Ok Här ha alla dragit in i väggpanelen dock när ja tittade runt
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
L Lennart Lind skrev:
Du



Du menar att den måste ha ett skydd runt sig för att klara sig. Trodde den var tillverkad för utomhusbruk
Den är gjord för direktförläggning i mark. Och är då inte UV-beständig samt kan vara omtyckt av gnagare. Dukt som får sitta i solen blir spröd med tiden såvida den inte är UV-beständig men det tror jag inte man använder sig av och de brukar vara svarta.
 
L Lennart Lind skrev:
Ok Här ha alla dragit in i väggpanelen dock när ja tittade runt
En proffsig installatör gör det inte om man kan undvika det.
 
Ok hur kan jag skydda röret som löper fritt från marknivå som sedan kommer upp under altanen. Kan man då trä på ett skyddsrör eller liknande över?
 
Ta inte illa upp att jag uttryckte de såg för jä,,,, ut men här kan du läsa lite hur man ska göra
http://robustfiber.se/
Kanske lite overkill men ändå något som beskriver hur man gör.
 
L Lennart Lind skrev:
Ok hur kan jag skydda röret som löper fritt från marknivå som sedan kommer upp under altanen. Kan man då trä på ett skyddsrör eller liknande över?
Om det inte kan grävas ned så förläggs det i kanalisation som t.ex. PEM-slang som skydd, skulle rkommendera 25-32mm. Ändarna avslutas så att mikrorör/dukt inte blir åtkomligt.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Vårt hus står på plintar så helt omöjlig klamra fast den intill en vägg eller liknande efter den kommer upp från jorden. Tack för hjälpen. Seriöst i denna manualen vi fick står ingenting om det här. Det ja laddade upp nyss är allt som kom med
 
Kolla under symbolen Robusta nät, bilaga 2 och avsnitt 2.3.4.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Ok få köpa pem slang..sedan är det klurigt vid väggen. Slangen kommer ja ej kunna klamra fast vid väggen då går den av. Skulle de gå trä på en rör upp där med eller hur löser man det.den kommer sticka upp 5 cm från trall golvet. Så inte mycket slang som kommer synas.
 
Om det är plintar så försöker man gå upp via en plint och sedan längsgående fram till punkt man går in i huset, Kan kräva längsgående montering av kabelskyddsrör, vill man lyxa till det istället för att skarva raka så finns det 90 graders böjar.
Alternativt att monterar någon som stöd från syll ned i marken, t.ex. en tryckimpregnerad bräda som sedan kabelskyddet monteras på. Vet att man ibland bara sätter kabelskydd fixerat vid syll och sedan en bit ned i marken som skydd.
 
Ok ska läsa på lite där. Tack
 
Du har ju redan borrat genomföringen, men jag skulle åtminstone ta hål i plåten som den viks runt så den får en rakare sträckning. Då bör du kunna montera ett kabelskydd som du får klippa till och vinkla så det följer huset ned mot trallgolvet.
 
Du får ordna något skydd på utsidan, jag skulle bocka till ett rör som skyddar både mot hugg och slag och uv-ljus.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Jo tänkte med först borra hål i droppplåten och kabelskydd runt.. men då måste ja troligen borra hålet i panelen i ännu grövre vinkel för att få in slangen mot väggen. Vet inte hur mycket man våga klämma den utan att en skada sker. Sedan ha vi fyllt på med jord nu. Precis så slangen räcker till!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Du får ordna något skydd på utsidan, jag skulle bocka till ett rör som skyddar både mot hugg och slag och uv-ljus.
Tänkte trä på en pem slang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.