Intresserad av att utbyta tankar, idéer och erfarenhet med er som kör Niko Home Control alt. funderar på det!

Själv kör jag Niko Home Control och är väldigt nöjd.

Vi har svarta strömbrytare med touch känsla och dimmers har 3 knappar, överst knapp för på/dimma upp, mellanknapp, förvalt läge samt nedre knapp för av/dimma ner. Funkar bra och enkelt att byta önska förvalt läge. Vi har strömbrytare även för fönsterbelysning i kombination med knappar för takbelysning etc.

Innanför entrén har vi Hemma/Borta-knapp där borta läget, släcker ner huset och dimrar ner hallen för att till sist släcka även hallen samt att ingående vatten stängs av, Motorvärmare/ladd-station styrs antingen via timerknapp vid entrén, alt. via app/schema. Ytter- och fasad-belysning styrs via schema, funderar på att komplettera med ljussensor. Har ingen separat knapp för ytterbelysning eller fasadbelysning.

I "Master Bedroom" finns en liknande knapp motsvarande hemma/borta fast för god natt/god morgon läge, som släcker huset förutom övriga sovrum. Vi har även dimmerkontroll för takbelysning samt knapp för fönsterbelysning.
Dimmerkontroll för takbelysning samt knapp för fönsterbelysning har vi i alla sovrum.

Badrummen har dimmerkontrollerade tak-ledspottar samt knapp för belysning vid badrumsskåp.

Köket har dimmerkontrollerade tak-ledspottar, underskåpsledbelysning idag bara av/på, kommer bli dimmerkontrollerade nu i oktober samt styrning av spisfläkt med tillhörande LED-spottar.

Vardagsrummet har 3 dimmerkontrollerad takuttag, fönsterbelysning kommer bli dimmerkontrollerade nu i oktober, just nu bara av/på.

Förrådet har sensorstyrd belysning.

Övrigt:
Vi ett "semester läge" där belysning tänds och släcks slumpvis för att simulera att någon är hemma.

Brandvarnarna är kopplade till systemet och vid larm tänds hela huset upp.

Uterummets uppvärmning kan startas manuellt med knapp med timerfunktion som stänger av efter angiven tid alt. via app.

Ljud: Vi kör Sonos, dock ej integrerat, vore trevligt att styra det också
Nätverk: Dubbla datauttag i alla sovrum, vardagsrum har 2 uppsättningar av dubbla datauttag, entre/hall dubbla uttag. Saknar datauttag vid köksbänk.
Kompletterat med wifi för trådlöst för mobiler, plattor, chromecast etc.
Router och switchar kräver in- och utgående koppling då allt är integrerat.

Kontroll:
Bra appar samt program för programmering.

Visioner/tankar:
Styrda mörkläggningsgardiner
Dygnsstyrning av golvvärme om det ger lägre driftskostnad. Idag är termostater för golvvärme och radiatorer ej styrda.
Yale Doorman
Kameror


Ni som kör NIKO, her ser era lösningar ut?
 
Cheesen
Vår lösning ser snarlik ut, har dock Programmerat fönsterlampor på timer. Har rörelsesensor i hallen.

Saknar möjligheten att tidsbegränsa ett påslag om det är på strömbrytare, funkar bara när man har sensor.
 
Jag tror att det går att få en timerfunktion även på knapp också. Välj att stoppa åtgärden automatiskt efter x min i fliken tidsautomatisering så ska det funka.
 
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Vår lösning ser snarlik ut, har dock Programmerat fönsterlampor på timer. Har rörelsesensor i hallen.

Saknar möjligheten att tidsbegränsa ett påslag om det är på strömbrytare, funkar bara när man har sensor.
Har funderat på rörelsesensor, har någon med husdjur testat, funkar det? Vi har 3 katter.
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
R R_Strandberg skrev:
Jag tror att det går att få en timerfunktion även på knapp också. Välj att stoppa åtgärden automatiskt efter x min i fliken tidsautomatisering så ska det funka.
Instämmer, du bör kunna lägga till det. Vi har knapp med timer för både motorvärmare/laddstolpe och värme i uterummet.
 
Cheesen
R R_Strandberg skrev:
Jag tror att det går att få en timerfunktion även på knapp också. Välj att stoppa åtgärden automatiskt efter x min i fliken tidsautomatisering så ska det funka.
Får ej upp den fliken på strömbrytare, bara på sensor.
 
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Får ej upp den fliken på strömbrytare, bara på sensor.
Testa att gå in i åtgärden (pratbubblan) istället för tryckknappen.
 
Cheesen
När jag knyter åtgärden till en tryckknapp så gråmarkeras tidsstyrningen.
 
Cheesen Daniel Östberg skrev:
När jag knyter åtgärden till en tryckknapp så gråmarkeras tidsstyrningen.
Har du möjlighet att bifoga ett skärmklipp?
När du går in i åtgärden så finns det ett antal flikar på höger sidan. Klicka på fortsätt tills du kommer till tidsautomation. Där kan du välja att stoppa åtgärden automatiskt efter en viss tid.

Att blanda rörelsestyrning och knappar i samma åtgärd är en dålig kombo.
 
Cheesen
R R_Strandberg skrev:
Har du möjlighet att bifoga ett skärmklipp?
När du går in i åtgärden så finns det ett antal flikar på höger sidan. Klicka på fortsätt tills du kommer till tidsautomation. Där kan du välja att stoppa åtgärden automatiskt efter en viss tid.

Att blanda rörelsestyrning och knappar i samma åtgärd är en dålig kombo.
Jamen sedär. Det fanns inte i versionen jag hade på datorn. Se vad en uppdatering kan göra.
 
  • Gilla
R_Strandberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.