Hej!
Jag och min sambo kommer att få köpa en tomt till ett bra pris.
Dock står där en villa på 120 kvad. men som behöver totalrenoveras (byta en hel vägg, finns ev.mögel och riva allt invändigt)
Vi behöver dessutom bygga ut.
Om vi bestämmer oss för att riva villan behöver vi också ändra grunden för att den skall passa ett
nyckelfärdigt hus.
Jag har ingen direkt fråga men tar gärna emot synpunkter om någon renoverat en stor villa och ungefär vad det skulle kosta (förstår att det är svårt att svara på beroende på materialval osv).
Eller om det skulle vara värt att riva villan för att bygga upp på nytt?
Mvh
 
Jag gjorde samma sak, men 1986, köpte tomt med hus, lertegel, paret som ägt det innan blev ovänner under renovering.

Plockade ner all som gick och sälja, tog in en bonde som rev resten, och körde väck resterna, han hjälpte även till med resningen av nya huset.
Byggde ett Österlenhus, 1 plans vinkel, så jag röstat för bygg nytt.

Renovering kräver massa av tid/ork/pengar
Även om jag jobbar med renoveringar, så är det inte mina pengar som går åt och jag slipper bo i röran, och är själv ingen större fans av gamla hus.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Riv och bygg nytt !!!

Det stora problemet är att hitta/vänta på en seriös och duktig byggare.
Tag god tid på dig och fråga runt på bygden, det finns i regel någon som flerar rekommenderar och det kan vara lönt att vänta en tid för att komma in i dennes schema.
 
Renoverar du så är du inte är så styrd av dagens byggregler. Om det är en fördel eller en nackdel beror väll lite på hur du vill bo. Jag uppskattar i alla fall friheten att välja. Inget hindrar ju att man renoverar till fullt modern standard i vissa rum, men behåller andra betydligt enklare.

Jag har totalrenoverat en rätt så nedgången 20-talsvilla på egen hand. Har inte lånat en krona till renoveringen. Gör man det mesta jobbet själv vid sidan av ett heltidsjobb så hinner man med ungefär så mycket som man har råd att köpa material för i genomsnitt per månad. Men det förutsätter ju att man har någon stans att bo under tiden, för tid tar det. I mitt fall så var det från början två kompletta lägenheter i huset, så det var rätt tacksamt att bo i den ena och renovera den andra, sedan byta, och slutligen slå ut sista väggen så allt blev en villa.

Så, har du kunskapen och intresset av att renovera ett helt hus, och någon stans att bo under tiden så skulle jag säga renovera. Har du kunskapen och intresset av att bygga ett nytt hus eller att driva projektet att bygga ett nytt hus, så gör det. Även ett nyckelfärdigt nytt hus kräver en hel del insats av er om det ska bli bra. Inte i form av arbete med händerna, utan istället i form utav kravspecifikation. Många frågor här på sidan där folk är missnöjda med utfört arbete handlar i första hand om att de inte förstått vad de beställt. Har du varesig kunskap eller intresse av hus, köp ett färdigt hus i bra skick, eller en lägenhet istället.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det där beror ju på hur mycket i det gamla huset som är värt att fortsätta nyttja. Hur är det med el, värme, V/A, skorsten etc. Om "allt" ändå måste göras något åt så är det inte helt dumt att tänka "bygg nytt".
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Jag gjorde samma sak, men 1986, köpte tomt med hus, lertegel, paret som ägt det innan blev ovänner under renovering.

Plockade ner all som gick och sälja, tog in en bonde som rev resten, och körde väck resterna, han hjälpte även till med resningen av nya huset.
Byggde ett Österlenhus, 1 plans vinkel, så jag röstat för bygg nytt.

Renovering kräver massa av tid/ork/pengar
Även om jag jobbar med renoveringar, så är det inte mina pengar som går åt och jag slipper bo i röran, och är själv ingen större fans av gamla hus.

Tack för svar!
 
PNO PNO skrev:
Renoverar du så är du inte är så styrd av dagens byggregler. Om det är en fördel eller en nackdel beror väll lite på hur du vill bo. Jag uppskattar i alla fall friheten att välja. Inget hindrar ju att man renoverar till fullt modern standard i vissa rum, men behåller andra betydligt enklare.

Jag har totalrenoverat en rätt så nedgången 20-talsvilla på egen hand. Har inte lånat en krona till renoveringen. Gör man det mesta jobbet själv vid sidan av ett heltidsjobb så hinner man med ungefär så mycket som man har råd att köpa material för i genomsnitt per månad. Men det förutsätter ju att man har någon stans att bo under tiden, för tid tar det. I mitt fall så var det från början två kompletta lägenheter i huset, så det var rätt tacksamt att bo i den ena och renovera den andra, sedan byta, och slutligen slå ut sista väggen så allt blev en villa.

Så, har du kunskapen och intresset av att renovera ett helt hus, och någon stans att bo under tiden så skulle jag säga renovera. Har du kunskapen och intresset av att bygga ett nytt hus eller att driva projektet att bygga ett nytt hus, så gör det. Även ett nyckelfärdigt nytt hus kräver en hel del insats av er om det ska bli bra. Inte i form av arbete med händerna, utan istället i form utav kravspecifikation. Många frågor här på sidan där folk är missnöjda med utfört arbete handlar i första hand om att de inte förstått vad de beställt. Har du varesig kunskap eller intresse av hus, köp ett färdigt hus i bra skick, eller en lägenhet istället.

