Hej,

jag ska lägga klinker i ett rum i källaren på ca 12m2 som ska bli tvättstuga. Rummet har två brunnar (Purus), en i centrum och en i ena hörnet (se bilden). Jag har grävt ur, isolerat, gjutit (med vattenburen golvvärme) och flytspacklat golvet. Huset är från 1943. Jag tänker tätskikta lokalt kring de båda brunnarna, fuktvandring förekommer ju fortfarande längs med väggarna eftersom golvet till en början var oisolerat så jag vill inte tätskikta mer än nödvändigt och framförallt inte upp på väggarna. Jag har några frågor om själva tätskiktandet.

1. Tips på lämpligt tätskiktssystem? Folie eller målningsbart tätskikt? Vad är smidigast och vad ger bäst resultat? Kring brunnen måste man väl ha någon typ av folie för att klämringen i brunnen ska få någon funktion?

2. Hur "lokalt" ska jag tätskikta. Jag tänker mig ca en 0.5m radie från brunnarnas centrum, är det lämpligt? Kan jag välja en mindre radie på t ex 3dm? I hörnet så kommer tätskiktet att bli än mer lokalt då avståndet till vägg från centrum är 0.3m respektive 0.4m.

3. Jag ska prima golvytan innan jag sätter klinkers. Hur gör man på den delen som är tätskiktad?

4. Jag har lagt ut några 30x60 plattor på test som jag har över sedan tidigare badrumsrenovering. Jag lutar åt att använda mindre plattor än så då jag är tveksam till att fallet går att bevara OK, samt att golvet ska bli skönt att gå på och se bra ut utan störande fogsprång. Tänker jag rätt? Själva flytspacklingen gjordes av proffs (man pumpade flytspacklet) och man försökte få fall från alla väggar mot brunnen.

Mvh
Thomas
 
L
Att täta en bit kan vara lte vanskligt , eftersom vatten går ner i fogarna sugs upp av flyten och kan krypa under täten så den släpper , min tvättstuga är på samma vis och jag skippade täten helt , GV värmer och ångtrycket går upp genom fogarna ,
Mitt golv ligger direkt på backen ,har inte grävt ur , i ditt fall har du gjort mer , kanske täta fram till 20cm från vägg , vet faktiskt inte om det är bra eller dåligt ,, det kommer säkert mer här
 
  • Gilla
Beerdo
  • Laddar…
T ThomasEcke skrev:
Hej,

jag ska lägga klinker i ett rum i källaren på ca 12m2 som ska bli tvättstuga. Rummet har två brunnar (Purus), en i centrum och en i ena hörnet (se bilden). Jag har grävt ur, isolerat, gjutit (med vattenburen golvvärme) och flytspacklat golvet. Huset är från 1943. Jag tänker tätskikta lokalt kring de båda brunnarna, fuktvandring förekommer ju fortfarande längs med väggarna eftersom golvet till en början var oisolerat så jag vill inte tätskikta mer än nödvändigt och framförallt inte upp på väggarna. Jag har några frågor om själva tätskiktandet.

1. Tips på lämpligt tätskiktssystem? Folie eller målningsbart tätskikt? Vad är smidigast och vad ger bäst resultat? Kring brunnen måste man väl ha någon typ av folie för att klämringen i brunnen ska få någon funktion?

2. Hur "lokalt" ska jag tätskikta. Jag tänker mig ca en 0.5m radie från brunnarnas centrum, är det lämpligt? Kan jag välja en mindre radie på t ex 3dm? I hörnet så kommer tätskiktet att bli än mer lokalt då avståndet till vägg från centrum är 0.3m respektive 0.4m.

3. Jag ska prima golvytan innan jag sätter klinkers. Hur gör man på den delen som är tätskiktad?

4. Jag har lagt ut några 30x60 plattor på test som jag har över sedan tidigare badrumsrenovering. Jag lutar åt att använda mindre plattor än så då jag är tveksam till att fallet går att bevara OK, samt att golvet ska bli skönt att gå på och se bra ut utan störande fogsprång. Tänker jag rätt? Själva flytspacklingen gjordes av proffs (man pumpade flytspacklet) och man försökte få fall från alla väggar mot brunnen.

Mvh
Thomas
1 målningsbart duger bra på betonggolv, man kan montera en sk brunnsmanchett som lokalt tätskikt i brunnens närhet för att få tätt ned mot klämringen
2 kommer det bli blött ofta runt brunnen? Typ dusch, då skulle jag tätskikta lokalt vid duschplatsen. Om det bara är tvättmaskinavlopp eller kondensvatten typ så finns inget behov av tätskikt. Golvärmen torkar ju ut ev spill snabbt.
3 använd en diffussionsöppen primer. Inget på tätskiktad yta.
4 ja
 
L largab skrev:
1 målningsbart duger bra på betonggolv, man kan montera en sk brunnsmanchett som lokalt tätskikt i brunnens närhet för att få tätt ned mot klämringen
2 kommer det bli blött ofta runt brunnen? Typ dusch, då skulle jag tätskikta lokalt vid duschplatsen. Om det bara är tvättmaskinavlopp eller kondensvatten typ så finns inget behov av tätskikt. Golvärmen torkar ju ut ev spill snabbt.
3 använd en diffussionsöppen primer. Inget på tätskiktad yta.
4 ja
Tack =) Det kommer inte att bli blött ofta, den ena brunnen är för spillvatten från VVB:n i värmepumpen. