Ventilationsöppning i vägg utan ansluten kanal, omgiven av spackel och träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tänkt sätta en Pax-fläkt i badrummet. När jag tog loss frånluftsventilen ser jag attö kanalen inte går ända ut, se bild. Hur löser man lättast detta? Antar att det ska vara tätt mellan fläkten och kanalen. Jag är ny husägare så har inte så bra koll.
 
Finns 4kantiga täckplattor med runt hål i mitten. Lite silicone I kanten är det säkert bra nog.
 
Hela kanalen måste vara tät i hela sin längd om du ska montera en paxfläkt som trycker in luft. annars kan du trycka ut fuktig luft där den inte ska vara.
Detta är mycket viktigt, annars kan du få problem med mögel.
 
L
Det är en gammal 15X15 cm eternittrumma , ett äldre hus du har , finns inga övergångar att köpa i dag till runt , kan vara lite svårt att byta ut mot ett hundra rör spira , om det är svängar på det nu , går den där rakt upp på taket , så går det att stoppa ett rör ini det ,
Mera info behövs
 
L Liteavvarje skrev:
Det är en gammal 15X15 cm eternittrumma , ett äldre hus du har , finns inga övergångar att köpa i dag till runt , kan vara lite svårt att byta ut mot ett hundra rör spira , om det är svängar på det nu , går den där rakt upp på taket , så går det att stoppa ett rör ini det ,
Mera info behövs
Trumma går ca 50 cm rakt upp och böjer sedan av, mot murstocken antar jag. Huset är byggt 1954.
 
H HSP skrev:
Hela kanalen måste vara tät i hela sin längd om du ska montera en paxfläkt som trycker in luft. annars kan du trycka ut fuktig luft där den inte ska vara.
Detta är mycket viktigt, annars kan du få problem med mögel.
Går det att testa tätheten på nåt enkelt sätt? Som det är nu så tar väl fuktig luft sig diffust upp på vinden.
 
L
Eldar ni i något ( kamin panna )som går ut genom skorstenen så kanske det kan vara ide att rökprova alla pipor om ni inte har gjort det tidigare , då är ni säkra på allt som har med skorstenen att göra .
Det gör sotaren , då kan han även kolla ventkanalen , kostar inte många kronor och sen vet ni .
Det med övergång knäcker en plåtis till efter mått
 
L Liteavvarje skrev:
Eldar ni i något ( kamin panna )som går ut genom skorstenen så kanske det kan vara ide att rökprova alla pipor om ni inte har gjort det tidigare , då är ni säkra på allt som har med skorstenen att göra .
Det gör sotaren , då kan han även kolla ventkanalen , kostar inte många kronor och sen vet ni .
Det med övergång knäcker en plåtis till efter mått
Vi eldar inte något i dagsläget och det har inte eldats någonting de senaste åren. Vi skulle gärna ha en kamin för trivseleldning men det blir nog tidigast nästa år. Får kanske avvakta med ventilationen tills dess också.
 
L
Om du gör det nu med sotaren så kan du få till venten , klart är det inget akut så kan ni vänta
i vilket fall som helst så ta sotaren innan ni skaffar en kamin
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.