Grymt bra - mkt bra med en mall som utgångspunkt

/K
 
Överta lån? Hur fungerar det? Finns det ens? Har pratat med bankfolk de gånger jag gjort fastighetsaffärer och de säger att det inte finns något låneövertagande.
 
Hmm.. I avtalsmallen står det "b) Köparen övertar säljarens lån nummer 8803-6 237 951 667-4 i Swedbank med panträtt i fastigheten på 1 000 000 (en miljon) kronor
c) Köparen övertar säljarens lån i Swedbank på 500 000 kr med panträtt i fastigheten."

Någon som vet hur detta fungerar i praktiken? Finns det i verkligheten?
 
När jag har köpt fastigheter och hanterat med lånen kring det så har alla banktjänstehjon sagt att det finns inga låneövertaganden. Den som köper en fastighet och avser att belåna den får teckna ett nytt lån på sina egna villkor. Säljarens gamla lån löses in vid köpetillfället då pengarna överförs.

Teoretiskt kan man kanske tala om "övertagande av lån" om både köpare och säljare lånar lika stort belopp till samma villkor, i samma bank och med samma fastighet som säkerhet, men hos banken är det alltså så att det gamla lånet löses in och det nya är ett nytt lån.
 
Det var väldigt vanligt förr att lånen följde med fastigheten.

När vi köpte vårt första hus, så låg där ett lån som löpte på 20 år, utan uppsägningsmöjlighet. Det hade räntejustering var 5e år.

Vill minnas att det var stadshypotek (kan komma ihåg fel). Ett år efter att vi tog över, det var 2 år kvar till räntejustering. Då kom det ett brev från låneinstitutet om att de ville höja räntan med 0,5% trots att räntan var bunden. De skrev i princip att när lånet hade tagits så rådde statligt reglerade räntor, så de hade inte kunnat ta den ränta de ville. Men nu har regleringen upphört så "vi får ta vilka räntor vi vill". Och därför höjer vi nu.

De hävdade att räntan bestod av en komponent "ränta" och en komponent adm. avgifter. Och nu höjer de adm. avgiften, det är bara "räntan" som är bunden.

Det blev ett ramaskri, inte bara från mig. Finansinspektionen gav dem smäll på fingrarna. MEN de backade inte från höjningen, utan erbjöd istället att man på nästa 5 årsperiod skulle få en rabatt på 0,25%, alternativt att man vid nästa räntejusteringstillfälle skulle få säga upp lånet (vilket alltså inte var möjligt överhuvudtaget, inte ens mot avgift i normalfallet).

Jag valde att säga upp lånet och ordnade lätt samma rabatt på annan bank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.