Vintern närmar sig nu känns det som, och det är lite för mycket kvar att göra innan den kommer. Under ett par semesterdagar i veckan gick det i alla fall lite framåt. Förutom fortsatt målning har jag börjat med takavvattningen - här sätts krokar i förhoppningsvis lagom lutning:
Installation av svarta takavvattningssystemets krokar på en vit husfasad med lutningslaser för korrekt vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hann också rikta gångjärnen på porten, så numera är både karm och port i lod och våg. Drevningen är också klar. Därefter tog arbete med foder och saknad panel vid.
Nyinstallerad vit garageport på en verkstad med stege och målningsutrustning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panel och foder till porten målas i källaren - färgen torkar något snabbare vid 21 grader än 0 grader...
Målningsprojekt av träpanel och foder inomhus med penslar och färgburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henkek och 1 till
  • Laddar…
Idag har det mest fixats med att få färdigt runt fönster, så att det blir som på bilden nedan. Smygarna snekapades och fick hyvlas ner till rätt tjocklek då den inte fanns att köpa. Sedan grunda och skruva fast smygarna. Därefter kapa till och skruva fast foder som sedan jackades ur för underbleck. Sedan kapa till och spika all lockläkt under fönstret. Upp med överblecket och kapa till och spika all lockläkt ovan fönstret.

Det känns ju enkelt såhär i efterhand, men det är ett himla pillande och mätande för att få till det första gången. Det går i alla fall lite snabbare när man har alla mått redan, så förhoppningsvis hinner jag fler fönster imorgon. Sen ska allt målas tre gånger...

Nyinstallerat träfönster med smyg och foder på en vägg med vågrät, ribbad bleckplåtsbeklädnad och en stege lutad intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henkek
  • Laddar…
Idag isoleras det!

Garaget är nästan fullt av isolering så det är en ren nödvändighet att börja få upp det på väggarna.

Garaget fyllt med gula isoleringsrullar redo att monteras på väggarna, omgiven av träreglar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir 45 mm i horisontella facken i väggblocken och sedan 95 mellan alla stående reglar. Senare tillkommer ytterligare 45 mm isolering i installationsskiktet.

Interiör av garage under isoleringsarbeten, isoleringsmaterial och stegpall synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sent igår kväll färdigställdes fönstren i carporten, så när som på underbleck. Så skönt när det börjar se lite färdigt ut. Som synes är det öppet upp till nock, i carporten ska det spikas upp ett enkelt innertak av 21*120 som jag tänkte måla lite enkelt bara, kanske på den hyvlade sidan för enkelhetens skull och ha den neråt. Någon som har någon synpunkt på om det är dumt? Jag vet att man normalt har sågade sidan ut, men här handlar det om ett undertak som aldrig kan bli blött, och om det läcker in genom taket så är det ju den ej målade sidan som får vatten på sig...

Ett halvfärdigt garage med isolering och verktyg, synliga väggblock och stegar i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Vänd den sågade sidan nedåt istället.
Svårt och få en snygg yta annars.
Blir penseldrag om du målar den hyvlade.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vänd den sågade sidan nedåt istället.
Svårt och få en snygg yta annars.
Blir penseldrag om du målar den hyvlade.
Bra att tänka på - är det bara en rent estetisk fråga så kan jag testa på en bräda och se hur det blir först. Jag har så svårt att tänka mig att det skulle bli ränder, har ju precis utan problem målat både hyvlad garageport och hyvlad dörr som kommer att sitta betydligt mer synligt än innertaket i carporten. Men det kanske blir annorlunda - jag får testa helt enkelt!
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Takavvattning klar. Hmm, det fattas visst en dörr där någonstans... Tror den står och väntar på slutstrykning någonstans bakom all isolering som fyller upp garaget.

Nytt tak med avvattningssystem över en träfasad utan dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar helgen gå mot sitt slut och det har hunnits med ganska mycket i alla fall. Takavvattningen är helt klar och vi har även gjort klart vindavstyvningen av taket i form av 45*145 skruvad med vinkeljärn diagonalt upp mot nocken vid gaveln på varje sida:
Vindavstyvning och isolering av ett byggtak med synliga träbjälkar och diffusionsspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan är isoleringen av väggarna färdigställd, förutom det som kommer senare i installationsskiktet efter att elektrikerna har gjort färdigt sitt. Fortfarande sjukt mycket prylar i garaget, men jag jobbar på att få undan allt. Har bland annat redan börjat använda utrymmet över carporten för att lagra allt virke som inte kommer att användas.
En rörig garageinteriör med isolerade väggar och virke samt byggmaterial utspridda på golvet, en person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag hann vi också med att sätta upp hälften av diffusionsspärren i taket. Bara att mäta upp och häfta fast. Det som gjorde det lite jobbigt var att vi inte har någon takstol att fästa i mot gavlarna av garaget. Där står takstolen längst ut på hammarbandet... Kanske inget jätteproblem för plasten, men definitivt när vi ska börja fästa glespanelen, den kan inte riktigt hänga löst från takstolen innan... Finns ingen instruktion för isoleringen men vi löste det genom att spika fast en extra regel uppe på hammarbandet som sticker ut 3-4 cm mot garaget.
En person fäster diffusionsspärr i taket av ett pågående byggprojekt inuti en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henkek
  • Laddar…
Nu är plastningen av taket klar och delar av väggarna och igår kväll fick jag hjälp av min snälla bror med att sätta upp det mesta av glespanelen i taket. Försökte själv men det var lite jobbigt kan man säga..

