Kylen fungerar inte i den kombinerade kyl/frys som jag har. Kylskåpet fungerar. Jag kan även få frysen att fungera om jag sätter den på ”Super” en funktion för att snabbt frysa ned. Det torde alltså inte vara fel på kompressorn, men det möjligen vara så enkelt att det är termostaten som är funktion ?
 
L
Har du två vred för inställning klickar det i dom när du ändrar temp och en knapp för extra i frysen
Du har då dubbla kompressorer , Superknappen intryck då är den vanliga termostaten förbikopplad , så det kan vara termostatfel , mekanisk går att fixa själv eller om det är elektronisk styrning en givare , kan kortet gått
 
Ja det är dubbla kompressorer. Hur vet man om det är mekanisk eller elektronisk styrning ?
 
L
Genom att vrida på vredet , lägga örat mot skåpet precis vid vredet , sluta andas och lyssna ,
kommer det ett klick så är det en mekanisk , ar du displayer som visar temp så är det elektronskt
Som lite info kom med fabrikat typ och ålder på det
 
Det är en gammal Electrolux, säkert 2005 eller så Den är med all säkerhet mekanisk.
 
L
Då sitter det en termostat bakom vredet och från den går det smalt rör på baksidan ner och in in frysen ( kan gå i ett rör uppifrån ) på den typen ska det vara ett långt smalt rör , annars räcker den inte ned
På en skylt så står det ett nummer som börjar med 9 någonting
kolla här och se vad du hittar
www.reservex.se/artiklar.asp?kid=1145
 
Tack, jag har hittat den. Något billigare än på Electrolux. Nu är bara frågan - hur stor är sannolikheten att det är termostaten ?
 
Det är inte ovanligt med termostatfel. Om du kan komma åt termostaten så går det ofta att se typnummer eller tillverkarnamn på den. Googla fram kopplingsschema. Om du har kunskapen så kan du ohmmäta den. I rumstemperatur ska den vara sluten (0 ohm).
 
A
Den har ju åldern inne för termostatfel men samtidigt så byts det termostat på frysar mer sällan
kanske 1 frys på 500 kylar si så där.
Men egentligen vad är ditt fel
Du skriver att kylen inte fungerar men att du kan få frysen att fungera om du trycker på super????
vad har du för PNC?
 
92569368701
 
L
K karlax skrev:
Tack, jag har hittat den. Något billigare än på Electrolux. Nu är bara frågan - hur stor är sannolikheten att det är termostaten ?
Vet inte om hur mycket el du kan eller någon i din närhet som vet bättre ,
Ta ut kontakten , öppna upp kanske på översidan , det sitter två ledningar där och koppla i hop dom sätt i stickproppen , startar den då , solklart termostatfel , enklaste sättet att hitta termostatfel
 
Jag förstår, skall testa det.
 
A
det här var ju ett kul hybridskåp från Italien
kyl o frys termostater sitter ju inte i samma holk
frystermostaten sitter ju där uppe och funkar den med super så är det termostatfel?
när man byter termostater på frysar så är det till 95% på de som är gjorda i Italien
 
Det är frysen
 
A
jo jag ändrade mitt inlägg ovan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.