Måste också stämma in i hyllningskören.
Väl utfört jobb, dokumentation båda med en personlig prägel.

Har tagit med mig många bra tankar från detta.
Läst tråden ett par gånger nu kan kan dock inte bestämma mig ifall du enligt mig borde haft framstyckena i samma träslag som resterande möbel.

Tycker det är sjukt fint, men åter kommer till ditt gryndkoncept som bygger på flow. Vilket för mig som formgivare inte behöver den kontrasten.

Den flyttar fokus aningen från möbelns precisa linje spel som du har satt perfekt.

Vore spännande att höra din reflektioner kring 1vs2 träslag hur gick tankarna?

Men oavsett en fantastisk insats!
Ska sätta mig vid ritbordet och finalisterna lite tankar snart blev väldigt inspirerad och taggad.

Br
/
J
 
Så vart sätter man in pengarna för att få bordet hemskickat/avhämtat? ;-)
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
Hedens Hedens skrev:
Måste också stämma in i hyllningskören.
Väl utfört jobb, dokumentation båda med en personlig prägel.

Har tagit med mig många bra tankar från detta.
Läst tråden ett par gånger nu kan kan dock inte bestämma mig ifall du enligt mig borde haft framstyckena i samma träslag som resterande möbel.

Tycker det är sjukt fint, men åter kommer till ditt gryndkoncept som bygger på flow. Vilket för mig som formgivare inte behöver den kontrasten.

Den flyttar fokus aningen från möbelns precisa linje spel som du har satt perfekt.

Vore spännande att höra din reflektioner kring 1vs2 träslag hur gick tankarna?

Men oavsett en fantastisk insats!
Ska sätta mig vid ritbordet och finalisterna lite tankar snart blev väldigt inspirerad och taggad.

Br
/
J
Kul, sånt här gillar jag. (Vad ni än tror så har jag försökt hålla byggpresentationen "kompakt", det försiggår en del såna här övervägningar o tankar bakom kulisserna som jag skalar bort men frågar nån utvecklar jag gärna:))

Detta började faktiskt med rosewoodfanéren, jag ville bygga med dom. Eftersom jag inte har (eller kan få tag på) massivt trä i det så var det aldrig ett alternativ att bygga hela möbeln i detta träslag.

Försökte designa det så rosewooden skulle lyftas fram, fokus på det och resten (det ljusa) en icke iögonfallande "ram". Det är där i ramen flowet eftersträvades, inga skarpa skarvar eller stimmiga plank som stjäl uppmärksamhet. Det var också här det sket sig lite med de första fanéren, det hände för lite i dom, fokus började delas med "ramen" som jag medvetet byggd intetsägande map ådring och färg. Då blev hela bordet trist.

Jag är lite skadad/påverkad av 7 år i konceptgruppen på stora telefonbolaget i Lund. Min design bygger mycket på narrow borders, dit både telefoner och platt-tv strävat senaste åren.
Jämför en modern 5mm dödkants platt-tv med en 5 år gammal med 7cm kant i pianolack där fokus hamnar på allt annat än bilden, i alla fall för mig.

Mörka träet och uppdelningen på fronten gör också att det känns nättare. Ställer jag mig 5m ifrån och tittar på baksidan (som ju har ljust trä också i mitten) ser det ut som ett klent bord med maffig skiva, lite som en älg.

Framifrån ser det ut som en slimmad möbel med tunna borders/dödytor.

Mörka träet hjälper också till att dölja skarvar, i ljust frontträ hade man tydligare sett smådiffar i avstånd mellan lådor och "ram" och de två delningarna mellan lådorna hade blivit skarpa streck. Jag har provat denna design på sängbordet som länkades så jag har rätt bra uppfattning hur det ser ut.

Jag tror bordet kunde blivit jättebra i samma träslag om jag byggt allt i mörkare trä, valnöt tex. Tror också det kunde blivit bra helt i ljust trä men jag hade nog valt plank aningen annorlunda och antagligen ändrat designen lite, kanske lite tjockare ben för att undvika "älglooken".

Ska bli jättekul att se vad du kommer fram till vid ritbordet.:)
 
  • Gilla
bjoar564 och 4 till
  • Laddar…
Jag vill gärna lufta fram den trevliga dokumentationen - bilder ich personlig text - sånt tar tid! Videon är pricken över i:et! Skål!

Får man be dig om en gissning över aktiv arbetstid?
 
sy97jgu sy97jgu skrev:
Så vart sätter man in pengarna för att få bordet hemskickat/avhämtat? ;-)
Ingenstans, pga rosewooden hamnar jag i klammeri med rättvisan om jag skulle sälja eller ge bort bordet;)
elpaco elpaco skrev:
Jag vill gärna lufta fram den trevliga dokumentationen - bilder ich personlig text - sånt tar tid! Videon är pricken över i:et! Skål!

Får man be dig om en gissning över aktiv arbetstid?
Tack! Arbetstid vet jag som vanligt inte. La nog 20-30 timmar bara på att få plank som jag var nöjd med, pga torkdefekterna, också lite trial and error på benformen...en vild gissning är runt 200 timmar. Skulle jag göra om det tror jag det hade gått att klämma in på kanske 50.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Kan vi få ett par sista bilder med skrivbordet när det står på plats så att säga?
 
P perhed skrev:
Kan vi få ett par sista bilder med skrivbordet när det står på plats så att säga?
Lugnt. Bordet ska stå i Sambons blivande rum (som nu är kök). Kök ska byggas i annat rum sen ska gamla köket rivas och rummet renoveras. Återkommer om ett år:D

...skämt åsido, det kommer kanske lite icke verkstadsbilder inom inte alltför avlägsen framtid.
 
  • Gilla
perhed
  • Laddar…
J
Mycket stiligt! Jag hoppas att jag en dag blir lika skicklig!

Får man fråga var du har handlat virket? Vi verkar hålla till i samma del av landet och jag har svårt att hitta ställen där jag som privatperson kan handla möbeltorrt snickerivirke.
Vid förfrågan hos den lokala bygghandlaren/brädgården om de hade dylikt virke så svarade de glatt "-Javisst har vi det!" och pekade mot travarna med reglar och ytterpanel. :worried:
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
johan_81 och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ingenstans, pga rosewooden hamnar jag i klammeri med rättvisan om jag skulle sälja eller ge bort bordet
Är ganska säker på att det finns ett slags intyg som är ok, där man skriver på att man skänker utan någon som helst motprestation..ska se om jag hittar det så kommer jag ner :)
 
P
Imponerande bygge igen. Jag har lärt mig massor bara av att läsa och titta på bilderna.

Men jag måste ha missat något väsentligt! Vad var det för Whisk(e)y?
 
Kul:)

Kände mig lite tvungen att läsa på om whiskey vs whisky, tydligen en het potatis. Efter att ha läst på kan jag meddela att det enbart förtärs whisky, i lördags var det Ardbeg:p
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Kul:)

Kände mig lite tvungen att läsa på om whiskey vs whisky, tydligen en het potatis. Efter att ha läst på kan jag meddela att det enbart förtärs whisky, i lördags var det Ardbeg:p
Uppenbart gynnsamt för kreativiteten!

//Ronnie
 
J
Ola C Ola C skrev:
Tack, snickra på så kommer det med tiden:)

Trä köper jag på Fredricssons i Arlöv, öppet för privatpersoner fre 12.30-16, alternativt Sliparebackens finsnickeri utanför Lund, trevlig personal och lite bättre service och öppettider.
Ibland finns det man letar efter precis framför en, Sliparebackens finsnickeri ligger ju bara någon kilometer från mitt jobb! Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.