L Liteavvarje skrev:
Det enda som han behöver info om är hur tjock slangen är på utsidan...
Det där förstod jag inte riktigt, vad menar du för slang?

Hade inte detta varit första avstängningen, alltså den som hindrar att hela vattentornet töms i vårt hus, så hade jag gärna gjort detta själv. Men nu känns det som att jag inte vill bära det ansvaret på min axlar, det är bättre att ett proffs med rätta försäkringar tar det.

Jag har redan pratat med kommunen, och det är tydligen vattenbolaget som ska göra avstängningen i gatan, alltså samma som ska montera nya vattenmätaren. Nu var det iofs kvinnan i växeln på kommunen som meddelade det, men de brukar ha ganska bra koll där i växeln. Det första jag ska göra imorgon är att ringa vattenbolaget, så jag får det bekräftat eller dementerat.
 
L
Om du pratar med röris så kan det kanske vara bra för honom att veta vilken storlek det är på den slang ( inkommande vatten som kommer upp ur golvet på vänster sida , är det en gammal installation så har måtten kanske förändrats till en annan standard idag det var det jag menade
Vet inte men tror det inte att vattenbolaget byter dom delarna där , det dom gör är att stänga i gatan och byter vattenmätare ( det är deras egendom , därav svaret från växeln när du ringde )
i övrigt så är det samma arbetsgång som jag sa tidigare
 
Ja det är vattenbolaget som stänger/öppnar serviceventilen ute i gatan, överlämningspunkten till kunden brukar ligga precis efter serviceventilen, samt det är dom som monterar/plomberar vattenmätaren.

Ibland kan VVS-firmor återmontera vattenmätaren.

Ibland kan olika företag (tex VVS, spolfirma), som har nära samarbete med vattenbolaget, få tillstånd att manövrera serviceventilerna.
 
Aha, röret som tar in vattnet i huset från utsidan kallas för "slang"...det hade jag ingen aning om! :) Jag ska givetvis mäta alla dimensioner och ev. skicka en bild till rörisen vi väljer.

Det stämmer att vattenbolaget inte byter avstängningsventilerna i huset, de byter enbart själva mätaren. Det är lite synd att de inte säljer den tjänsten, för det skulle ju vara mycket smidigare att bara en aktör behöver blandas in i det här. En som stänger av vattnet i gatan (eller i vårt fall på uppfarten), byter ventilerna, monterar vattenmätaren och sedan sätter på vattnet igen. Ska givetvis ta upp frågan när jag pratar med vattenbolaget imorgon, men som jag minns det var det kalla handen när jag pratade med dem förra gången får något år sedan.
 
Vad det gäller serviceventilen i gatan är det en bra ide att prata med vattenbolaget i god tid så dom kan komma ut och prova att den går att stänga. Om rören har legat i marken 50-60 år så är det inte helt ovanligt att ventilerna kärvat ihop. Går den inte att stänga så måste den grävas upp och bytas ut, så det är ju bra att få det kontrollerat innan man bokar tid för rörmokare.
 
Krilleman
P Paxman skrev:
Aha, röret som tar in vattnet i huset från utsidan kallas för "slang"...det hade jag ingen aning om!
Nej, inte alltid. Man kan även ha kopparrör eller galvaniserade stålrör på inkommande kallvatten från gatan.

Men jag tycker också att det ser ut som att du har en svart plastslang in i huset. Skrapa lite lätt på den och berätta vilket material det är!

Dessa PEM-slangar levereras idag på rulle och är oerhört smidiga och enormt tidssparande kontra koppar/galv som man använde "förr" på inkommande kallvatten!

24805450-origpic-306cf2.gif
 
Y Yaken skrev:
Vad det gäller serviceventilen i gatan är det en bra ide att prata med vattenbolaget i god tid så dom kan komma ut och prova att den går att stänga. Om rören har legat i marken 50-60 år så är det inte helt ovanligt att ventilerna kärvat ihop. Går den inte att stänga så måste den grävas upp och bytas ut, så det är ju bra att få det kontrollerat innan man bokar tid för rörmokare.
Det här oroar mig lite...avstängningen sitter på vår uppfart som har ganska ny stenläggning. Det vore riktigt surt ifall ventilen måste grävas upp...inte minst för att det väl är så att vi får betala för det eftersom den finns på vår tomt?

Jag pratade med vattenbolaget idag och då nämndes ingenting om denna risk...inte heller pratade kvinnan något om att de skulle vilja komma ut i förväg och testa ventilen. Tvärt om tyckte hon att det var smidigast ifall rörmokaren och dem pratade ihop sig så de kunde göra allt på en gång.
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Nej, inte alltid. Man kan även ha kopparrör eller galvaniserade stålrör på inkommande kallvatten från gatan.

Men jag tycker också att det ser ut som att du har en svart plastslang in i huset. Skrapa lite lätt på den och berätta vilket material det är!
Det är tveklöst kopparrör som kommer upp ur golvet. När huset byggdes på slutet av 60-talet användes nog inte PEM-slangar.
 
L
P Paxman skrev:
Det är tveklöst kopparrör som kommer upp ur golvet. När huset byggdes på slutet av 60-talet användes nog inte PEM-slangar.
En klar överraskning om det är koppar som kommer in , då kan tänkas att den är skarvad med
galv på utsidan , ingen som vet
 
Kan mycket väl vara skarvad på utsidan...men som du skrev, det är det nog ingen som vet.
 
Vårt hus började byggas -69, vi hade galvade rör på inkommande.
I det hus jag växte upp i på Öland byggdes -71, där var det PEMslang på inkommande.
 
P Paxman skrev:
Aha, röret som tar in vattnet i huset från utsidan kallas för "slang"...det hade jag ingen aning om! :) Jag ska givetvis mäta alla dimensioner och ev. skicka en bild till rörisen vi väljer.

Det stämmer att vattenbolaget inte byter avstängningsventilerna i huset, de byter enbart själva mätaren. Det är lite synd att de inte säljer den tjänsten, för det skulle ju vara mycket smidigare att bara en aktör behöver blandas in i det här. En som stänger av vattnet i gatan (eller i vårt fall på uppfarten), byter ventilerna, monterar vattenmätaren och sedan sätter på vattnet igen. Ska givetvis ta upp frågan när jag pratar med vattenbolaget imorgon, men som jag minns det var det kalla handen när jag pratade med dem förra gången får något år sedan.

nej rörläggarna byter vattenmätarkonsollen
vattenbolaget stänger vattnet i gatan, och vattenbolaget sätter dit ny vattenmätare.

så be röris sköta allting så kontaktar han vattenbolaget ,

normalt pris i södra sverige är 5000:kr ink material och ROT

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.