Vi har varken tid eller kunskap att renovera utan tänker då leja bort jobbet men då skenar ju priset iväg. Låter mer som om det är lämpligare att be en husfirma komma ut och kika på tomten för att sen avgöra vad som kan byggas.
Tack för svar!
 
Swetrot Swetrot skrev:
Det där beror ju på hur mycket i det gamla huset som är värt att fortsätta nyttja. Hur är det med el, värme, V/A, skorsten etc. Om "allt" ändå måste göras något åt så är det inte helt dumt att tänka "bygg nytt".
Jag tror att V/A och el är ok. Men det behövs ju ändå en del reparationer oavsett om vi bygger nytt eller renoverar. Men det finns framdraget iallafall.
Tack för svar!
 
L Leif i Skåne skrev:
Riv och bygg nytt !!!

Det stora problemet är att hitta/vänta på en seriös och duktig byggare.
Tag god tid på dig och fråga runt på bygden, det finns i regel någon som flerar rekommenderar och det kan vara lönt att vänta en tid för att komma in i dennes schema.
Hej!
Ja det verkar ju inte vara det lättaste, sen skall man ju också hitta "rätt" hustillverkare som inte är extremt dyrt och ändra god standard... Det blir nästa steg :)

Tack för svar!
 
Kolla gärna med mäklare i området kring vad som värderas högst i just det området. Vad letar säljarna efter?

Exempel: I delar av Stockholm värderas sekelskiftesvillor så pass högt att det är ingen dum idé att renovera en sådan i sämre skick. Senare byggda villor genererar sällan de priserna och är därför ofta billigare att riva dessa helt och bygga nytt, än att böka inom befintlig konstruktion.
 
S s07 skrev:
Kolla gärna med mäklare i området kring vad som värderas högst i just det området. Vad letar säljarna efter?

Exempel: I delar av Stockholm värderas sekelskiftesvillor så pass högt att det är ingen dum idé att renovera en sådan i sämre skick. Senare byggda villor genererar sällan de priserna och är därför ofta billigare att riva dessa helt och bygga nytt, än att böka inom befintlig konstruktion.
Hej!
Min mamma och pappa sålde precis sitt hus som är "gammalt" men renoverat och fick 5 milj. Nybyggda villor går runt 5 miljoner de också. Vi kommer att få köpa tomt för 1 milj 3000 kvadr. och i området går tomterna för cirka 1 milj per 1000 kvadr.meter. Tankarna går att kanske stycka om det finns möjlighet samt att bygga nytt på den ena tomten. Hoppas på att göra allt för under 4 miljoner för att inte ha för hög belåningsgrad. Men det är som lång väg att gå...
Tack för svar!
 
J JLAS skrev:
Hej!
Min mamma och pappa sålde precis sitt hus som är "gammalt" men renoverat och fick 5 milj. Nybyggda villor går runt 5 miljoner de också. Vi kommer att få köpa tomt för 1 milj 3000 kvadr. och i området går tomterna för cirka 1 milj per 1000 kvadr.meter. Tankarna går att kanske stycka om det finns möjlighet samt att bygga nytt på den ena tomten. Hoppas på att göra allt för under 4 miljoner för att inte ha för hög belåningsgrad. Men det är som lång väg att gå...
Tack för svar!
Det låter som ett jättebra pris! Lycka till!
 
Om tomten på 3000 kvm går att stycka av hade jag undersökt den möjligheten. Tänk om att få 2 tomter a 1500 kvm, bygga på båda o finansiera sitt boende genom försäljning av den ena...förutsätter dock art man har både kapital och tid!
 
Fast å andra sidan har man mycket mer nytta av en tomt på 3000 kvadratmeter än en tomt på 1500.
Vi har länge haft det trångt på ungefär 7000 kvadratmeter tomt.

Gällande frågan om att renovera eller riva så anser jag att den inte kan besvaras innan vi vet mer om hur det gamla huset är byggt och i hurudant skick det är.
Den kan inte heller besvaras innan vi vet hur mycket arbete ni kan göra själva.

Man kan bränna hur mycket tid och pengar som helst på att försöka renovera ett slarvbyggt genomruttet ruckel som ändå aldrig blir bra. Jag har varit inblandad i ett par sådana projekt och sett de stackars husägarna betala sig sjuka.
Å andra sidan kan man renovera en bra stomme för betydligt mindre pengar än ett nybygge och dra nytta av friheten att strunta i en massa myndighetspåbud som bara gäller vid nybyggnad och som är dyra att uppfylla. Eget arbete är fritt från moms och inkomstskatt och sociala avgifter så det ger en väldigt hävstångsverkan jämfört med att arbeta samma antal timmar åt andra och sedan betala byggare med pengarna. På en renovering är nästan halva arbetsmängden lågkvalificerat arbete som normalhändiga kan göra själva.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Är huset från 70 talet och dåligt skulle jag säga riva, är det ett äldre men pyttelitet hus som man måste bygga ut så kan man nog också fundera på om det är värt det. Ett lagom stort sekelskifteshus är vansinnigt att riva det, bättre hus får man leta efter, och på många orter är välrenoverade sådana de som går för högst priser. Även hus från 30 talet och fram till 60 talet kan vara välbyggda men jag gissar de renoverade inte är lik attraktiva som hus fram till ca 1925.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.