Hej!

Blev rekommenderad att ta upp mitt arande pa denna delen av forumet, for en storre aterkoppling.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ombyggnad-av-garage-lght-tankar-asikter-tack.304798/

Sammanfattar det hela>

Garage i sa daligt skick sa maste rivas. Ingen ide att renovera da det ar ifran 50 talet, allt tra ruttet, plattan ar 5cm rakt pa lera osv.
Familj & jag kanner storre behov av att bygga om/nytt lght dar och onskar att andra det lite, 1 meter bredare i liv med huset, lite hogre till taknock.
Kontaktat det lokala kontoret ang. detta och dom pastar att om vi river och soker bygglov for nagot liknande pa samma stalle sa maste vi ta hansyn till de regler som galler inom det detaljplannerade omradet, 4.5m fran grans, totala byggnadsarean pa tomten etc.
Sa nu vet jag inte hur man ska stalla sig till detta. star idag 2 meter ifran grans och onskar att den i fortsattningen gor det. Om det blir 4.5m sa blir fastigheten 3.5m bred och 7m lang, i min varld inte realistiskt fran ca 50kvm till 25kvm.
Personen jag var i kontakt med namnda ocksa att om jag bygger det som attefall sa behobver jag endast fraga grannen. Vad menar han med det? ska jag bygga mina ca 50 kvm pa en yta om 25 kvm? Mao. 4.5m fran gransen, ingen skillnad jamfort med det jag tog upp tidigare ju.
Eftersom jag vill gora det mesta sjalv och vill halla budgeten stram, sa vill jag ev, inte ansoka om ett bygglov som inte gar igenom och lagga ner 5 % av kostnaden som kan anvandas till roligare saker.

Hur ska jag tolka detta?
Ska jag forsoka komma i kontakt med nagon annan pa kontoret?
Ska jag bara renovera det som jag har (riva skiten och bygga nytt, behovs rivningslov, och sen bygglov igen anda om man gor det @lagligt@, och da 4.5m fran gransen anda, Idiotiskt)
Riva och bygga upp sektionsvi, utan nagra lov, men kompromissa att det blir en likadan byggnad som nu. a' 2 m, takhojd, ingen isolering i tak osv...
Ska jag ansoka om bygglov anda?

Tacksam for bade hjalp och kritik!
 
  • Ritning som visar enkel skiss av byggnadsprojekt med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lutar åt att bygglov är det bästa? Vad har ni för byggrätt på tomten? Tillbygget blir ju bara 6 kvm större än nuvarande, så gissar att det är ok för kommunen egentligen.

Prata lite löst med grannen. Säg att ni funderar på att ersätta garaget med en till yggnad och fråga hur de skulle ställa sig till det. Bygghöjd och fönster åt deras håll kan då bli Sådana saker som är känsliga om det kommer nära deras hus.

Sen finns det en annan risk med att bygga ut framåt. Kommunen vill nog att ni även fortsatt kan parkera på egen mark. Blir parkeringsplatsen för kort om ni bygger ut åt gatan till kan det bli ett problem.

Hur som helst skulle jag börja med att söka ett grannmedgivande för bygglov, för det är inte förbjudet att bygga närmare än 4,5 meter, det är bara att grannen har rätt att få sina åsikter hörda då.
 
Byggrätten vill jag minnas är 20% och det som står idag är 100+ 50(garage) +12(växthus) tomten ca. 1000 kvm. Så enligt byggrätten så ska det inte vara några problem.
Grannen är medveten om vad vi önskar göra och papper kan skrivas på stutts. Och gällande parkeringen så har vi vid avstyckning med grannen fått vår gränns 2 meter ifrån garaget. Något som vi klagade på. Vi fick även inte längre ha servitut på den gemensama infarten, så vi fick nytt servitut längst med gränsen, vilket påverkar att den där sträckan om 2 meter vid garaget är en väg. Vi vill däremot ändra parkeringen till andra sidan garaget, så man inte behöver trängas mellan garaget och gränsen, göra en trappa där längst med sutteränggaraget ist.

Ritningen på det befintliga garaget stämmer även inte med verkligheten, står 2 meter förskjutet. Något man ska yrka på? Elöer kan jag bygga garaget enligt den gamla ritningen? Den har nämligen den nockhöjd jag önskar, däremot lite mindre platta...
 
Jag menade platsen framför garaget åt det håll ni vill bygga ut, inte bredvid mot grannen. Men har ni plats att parkera på på egen mark spelar det ju inte så stor roll var denna plats är.

