Jag ska skaffa ny bandsåg. Funderar på antingen Hammer N4400 eller Felder FB 510.
Båda sågarna finns med keramisk bladstyrning (X-life), vilket jag tänkte satsa på.

Hammern kostar ca 25000, medan Feldern är på kampanj och kostar ca 30000 kr.

För och nackdelar med respektive maskin?

De fördelar jag ser med Feldern är:
Dubbla spånstosar (en under bordet och en längst ner) - bättre spånupptagning.
Fyrkantigt hål för inlägget vid bladet (lätt att göra egna "zero clearance" inlägg i trä).
Tyngre och rejälare maskin.

Nackdel med Feldern:
Höjden. Den är 10 cm högre än Hammern, vilket innebär att den precis kommer under takbjälkarna i mitt snickeri. Med hjulsats kommer den nog att få bo mellan två takbjälkar. Hammern borde gå att rulla runt fritt i rummet. Jag har ca 2 meter till undersidan på takbjälkarna, och 2.20 till själva innertaket.

Synd att Felder 410 slutat säljas, för jag misstänker att den hade varit lagom stor för mig.

Vad tycker ni om dessa maskiner? Andra för- och nackdelar?
 
Jag har haft samma funderingar som dig, det slutade med att jag beställde en Felder 510 förra veckan. Jag tycker Felders maskiner känns stabilare och bättre byggda. Dessutom skulle det kännas konstigt att få in en Hammer till samlingen som redan består av Felder KF700S samt AD410
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Fina maskiner. Men jag skulle inte ta mig runt den där cirkelsågen, om jag ens skulle få in den i mitt snickeri. Man måste ha gigantiska ytor. Men säkert en bra maskin.

Själv väljer jag Hammers bandsåg pga takhöjden. Hade jag bara haft 20 cm högre i tak så hade jag valt Felder 510. Jag har dock inte sett någon av dem i verkligheten, så det är bara baserat på vad jag läst på nätet. Båda är bra maskiner, men Feldern väger 250 kg medan Hammer väger 170 kg. Feldern är en lite större och stadigare maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.