Vad rekommenderar ni för borrmaskin om man ska använda ganska stora hålborr för trä? Lite olika storlekar mellan 100mm - 200mm.

Har funderat lite på Bosch GBM 13 HRE men vet inte om detta är rätt val?
 
Jag fick en Makita DHP 458 att börja brinna häromdagen efter några 130mm hål :)
Den är på pappret starkare än Boschen du föreslog, men en nätdriven tål kanske mer stryk?
 
  • Gilla
Otto-Von-Stern
  • Laddar…
Man kanske ska satsa på en Festool DR20 istället? Eller finns det kraftigare?
 
Det finns mycket kraftigare:)

Men steg 1 är att skaffa rätt hålsågar, dvs ägnade för trä m hårdmetalltänder, typ pro fit. Det är viktigare än allt annat.

Steg 2 är att hå koll på varvtalet. Det skiljer mkt på 100 o 200mm hålsågar...på den större bör du nog vara nere kring 100-150rpm. Det är inte så många maskiner som är så starka vid de varvtalen.

festool dr 20 är en starkare maskin än Bosch 13 hre och kan nog vara lämplig. Men jag skulle nog hellre gå på Bosch gbm 23-2 e, som är tvåväxlad och lite i en annan liga.
 
  • Gilla
Otto-Von-Stern
  • Laddar…
Ett problem när man borrar är ju att man gärna håller andra handen som mothåll rakt över luftintaget till motorkylningen vilket knappast hjälper mot värmeutvecklingen. Ett litet tips bara ;)
 
  • Gilla
Otto-Von-Stern
  • Laddar…
Sladdmaskin.
Även om man har en batterimaskin som orkar så sliter det hårt på elektroniken och batterierna.

Jag använder en ELU slagborrmaskin. Har en chuck med sds-fäste som hålsågshållaren sitter i.
Som bonus har slagborrar oftast slirbroms. Irriterar stressade tyber som inte låter maskinen gå upp i varv utan trycker allt vad de orkar. För mig så hindrar det att jag vrider axlarna ur led när hålsågen hugger.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Otto-Von-Stern
  • Laddar…
Ja sladdmaskin känns som en självklarhet

@Daniel_N Bosch gbm 23-2 verkar kompetent men lite begränsat användningsområde. Vill gärna ha en maskin som är lite mer allround. Profit har jag aldrig använd, de såg lite märkliga ut utan tänder men jag ska köpa på mig några och testa, tack för tipset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.