Hej,

Jag ska fälla in några spotlights i en täcksida från IKEA (någon form av spån/träfiberskiva?). Jag har inhandlat en hålsåg (https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...illbehor/halsag/halsag-profit/p-731448-729311, med centrumborr).

Frågan är nu vilket verktyg jag ska använda och hur jag ska borra för bäst resultat, hade varit rätt trist att förstöra täcksidan. Har en borrskruvdragare (Milwaukee), en borrhammare (Bosch 2-26 DFR) och en slagborr (jula-skräp från tidigt 00-tal) att tillgå. Misstänker att det är bäst att köra med borrhammaren (med hammarläge avslaget). Vad ska man mer tänka på?

Jag provborrade i en planka och det kändes som att jag var tvungen att applicera mycket tryck och köra på hög hastighet, och det flisade sig en del. Dock var ju den plankan i ett annat material, så jag hoppas att det var det som var anledningen, men tänkte att jag skulle hoppa in här och dubbelkolla lite.

Hastigheten på den sitter i avtryckaren, ska man köra på låg hastighet ändå?
Hur mycket tryck ska man applicera?
Vilken sida ska man borra från (sidan som kommer vara synlig eller den andra sidan)?
Ska man rent av köra igenom centrumborren först och sedan byta sida?
 
Håll borren rak och stadig och kör på låg hastighet. Bästa resultat blir det oftast med den dyraste maskinen. Borra ifrån den synliga sidan.
 
  • Gilla
Peligroso
  • Laddar…
Det gamla tricket att tejpa med maskerings tejp där man ska såga på finare ytor borde kunna funka även med en hålsåg.
 
bättre köra vanlig hålsåg från båda hållen
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
bättre köra vanlig hålsåg från båda hållen
Varför är en ”vanlig” bättre? Om något verkar de ju mena att den här modellen är bättre än ”vanliga” (som de också tillverkar)? För övrigt är det inte helt lätt att hitta 55mm-hålsågar.
 
Redigerat:
Har ibland använt superbillig hålsåg 50:- för ett gäng med hålsågar utan att det flisar, gäller bara att ta det lungt, och inte trycka för hårt när hålsågen går igenom, för att slippa flisningar.
Ju mer fintandad hålsågen är, desto finare snitt.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Profit sågar är super!

Fick tipset för gips att när centrumborren gått in, kör då med max fart _baklänges_! Det för att rispa bort översta skiktet. Sedan kör man på som vanligt. har provat det på lite andra materiel också och det funkar mycket bättre än att köra på direkt.

Sedan är det kanske inte den optimalaste sågen för fina snitt, de har en HSS variant som ger finare snittytor men inte avverkar lika snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.