K
Går det inte att flytta duschplatsen?
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Vad har du under badrummet?
Är badrummet på andra våningen eller källare under, går det att ha rören i ett fördelarskåp under badrummet och på så sätt förenkla inne i badrummet.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Vad har du under badrummet?
Är badrummet på andra våningen eller källare under, går det att ha rören i ett fördelarskåp under badrummet och på så sätt förenkla inne i badrummet.
Kan nog fungera bra om man får upp pexarna där i genomföringen bara. Undervåningen är en hall med proppskåp (inte på samma vägg), extrafrys mm grejer så där hade man nog kunnat stuva undan fördelningen faktiskt (y)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Går det inte att flytta duschplatsen?
Ja det är ett av alternativen, dock är det såppas litet så hörnan känns mest utrymmeseffektivt, dock skulle man kunna ha handfat spegel och skåpen innerst i rummet mot fönstret istället och sätta en dusch i mitten av rummet på vänstersidan mellan toalett och handfatet...
 
F Farzan skrev:
Eh...med risk för att verka dum, är det bara jag som tycker att "limpan" ser ut som en golvvärmefördelare modell äldre?
kanske var "byggstandard" 1970 :D
 
J Jörgen Ö skrev:
Varför göra ngt halvbra?
I ditt fall skulle jag nog gör det ordentligt från början, riv bort allt, bila ut golvet och dra om alla rör och avlopp. Nu ser det ut som det gör och då får man tycker jag gör rätt o riktigt.
Tycker ngt annat bara blir ngn form av halvdana lösningar!
Dyrare ja, men såå mycket bättre!
Instämmer, fan va tradigt d ser ut, nä bomba rent, gör om, gör rätt och njut sen av att allt e rätt, riktigt å snyggt!
 
M Mats Olandersson skrev:
Instämmer, fan va tradigt d ser ut, nä bomba rent, gör om, gör rätt och njut sen av att allt e rätt, riktigt å snyggt!
Ja jag håller med. Tror jag sätter en fördelare i hallen på nedervåningen fullt synlig fast köpa en snyggare lite mer uppdaterad :D och bara drar upp nya pexrör i väggarna sedan. Har även ett Element mer RADISOL rör som går upp genom golvet det också :D bara att riva bort.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Gör om och gör rätt så blir det bra :). Börja från grunden med rördragningen och riv resten så slipper du framtida bekymmer. Visst kostar det men vad då. Det går aldrig att komma undan fuskjobb.
 
B Bockstensmannen skrev:
ja den här SP gjorde, sen gjorde väl folksam nåt test också bla. [länk] har för mig jag såg något test också där ca 80% läckte...
Sant. Därför man väljer tätskikt som klarar av testerna som både sp och länsförsäkringar gör mvh kakelsättarn
 
Krilleman
Har du koll på alla anslutningar som går ner i golvet? Vad går alla rör till?

Ibland är ju det kök med som matas via dessa gamla fördelare!
 
M
Det var väl ingen som riktigt sa att matta är tätare, bara att den klarar att ta upp träkonstruktionens rörelser bättre än folien.
Hur vida det är sant eller ej vet jag inte, men mattan går ju i alla fall att besiktiga okulärt samt provtrycka och dessutom laga.

Det var nog så TS menade :)
 
Upp från källaren, genom golvet, komma ut i väggen och bocka ut två rör genom väggen. Det låter som det bästa utan att riva allt för mycket. Sedan kör man resten utanpåliggande i badrummet.

Till köket skulle man antingen kunna gå direkt från källaren eller gå genom väggen från badrummet.

Men vad vet jag mitt gamla fnask, som inte är rörmokare?

Jag var sugen på FiboTrespo tills jag såg vad det kostade och läste berättelser om den kladdiga fogmassan m m.
 
  • Gilla
Bockstensmannen och 1 till
  • Laddar…
F Fred vom Jupiter skrev:
Upp från källaren, genom golvet, komma ut i väggen och bocka ut två rör genom väggen. Det låter som det bästa utan att riva allt för mycket. Sedan kör man resten utanpåliggande i badrummet.

Till köket skulle man antingen kunna gå direkt från källaren eller gå genom väggen från badrummet.

Men vad vet jag mitt gamla fnask, som inte är rörmokare?

Jag var sugen på FiboTrespo tills jag såg vad det kostade och läste berättelser om den kladdiga fogmassan m m.

fast då kan man likaväl köra dolt med fördelare inuti kommoden,

så upp med två pex 16 som matar,
ut med vv kv till dush och kv till wc

på skenan sätter du matning varmt till vänster samt dushens varmt
sen matning kallt till höger och wc

40cc skena med utbockningsstöd,
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Det ser ut att vara en yttervägg. Jag skulle inte dra vattenrör i en yttervägg pga frysrisken. Tycker du ska blåsa rent hela badrummet och sedan dra nya PEX från källaren och då dra rören så dom kommer upp i mellanväggen där duschblandaren sitter, skyddat från kylan i ytterväggen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.