På Karlstad kommuns hemsida, närmare bestämt på länken nedan, finns tomter som kommunen förvaltar och säljer.
De flesta hustillverkare har även en länk till tomter som de har till förfogande... Kravet är då självklart att man bygger ett hus från just den tillverkaren.

http://www.karlstad.se/fast/mark/mark_sidor/mark_smh/villatomter.shtml

Lycka till!
/Ulrika
 
Hemmakatten
En bra idé är att sätta upp lappar på anslagstavlor och lokala Ica/Konsum-butiken. Man kan också höra direkt med fastighetsägare om de kan tänka sig att stycka av och sälja.
 
Så mycket för de tipsen ;) Försöker igen!
Ett par bekanta till mig köpte sin tomt direkt av markägaren på en förfrågan av dem. De hittade en tomt när de var ute och red som var perfekt.
Kommunen hade information om vem som var markägare och hur mycket mark som ägdes av just honom. De ringde upp honom och la ett anbud på en ca 2500kvm stor markbit och sju månader senare togs första spadtaget.
Värt att prova om ni ser något ni gillar kanske.

Än en gång. Lycka till.
//Ulrika
 
Kolla i Gräsås, på vägen mot Ulvsby. Där är det lantligt och på samma gång nära till centrum. Likaså finns det ett område som heter Rud / Botorp som ligger på vägen upp mot Skived.

Om Ni vill bo lantligt så borde det inte vara några problem att hitta tomt. Det är de tomter som ligger inom tätbebyggt område som det är kö på.

Jo, runt Hertzöga är det lantligt. Där kan du till och med få Hells Angels som grannar!
 
Hej !

Gör som vi !

Karlstad kommun har en mkt bra karta på deras hemsida där min fru och jag tittade ut tänkbara ställen att bygga bo på ! På denna karta kan man även få ut alla fastighetsgränser, dock ej fastighetsbeteckningar :(

På detta sätt har vi klarat oss undan tomtköer osv :)

Hur som helst ! När vi bestämt oss för ett antal tänkbara tomter så gick vi till Lantmäteriet och fick telefonnummer och namn till de personer som ägde dessa "plättar". Vi hade lyckan med oss och kontrakt och pengar växlades med säljare.

Nu har vi en Jättestor tomt/fastighet på Önnerud / Södra Härtsöga där det skall byggas till våren ;D

ps:
Så här har vi gjort en gång tidigare, fast då var den tänkta tomten/avstyckningen i Segerstad, men där blev det så mkt krångel med grannar osv. Så vi backade. Men det ångrar vi inte nu då detta läge är mkt finare. Är det någon på kommunen som läser detta, så lär de veta vem det är som skrivit detta inlägg :)

Ps:2
Måste ge Karlstad kommun en stor eloge för deras snabba handläggningstider, vi har haft ganska mkt att göra med dem, fast alla beslut osv har gått fort och jag tycker de fungerar mkt bra !

//Mattias
 
Min fru och jag har en helt egen konstruktion som vi ritat själva och bygget blir i lösvirke. Vi ska lämna vårat förslag till en konstruktör som får räkna på hållfasthet osv. Hoppas det inte blir allt för många ändringar !

Själva då, hur har ni tänkt er ?

//Mattias
 
Hej,
Ursäkta att det dröjt så med svaret. Men jag har haft lite problem med mitt användarnamn, som försvunnit. Så nu är jag nyregistrerad och med i leken igen   :)

För vår del lutar det åt att köpa ett hus från någon hustillverkare, men att göra mycket jobb själva. Vilket hus det blir är inte klart än. Men det blir lant-looken med 1 3/4 plan. Förmodligen rött med vita knutar   :)

//Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.