Jag har lite svårt att se varför ni inte skulle få bygglov givet det du skriver – kan det vara så enkelt att handläggaren inte vill lova något på oklara muntliga uppgifter, utan vill ha ordentligt underlag för ett riktigt beslut?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har lite svårt att se varför ni inte skulle få bygglov givet det du skriver – kan det vara så enkelt att handläggaren inte vill lova något på oklara muntliga uppgifter, utan vill ha ordentligt underlag för ett riktigt beslut?
Jag fattar som att det TS vill (ny)bygga skulle strida mot detaljplanen, som säger minst 4,5 m från tomtgräns.

B Bettan85 skrev:
Personen jag var i kontakt med namnda ocksa att om jag bygger det som attefall sa behobver jag endast fraga grannen. Vad menar han med det? ska jag bygga mina ca 50 kvm pa en yta om 25 kvm? Mao. 4.5m fran gransen, ingen skillnad jamfort med det jag tog upp tidigare ju
Menade inte handläggaren att den blå utbyggnaden kan göras som attefall (om resten av garaget bara renoveras)? Då gäller inte detaljplanens regel om 4,5 m; bara attefallsregeln om grannens medgivande
 
Jag tror att det första som TS borde göra är att ta ut en kopia på detaljplanen. Exakt vad står det om avstånd, och ytor?

Det är vanligt att detaljplaner tillåter kortare avstånd till gräns för just garage. Ofta säger det. planen 1m för garage. Av den anledningen går det ofta att få dispens för en sådan placering om det gäller en äldre det. plan, där man "glömt" skriva in garageregler.

Men det är ofta formulerat så att den kortare sträckan bara gäller för ett fristående garage. Ett garage ihopbyggt med huvudbyggnaden är en del av huvudbyggnaden som skall stå 4,5m från gräns. Men det finns lite olika varianter i olika planer.

Om det inte går att få bygglov för rivning/återuppbyggnad, så kör med renoveringsspåret. Riv lagom stora delar och bygg upp igen. Men då gäller att det skall vara likadant efter renoveringen, inga ändrade mått.

Ang. avstånd till gata. Kommuner har i många fall en oskriven regel om att bilen skall få plats på uppfarten, oavsett om man har uppställningsplats på annat ställe på tomten. Du skall inte behöva stå med bilen på gatan när du öppnar/stänger garagedörren.
 
En detaljplan är påväg. Så får vi se vad kraven är.
Ang. Avstånd till gatan, så är det möjligt att ställa bilen på båda sidorna av garaget i dagsläget. Så att använda endast en är inget vi ser som problem. Men enligt mina önskemål så är det fortfarande plats för att ställa dem på andra sidan om man så önskar.

Problemet med att "renovera" byggnaden är ju att plattan blir i olika sektioner. Ser det som en bristfällig konstruktion, men kanske har fel? Och då om man renoverar menar du att man inte kan använda sig av attefallstillbyggbad för att få de där extra 6 kvm?
 
Om den gamla plattan är i gott skick och tillräckligt isolerad är det inget problem att bygga ut den.
När Räknenisse skriver att du kan renovera garaget och bygga ut 6 kvm enligt Attefallsreglerna så menar han att man troligen kan göra så.
 
harry73
med att renovera menas att man inte river hela byggnadsdelen (garaget) samtidigt, men att man låter en väsentlig del av konstruktionen stå medan man bygger upp den första delen. Så fort man har en ny väsentlig del av byggnaden kan man riva resten. Så ja du kommer att få en gjutskarv i plattan, men det är inget som behöver märkas.

Ta bra fotodokumentation under bygget, så att du kan bevisa det är en renovering och inte nybygge.
Det blir lite extraarbete, men du slipper bygglov
 
  • Gilla
Matte001 och 1 till
  • Laddar…
Då bör det inte heller vara några problem att sänka plattan 30-40 cm heller. Är 2m takhöjd därinne idag. Och denna ändring skulle inte ändra utseendet nämnvärt, vill ju ha plats för isolering också.

Tyvärr så är ju plattan inte gjuten efter alla konstens regler, och det skulle inte förvåna mig om den ligger rakt på leran utan isolering.

Vill ju däremot ha ännu högre till nock så man får dit en 300-400mm isolering...

Totalt är byggnaden 415mm hög, men endast 230mm vid lägsta punkt...

- Skrivet från Samsung galaxy s5 neo
 
Hej
Hur gick det med er utbyggnad? Har samma planer med vårat garage men fått nej på bygglovet☹️. Hittade ni ngn lösning med Attefallshus-vinkeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.