen.
I det andra fallet får man göra det inom fastighetsgränserna (vilka sällan är exakt kända om man inte ens vet vem grannen är)
Om du vill göra något alls med saken behöver du också ta reda på vem det är som har rättigheter i vägen. (dvs. exakt vilka fastigheter)

Nu var det små diken, som verkar oproportionerligt att bråka om. Och delvis gräsrensning på själva vägbanken?
Är det egentligen trafiken och att vägen alls är där som du opponerar dig emot. Eftersom det inte verkar som den är nödvändig då det finns andra vägar? Då är det en ordentlig rättighetsutredning som du behöver oavsett. Den behöver inte nödvändigt blir stor och krånglig, det vet man inte innan man börjar gräva.
 
Redigerat:
Slutsats:
OM de får ha vägen där (servitut, samfällighet elelr vad det är) så har de också rätt att sköta vägen, inklusive sköta om diken, de kan rent av vara skyldiga att göra det.

Alternativet är att ta bort vägen om den inte ska användas.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.