Pem slang över måste ju funka?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Du får ordna något skydd på utsidan, jag skulle bocka till ett rör som skyddar både mot hugg och slag och uv-ljus.
Fast visst ett rostfritt rör är snyggare över trallen. Så blir det nog. Sen pem slang under trallen!?
 
En sak till dom skriver att det räcker få ner slangen 30 cm under jord. Det är ju frostfritt men finns ingen risk slangen lyfter sig på vintern då?
 
Nej, ingen risk att den lyfter.
Men varför envisas med en 14mm dukt in i huset, Kan du inte kolla om det går att sätta dit reduceringar ned till 7 mm alternativt 5 mm duct? Varför vill fiberägaren att du ska dra in 14mm, I värsta fall får de väl blåsa fiber från fastigheten mot fiberskåp, bara att dela på en skarv och ansluta blåsslangen. Inget konstigt med det utan kan behöva göras om det är "svårtblåst" och går tungt i riktning från fiberskåp till fastighet.
 
Dom ha bara en slang att välja på säger dom. Är inte 14mm standard eller
 
A AndersS skrev:
Om det är plintar så försöker man gå upp via en plint och sedan längsgående fram till punkt man går in i huset, Kan kräva längsgående montering av kabelskyddsrör, vill man lyxa till det istället för att skarva raka så finns det 90 graders böjar.
Alternativt att monterar någon som stöd från syll ned i marken, t.ex. en tryckimpregnerad bräda som sedan kabelskyddet monteras på. Vet att man ibland bara sätter kabelskydd fixerat vid syll och sedan en bit ned i marken som skydd.
Det här tipset, att gå in via en plint genom trossbotten, hade jag valt då spelar det ingen roll hur grov slangen är och du kan placera fiberkonvertern var du vill i huset.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
L Lennart Lind skrev:
Dom ha bara en slang att välja på säger dom. Är inte 14mm standard eller
Det vanliga är 7mm singeldukt för för avgrening mot fastighet i bostadsområden, 14mm är vanligast för stamfiber mellan fiberoptiska skåp. Vissa operatörer väljer också att reducera ned till 5mm dukt som man går in i huset med och sätter då tätning med reducering under kabelskyddet på utsidan för att undvika kondens i dukt och vatten som kan frysa i dukten Sedan förekommer den här grövre 14mm dimensionerna i landsbyggdslösningen med långa avstånd som ska blåsas.
http://webshop.rala.com/sv/Produkte...5_-_5_3,5_mm_for_kabel_0,9_-2,5_mm?id=1301007
Finns andra fabrikat som är mindre för tätning/reducering och passar under 16mm kabelskydd.
 
  • Gilla
Brasselamell och 1 till
  • Laddar…
Trossbotten menas med ? Fundera även på om det skulle gått dra slangen genom golvet och få upp röret i ett hörn eller liknande?
 
Har man hus och källare så är det ju klart enklast att gå in i källaren och montera utrustningen där på lämpligt ställe. Då är den skyddad och det är inte lika kritiskt med hur slangen syns och inte. Inte är det i vägen sen om det ska tapetseras eller ändras nåt heller för de brukar inte vara så pigga på att man håller på med fibern sen när det väl sitter där.
Jag har mitt sitter i källaren på en plyfa skiva och har router och allting där, sen har jag bara gått upp med nätverkskabel till valda positioner.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag är på väg att också få fiber till huset. Här vill nätägaren sätta upp en dosa utanpå väggen och sedan ett rör mellan den och tjänstefördelare på insida. Jag skulle helst se att jag fått in fibern i källaren men pga låg sockel och att avlämningspunkten är på utsidan så verkar det inte gå.
 
vet inte om någon redan varit inne på det, men böjradie är väldigt känsligt när det gäller fiber, och är beroende av tjocklek på fibern mm, kan vara värt att dubbelkolla att det kommer fungera innan du borrar och drar om.
 
K Kurtivan skrev:
Här vill nätägaren sätta upp en dosa utanpå väggen och sedan ett rör mellan den och tjänstefördelare på insida.
Ett vettigare upplägg tycker jag. Så byggde vi här. Fiberslangen dras upp på väggen fram till dosan och så borrar man nästan rakt in genom både dosa och vägg. Slangen skyddas med plåtskydd "halvrör" både mot mekanisk åverkan och mot UV. I dosan sätts en fiberskarv, så kan servicefolket kolla din anslutning utan att du ens är hemma.
 
  • Gilla
Lennart Lind och 1 till
  • Laddar…
En sak jag tänkte på. Röret är ju 14mm. Ska man borra upp det med typ 15,16mm borr? Tänkte om trät rör sig. Nu sitter röret rätt så spänt i hålet som är 14mm tänkte så inte röret kan kröka sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.