Jag har skaffat en Asus router till min nya fiberanslutning och tänkte att jag skulle installera den. Nu är det bara så att i instruktionen står det att man skall koppla en nätverkskabel till datorn och sedan göra konfigurationen där ifrån!
Men om man nu inte har en dator med nätverkskabel, går det då att komma åt den trådlöst? både mobiler och surfplattor hittar den men jag kommer inte ut på nätet..
 
Osäker på vad asus förinställda är men testa att surfa till 192.168.1.1 och se om du kommer till någon inlogg. Jag har installerat flera routrar (även asus) via telefon/dator utan sladd. Förinställda inloggningsuppgifter brukar väl vara admin/admin men det bör framgå i någon instruktion.
 
Nu verkar det hända något.. Instruktionsboken var inte helt tydlig där..
 
Numera brukar nätverket hoppa igång direkt och man kommer åt den via wifi. Uppgifter för inloggning brukar medfölja. Så man kan installera direkt via öppet nätverk. Viktigt att man fullföljer installationen helt så man helst döper om SSID och har kryptering på.
 
Det gick ju bra till sist!
Men det får nog bli nätverks extender också. Ska man köpa samma märke eller spelar det någon roll?
 
Och hur gjorde du? Kan ju vara bra att få reda på om någon mer har samma problem/fråga.

Fråga 2: Man behöver inte köpa av samma märke men oftast är dom uppbyggda på samma sätt med mjukvaran så att man ska känna igen sig i menyer och så. Sen antar jag att enheter från samma tillverkare ska va 100% kompatibla med varandra och att supporten lär vara mer hjälplig vid felsökning om det är samma tillverkare på enheterna.
 
Jag kom in på en adress som fanns i instruktionen, bara det att det inte var helt tydligt att det var så man skulle göra.
 
J j-o75 skrev:
Jag kom in på en adress som fanns i instruktionen, bara det att det inte var helt tydligt att det var så man skulle göra.
Kanske du kan vara lite mer detaljerad. Dvs förtydliga hur du gjorde rent praktiskt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske du kan vara lite mer detaljerad. Dvs förtydliga hur du gjorde rent praktiskt.
Brukar vara http://router.asus.com alternativt http://192.168.1.1
User admin
Password password
 
Precis så var det!
 
richardtenggren
M Masarin skrev:
Brukar vara [länk] alternativt [länk]
User admin
Password password
fick du också den inloggningen?! :surprised: Nu måste jag byta!
 
  • Gilla
Masarin och 1 till
  • Laddar…
Alla har väl samma?
 
Har man inte konfurerat om routern med nytt lösenord så har alla admin/password, på en asus router i alla fall. Även IP adressen är samma, 192.168.1.1 för kontakt med routern. Detta gäller alla Asus routers.
 
Det där är rätt viktigt att byta ut.

OM du får in ett virus/trojan på datorn eller telefon/surfplatta. Så kan viruset logga in som admin på routern. Den kan då ändra din inställning av addr. till DNS. Den funktion som är "addressbok" på nätet.

Då kan all din trafik routas om, så att allt passerar en dator som virusmakaren kontrollerar. Därmed blir det lätt att plocka upp dina olika lösenord, och de kan skicka in vad som helst till din maskin. Om du går in på ex. Nordea, så blir din data då skickad en omväg via skurkens dator.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
richardtenggren
Givetvis så var jag ironisk, men som alla vet fungerar ironi sådär på nätet! ;)
 
  • Gilla
Masarin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.