dof dof skrev:
Bästa och enklaste skulle ju givetvis vara att sälja din 4030 till någon som behöver den funktionen, och köpa en ny/begagnad 21a själv.
Finns gott om dom begagnad tex [länk] bara som exempel. Finns säkert någon i närheten av dig också.
Tack för tipset. Tror jag testar först med min Laddomat. Funkar det inte tillfredsställande är det ju ganska enkelt att montera in en 21:a istället.
 
L
P pastorn1 skrev:
Om man ställer rökgastermostaten på 100 grader, så startar den väl pumpen vid 100 grader också, vilket väl innebär att laddomatet direkt börjar blanda in kallt vatten från pannbotten, då jag ej vet om det finns någon öppningstermostat på inkommande returledning i laddomaten. I detta fall måste det väl ta längre tid att få upp panntemperaturen i och med att kallt vatten hela tiden pumpas in under uppvärmningfasen och blandar sig med vattnet som håller på att värmas upp.
Om det sitter en öppningsventil på inkommande retur, som öppnar vid, säg, 60 graders panntemperatur, cirkulerar väl bara vattnet i pannan innan returvatten släpps på, vilket ju är hur det bör fungera. Alternativet är ju att cirkulationspumpen startar vid c.a 60- 80 graders panntemperatur, men då kan ju inte rökgastermostaten starta pumpen, vilket gör att någon annan termostat måste starta pumpen, alltså en start och en stopptermostat.
I min gamla pannas styrcentral (Laddomat 3000) ställde man in pumpstart vid en panntemperatur på c.a 80 grader via en givare i pannan och så stängdes den av efter att panntemperaturen sjunkit c.a 10 grader, vilket väl inte funkar i den här anläggningen.
Du har allt som du säger och fungerar angående laddomaten eller är det något som du ska sätta dit
I princip kan du ha allt kvar som det är , bara koppla ur den nedre pumpen elekriskt så den inte startar , det jag sa var mera som att renodla det ,
Det enda du vill ha är att ladda tankarna och det kommer det att göra , med din reglering ,
Att börja starta cirken efter röktemp är av ondo , det är panncirk du ska ha och den bestäms av tempen i panna , Jag har så , +70C och när det börjar bli dags att sluta peta in en pinne i brasan , och finns en skvätt brännbart kvar , ställer jag om till +80C för att inte hetvatten från tankarna ska snurra runt och kylas i pannan , glöden värmer men rökgaserna är i stort sätt kalla orkar då glöden öka pannan till +80C så startar cirken och laddar +80C
 
Varför är det av ondo att starta laddpumpen med rökgastermostat??
 
L
Det är inte rökgastemp som eftersträvas utan panntemp , rökgaserna kallnar ner och glöden värmer , då kan tempen i pannan öka så pass att den kokar , finns ingen panncirk .
Har man då lågt ställd givare för pumpen så kommer den att gå utan att ladda på eftervärmen som finns i glöden
 
Finns ingen glöd kvar då fläkten stannat....... Styr du däremot på panntemp kommer du att kyla ner tanken samt varmhålla pannan helt i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.