Självklart. Då får det bli säkring - relä, men installation i samma normcentral vilket gör installationen praktisk och enkel - om jag hittar en wifi-styrd termostat.
 
Jag håller på med precis en sån lösning du frågar efter, tror jag.

Jag har en central termostat som via en kontaktor lägger på ström på elementkretsen. När termostaten slår till så dras kontaktorn och varje element styrs då av sin egen termostat tills termostaten slår av elen igen vid 8 grader. Det går även att via en styrning koppla förbi termostaten så att elen alltid är på till elementen och de styrs då av sina inbyggda termostater.

Den befintliga styrningen är en telia storel som går över kopparnätet. Den ska ersättas av en webswitch. www.webswitch.se Webswitchen kopplas till internet med tpkabel och har fem reläutgångar som kan styra något. T.ex en kontaktor.

Här är lite inkopplingsfunderingar:
https://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/295065-inkoppling-av-webswitch.html
https://www.byggahus.se/forum/villa...-fjarrstyrning-av-element-i-fritidshuset.html
https://www.byggahus.se/forum/el/283642-hjalp-med-strombrytare-med-glimlampa.html
https://www.byggahus.se/forum/el/272097-styra-kontaktor-med-nexa-wmr-1000-eller-lcrm-1000-a.html

Är din elementkrets likadant uppbyggd eller styr centraltermostaten termostaterna i elementen?
 
Redigerat:
Jag kommer när allt är klart kunna styra värmen på tre sätt:
1, Lokal bimetalltermostat som håller grundvärmen. Väldigt mekaniskt och driftsäkert
2, Lokalbrytare som kopplarförbi termostaten, används om fjärrstyrningen havererar
3, Fjärrstyrning via webswitch som gör samma sak som den lokalabrytaren men med kontroll över internet.

Fördelen med webswitchen är att den den kopplas in fast och därför kan läggas paralellt med andra saker och att den är helt standalone med en inbyggdwebserver. Alltså behövs inga abonnemang förutom en uppkoppling till internet. Det går också att kontrollera om den kopplar eller inte och inte som med nexa där man får hoppas att det fungerat
 
Redigerat:
Tack, men nu blev det mycket... Jag tänkte mig att sätta radiatorernas termostat på ca 20, det som är lagom när jag är där. Om jag sedan styr dem alla via en central termostat, kan jag strypa vid en lägre temperatur som jag vill ha när jag inte är där. I princip skulle jag kunna sätta alla lokala termostater på max för att bara styra via den centrala, men det finns ingen anledning att någonsin ha högre än ca 20 och med den inställningen blir det i alla fall ingen katastrof om mitt centrala system fallerar. Kallt kan det förstås bli om den stänger av helt. Att koppla förbi den centrala termostaten är förstås bra om något där går sönder och det går väl att ordna enkelt. Jag har alltså ingen central termostat ännu utan befinner mig just nu på idéstadiet.
 
espmark skrev:
Lite bakgrund: Jag har ett fritidshus som värms upp med direktverkande el. Temperaturen i större delen av stugan styrs via en väggmonterad termostat.
Hur är den väggmonterade termostaten kopplad till elementen? Eller är det den väggmonterade termostaten som är på idéstadiet?
 
Redigerat:
Allt är på idéstadiet. Just nu sköts uppvärmning inför besök med en värmefläkt som är kopplad till en fjärrströmbrytare som startar med hjälp av en Tellstick net. Det fungerar, men är inte riktigt 2017-standard. Uppvärmningen blir långt ifrån jämn och sedan måste fläkten tas bort vid besöket och sättas tillbaka vid avfärd. Enklare vore att bara reglera den centrala termostaten och få rätt temperatur överallt oavsett om vi är där eller ej. Jag ska kika lite närmare på dina länkar och se vad jag kan använda och vad som är enkelt att ordna. Vi har i alla fall fiberanslutning!
 
Den viktigaste frågan är hur elementen är kopplade. Om de ligger på egna grupper så är det enklare att få till styrningen. Om de ligger tillsammans med allt annat på de vanliga säkringsgrupperna blir det svårare att få till en styrning.

