Hej!

Bor i ett hus med isolerad platta på mark från 93 med garaget på samma platta. Dock ej golvvärme i garaget. Mitt problem är att jag i garaget har en golvbrunn mitt på golvet samt tappvatten på väggen, däremot så saknas det avlopp för tappvattnet så om man öppnar kranen så rinner vattnet ut över garagegolvet innan det ev. letar sig ner i golvbrunnen men också in i väggen där det möglar och så vill jag inte ha det.

Jag skulle alltså vilja få ner ett avloppsrör i plattan som jag kopplar på golvbrunnen men då jag aldrig hållit på med avlopp tidigare dyker det upp en del frågor som jag tyvärr inte lyckats läsa mig till svaret på och hoppas på hjälp ifrån alla duktiga människor här.

- Hur djupt behöver man bila ner röret? Räcker det med att det precis går att täcka när det gjuts igen eller behöver det ligga på något särskilt visst djup?

- Hur seg är en platta ifrån 90-talet? Räcker det att hyra en "vanlig" maskin på 230V eller behövs det en Cobra?

- Ska man även passa på att byta golvbrunnen? Som jag tänker kan man antingen gå in på ledningen eller byta till en ny golvbrunn som har anslutning, vad är lättast?

Ritning av husets plan med markerade vattenledningar, ny ledning och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Sätt en utslagsvask på väggen under kranen , dra ner ett rör med krok på ut mot golvbrunnen ,
absolut enklast och billigast bara skruva upp och ett rör till golvet
 
Krilleman
L Liteavvarje skrev:
absolut enklast och billigast
Absolut, men är det så roligt med ett spillrör på golvet till brunnen mitt i garaget?

Jag skulle ha bilat upp och anslutit på avloppet!

Anslutningsledningen till golvbrunnen ligger antagligen grundare än stammen.

Du behöver bara få några cm betong över ditt nya avloppsrör närmast ditt nya avlopp. Vid anslutningspunkten blir det ju naturligtvis lite mer med tanke på fallet.

Skär in ett nytt gren på ledningen, nyttja inte golvbrunn med extra sidoanslutning.

Hur hårt det är kan man ej säga. Bara att du provar att bila!

Jag har rostfria brunnar med luktstoppade vattenlås. Men det är snudd på överkurs, men jag gillar det! Läs mer här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-987#post-2603311
 
  • Gilla
Storren
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Sätt en utslagsvask på väggen under kranen , dra ner ett rör med krok på ut mot golvbrunnen ,
absolut enklast och billigast bara skruva upp och ett rör till golvet
Tack för svar men den lösningen får ses som ett sista alternativ då jag gillar att krångla till det ibland. :)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Skär in ett nytt gren på ledningen, nyttja inte golvbrunn med extra sidoanslutning.
Tack för informationen och snygga brunnar, tål att kollas upp!
Är det för att golvbrunnar med sidoanslutning är krångligt/dyrt eller är det bara helt enkelt mycket lättare att gå in på ledningen?
 
Krilleman
Det blir bättre att gå på ledningen som gissningsvis är 75mm.

In med ett nytt grenrör 75x45º och dra fram nytt 75mm rör. Undvik 50mm rör helt.

En sidoanslutning på golvbrunn blir för klent och brunnen är dyrare!
 
Krilleman
Tänk även på att avloppen kan ligga under isoleringen (långt ner i så fall)

Det är standard idag. Hur utfördes det -93? Det vet du när du börjat bila! (y)

Då kan det ju vara så att golvbrunnen är ansluten i botten.

csm_pxa-fal-qbank-3895a2d047f5d2c14122cb86a71d3172139ad644_98ebdf46b8.jpg
 
Tack för tips och info krilleman!
 
Krilleman
Hyr en TE1000 AVR/TE1500 AVR hos din lokala hyrfirma över en helg. (Brukar kosta som en vardags hyra)

Lätt värt slantarna med bra avvibrerande verktyg!

9206701424670.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.