1: Står idag med en fasad som består av (inneifrån) Gips, Regel, utegips, isolering och sen träfasad...
Tyckte inte det kändes helt ok så vi har nu bestämt oss för att göra om fasaden.

Tanken som slog mig var att ta bort lockpanelen sen pappa, sen på med typ ytterligare 45mm Isoleringsskiva sen Cedral Board Fibercement skiva.

Blir det något vettigt av detta eller bör jag göra på något annat vis?

2: Har även en utefarstu om man nu kan kalla det så. Se bild. (Ingen jättebra då den Egentligen inte var i fokus)

Tänkte bygga in denna till en innedel, hur gör jag detta smidigast?

Tänkte kanske man kunde ta bort de översta plankorna, regla upp och lägga spånskiva som isoleras underifrån med typ 200mm Glasull?

Sen bygger upp en yttrevägg kanske 80cm in i farstun så att man kan stå på de översta steget och låsa upp dörren?
 
  • Rödfärgad träfasad med vit dörr och fönster, vit staketdel och trappa, samt ny lagd stenplattor och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
C Conny Svitzer skrev:
Tanken som slog mig var att ta bort lockpanelen sen pappa, sen på med typ ytterligare 45mm Isoleringsskiva sen Cedral Board Fibercement skiva.
Du ska ha luftspalt innanför skivorna enligt anvisning min 10mm
Vindväv är bäst och ska sitta untanför isoleringen och skydda mot drag genom den .
Skivorna ska ju stå upp och fästas mot varandra , då behövs nog reglar uppifrån och ned
Blir nog så ; gamla väggen , reglar , isolering mellan , vindskydd , ytterligare regel 10 mm , luftspalt , skivor
Om ingen annan har åsikter
 
Jag förstod inte väggkonstruktionen riktigt.
Fick ingen klar bild på hur mycket isolering det var i dagsläget.
Och att sätta på fiberskivor på ett fint gammalt hus tycker jag är att förstöra dess karaktär.
Ungefär som alla hus som kläddes in med sidiplattor på 50- och 60-talen.

Men det jag stör mig på mest är tanken på att bygga in hela förstugan.
Och stå i trappan när man låser upp, var skall man då ställa ifrån sig matkassarna?
Och var ställer man stövlarna och metspöet, sånt som förstugan är till för :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstod inte väggkonstruktionen riktigt.
Fick ingen klar bild på hur mycket isolering det var i dagsläget.
Och att sätta på fiberskivor på ett fint gammalt hus tycker jag är att förstöra dess karaktär.
Ungefär som alla hus som kläddes in med sidiplattor på 50- och 60-talen.

Men det jag stör mig på mest är tanken på att bygga in hela förstugan.
Och stå i trappan när man låser upp, var skall man då ställa ifrån sig matkassarna?
Och var ställer man stövlarna och metspöet, sånt som förstugan är till för :)
Problemet med förstugan är inte den egentligen utan när man kommer in, detta är den gamla bakdörren förra ägaren gjort om till huvudentre så där är inte så mycket till hall.

Det går inte att stå 2 pers samtidigt som tar på sig ytterkläder, därav den tanken att bygga in förstugan :)

Nuvarande vägg konstruktion är en märklig historia i sig, där sitter 100mm Isolering mot gipset från utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.