Vi har en central termostat ställd på 8grader monterad i samma rum som inkommande där det verkligen inte får frysa
 
Jag antydde i mitt första inlägg att man normalt installerar radiatorer på egna grupper. Så även i mitt fritidshus, lyckligtvis.Annars hade det nog blivit svårare, åtminstone med min idé. Jag ska studera länkarna till olika intressanta produkter ovan och se om jag kan få ihop det jag har tänkt.

En sak som slår mig är att termostaten kanske inte behöver kunna vara styrd via internet. Jag behöver nog bara två temperaturer. En för underhållsvärme, t ex 8 grader, och en när jag är där, ca 20. Då kan jag ha en central termostat som styr reläer/kontaktorer och som är inställd på 8 grader och när jag tänker åka till fritidshuset låter jag exempelvis ovan nämnda webswitch istället koppla strömmingen direkt till elementen som alltid är inställda på min valda "där"-temperatur. När jag sedan åker hem slår jag över till den centrala termostaten som bryter vid 8 grader.

Jag undrar om det går att koppla två utgångar på denna webswitch till samma förbrukare, dvs radiatorerna, där den ena styrs av termostaten och den andra styrs av mig? Då tror jag att jag är hemma (när jag är borta i fritidshuset...)
 
Du kan göra det på två sätt med en webswitch
Antingen så kopplar du en termometer till webswitchen och lägger in en regel om att ett av reläerna ska slå till när temperaturen går under 8grader. Det löser grundvärmen. Du kan också förbigå regeln och slå på relät manuellt genom appen

Eller så kopplar du webswitchen paralellt med en extern termotstat. Då kan termostaten hålla grundvärmen på 8grader och webswitchen kan "koppla förbi" den och låta elementens termostat styra. Jag har valt vägen med den externa termostaten för att det skapar redundans. Om webswitchen smälls av åska eller hänger sig så klarar sig antagligen relät som är mer lowtech. Möjligheten att styra försvinner men risken att något fryser sönder minskar

Utgångarna på webswitchen är potentialfria reläer, tänk på dem som strömbrytare och rita upp ett schema hur du vill att det sak fungera. Utgå ifrån bilderna i länkarna jag skickade ovan.

Alternativen till webswitch är som jag ser det nexa eller z-wave. Där nexa inte ger någon bekräftelse på att värmen verkligen är på och z-wave blir dyr när det bara är en sak som ska styras.
 
Redigerat:
Jag styr underhållsvärmen i vårt uterum och snart även tempen i vår spapool
med SonOff TH wifireläer, kan enkelt sätta önska temperatur i appen och se aktuell temp.
Om de trådlösa nätet faller bort så fortsätter den som vanligt.

Kostar ca 100st inklusive tempgivare, du kanske kan sätta en bakom varje element, eller 1 som styr alla.
https://www.itead.cc/sonoff-th.html
 
T torkelb skrev:
Det måste finnas någon som har fixat ett styrsystem som är mer generellt än nya radiatorer. Normalt installerar man elradiatorer på egen eller egna grupper. Då tänker jag mig att man ersätter säkringarna med reläer som styrs av en eller flera centralt placerade termostater - som kan nås via internet. Det kan väl inte vara så svårt? Det pratas visserligen som sakernas internet (internet of things), men är det inte i detta fall att krångla till saken i onödan?
https://tempiro.com/
 
J Juthstrand skrev:
[länk]
Kul ide att styra porslinssäkringar, jag känner dock ingen som använder det längre.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Jag håller med, det känns gammalmodigt med porslin. Dock borde man kunna göra samma sak i normcentraler med automatsäkringar. Elektriska radiatorer brukar ju ha egna grupper.
 
Det går ju att sätta en en vanlig fjärrbrytare (nexa, fibaro m.m) i centralen och styra en grupp. Det blir svårare med trefas dock då båste en kontaktor in. En 3x10A dvärgbrytare men inbyggd styrning vore perfekt!
 
Kommer inte ihåg vad dom heter nu men på Norska marknaden finns det el-element med wifi-styrning för runt 6-700:-. Kanske någon här har bättre koll på märke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.