Vilka vinklar behöver man för att få dessa i samma nivå. På kombidonet på väggen sitter de parallellt. Någon som vet eller hur ska man räkna ut det? Aggregatet är ett fläkt Woods MIDI
Tack för hjälp!
 
  • Fläkt Woods MIDI-aggregat på golv med två synliga rundade öppningar och justerbara vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du ändå vill ha ljuddämpare innan combidonet så sätt flexdämpare.
 
Enligt samtliga skisser jag sett sitter ljuddämparna på andra sidan kombidonet, så där är det inga problem, där har jag skaffat flexibla ljuddämpare. Men på andra sidan aggregatet till kombidonet på yttervägg har jag inte sett att någon sätter ljuddämpare?
 
Du menar att dämparna sitter på andra sidan aggregatet?

Med ljuddämpare mellan aggregat och kombidon så slipper du fläktljud utomhus.
 
K
Lindab har ett verktyg för att räkna ut längden på röret mellan två böjar
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar att dämparna sitter på andra sidan aggregatet?

Med ljuddämpare mellan aggregat och kombidon så slipper du fläktljud utomhus.
Ja precis, ljuddämparna på andra sidan. Fläktljud utomhus spelar ingen roll i det här läget faktiskt. Dessutom har jag allt material redan förutom vinklarna för de fasta spirorören.
 
K
Beroende på hur mycket plats du har kan du använda 45, 30 eller 15 graders vinklar
 
K Kallebo skrev:
Beroende på hur mycket plats du har kan du använda 45, 30 eller 15 graders vinklar
Ok, jag vill på kortast möjliga väg, med minst antal vinklar sänka ett 200 rör 10 cm. Så rören hamnar parallellt istället för diagonalt.
 
Är det rätt bredd då? Vad är det för dimension på rören?

Vill man inte avvibrera aggregatet mot husstommen också? Vill tänka att fasta rör i ett kombidon blir halvstumt?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det rätt bredd då? Vad är det för dimension på rören?

Vill man inte avvibrera aggregatet mot husstommen också? Vill tänka att fasta rör i ett kombidon blir halvstumt?
Just det, det hade jag bara tagit ögonmått på, kollade nu och det skiljer faktiskt 2cm på bredden med. Innebär avvibrera en ljuddämpare menar du? Det kanske inte är fel..
 
En flexdämpare borde agera avvibrering för rören. Gör en loop på den så dämpar den ljudet bättre samt blir kortare.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
En flexdämpare borde agera avvibrering för rören. Gör en loop på den så dämpar den ljudet bättre samt blir kortare.
Ok, men den ska också kondensisoleras, det blir både krångligt och lite fult att få in en loop med kondensisolering här.. :/
 
K
Med vinklar kan man förflytta sig lite i sidled också.
 
Lindab har en bra app för telefonen, sök efter "Linda Vent Tools"
2 stycken 30 graders böj 200 med en muff 200 mellan ger en c-c förskjutning på 103 mm.
2 stycken 45 graders böj 200 med muff 200 mellan ger c-c förskjutning på 186 mm.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Lindab har en bra app för telefonen, sök efter "Linda Vent Tools"
2 stycken 30 graders böj 200 med en muff 200 mellan ger en c-c förskjutning på 103 mm.
2 stycken 45 graders böj 200 med muff 200 mellan ger c-c förskjutning på 186 mm.
Perfekt, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.