Plastningen är ett kapitel för sig, väldigt noggrannt med stora överlapp, tejpning av skarvar med sjukt dyr tejp etc. Jag är dock väldigt tveksam till att den är tät då den sitter häftad överallt och jag drar igenom massa skruvar för gles och kommande installationsskikt. Klart att reglarna klämmer fast men helt tätt lär det inte bli. Tejpa varenda häftstift är lite väl tycker jag...

Nyinstallerad plast och glespanel i taket på ett pågående byggprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Du har varken dusch eller mekanisk vetilation så om det inte blir 100 % tätt spelar inte hela världen :)
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Ni som har läst från början minns att det skedde ett litet missöde vid gjutningen av grunden, och i onsdags kom han som gjorde grunden och flytspacklade i garaget för att få bort sänkan. Så här såg det ut:
Ojämnt flytspacklat golv i garage med materialansamling nära väggen och vattenliknande substans ytterligare ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som man ser på bilden hamnade mest material där han hällde ut hinkarna, och det var också bara där det hade börjat härda inom ett dygn. Längre ut var det mest vatten såg det ut som. Mindre bra...

Vad gör man då när elektrikerna ska komma fredag morgon och man behöver hinna med att sätta diffusionsspärr och bygga installationsskikt? Man bygger en bro.
Improvised wooden bridge over unevenly cured self-leveling compound on garage floor with visible water and construction materials.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite svajigt men funkade att färdigställa allt utom regel och plast längst nere vid syllen. Kontentan av det hela: flytspackla inte när det är kallt, och speciellt inte om grunden håller typ noll grader trots värmefläkt i garaget som gör att luften är något varmare.
En provisorisk bro av träplankor över betonggolvet i ett garage under renovering med isolerade väggar och blå plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Igår kom så elektrikerna och körde hårt i några timmar. Det blir fem dubbla uttag inne, plus två i taket, och tre dubbla uttag ute och ett på vinden. Lampa ovan porten också så klart.
Garage under konstruktion med isolering, eluttag i tak och vägg, samt nätverkskabelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det ut när de var klara. Det är en 5g6-kabel från huvudcentralen för att ha god kapacitet inför framtiden och såklart egen central med jordfelsbrytare i garaget. Passade även på att låta dem dra med en nätverkskabel för att kunna ha TV och arbetsplats i garaget om man vill.
Nyinstallerade eluttag och kablar i ett oisolerat garage med synliga träreglar och blå isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lyckane
  • Laddar…
Idag var det så hög tid att börja isolera taket efter att elrören genom plasten var dragna. Också väldigt nödvändigt för att få upp värmen ordentligt så att flytspacklet kan härda klart.

Som så mycket annat har jag aldrig isolerat tak förut, men det är väl bara att lägga ut, se till att det täcker överallt och sedan lägga andra lagret omlott och se till att alla möjliga köldbryggor täcks så gott som möjligt. Fick inte med några vindavledare men tänker att jag ska sätta någon sorts skiva eller bräda stående längst ut på hammarbandet för att det inte ska blåsa in i isoleringen och för att hålla skit ute.
Takisolering med gula isoleringsrullar ovanpå blå plast och träbjälkar i process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket isolering blir det - 145 mm först, sedan ytterligare 95 mm. Kommer blir bra och är säkert mer än nog i denna del av landet. Och varmt blev det därinne, snabbt. Fick ta bort den ena av två fläktar och ställa ner den andra på lägsta och det håller ändå drygt 20 grader.
Isolering av tak med mineralull mellan träbjälkar och plastfolie, oinredd vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
30cc för innertakglesen?
Du skulle inte försökt att få upp hängrännorna lite? Min fotplåt går lixom ner i själva hängrännan. Är en plåtslagare som satt dit dem.

Mvh Jonas
 
MalZon MalZon skrev:
30cc för innertakglesen?
Du skulle inte försökt att få upp hängrännorna lite? Min fotplåt går lixom ner i själva hängrännan. Är en plåtslagare som satt dit dem.

Mvh Jonas
Hej Jonas!

Japp, 30 cc på glesen. Fick med sjuka mängder gles så hälften är ändå över. De kanske räknade på gles för hela byggytan...

Jag hittade ingen klockren beskrivning av hängrännor mot fotplåt men rännan är upptryckt hårt mot plåten här närmast på bilden nedan. Sedan såklart lite avstånd mellan dessa längst bort i bilden.

Hade jag velat få upp rännan mer så hade jag fått kapa plåten i kanterna så att rännan gick upp bredvid så att säga. Tror inte det gör någon skillnad, har tittat när det rinner från taket och det rinner så fint ner på plåten och i rännan. Märker jag att det skvätter på takfotsbrädan så får jag försöka bocka ner plåten lite.

Hängrännor monterade nära fotplåt på ett frosttäckt tak med träd och byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
MalZon MalZon skrev:
30cc för innertakglesen?
Du skulle inte försökt att få upp hängrännorna lite? Min fotplåt går lixom ner i själva hängrännan. Är en plåtslagare som satt dit dem.

Mvh Jonas
På väggar som är lodräta brukar man använda CC 60 eller 45 , beroende på gipsskivorna bredd. Takgips är CC 30 det vanligaste . Skivorna kan hänga ned på mitten annars.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.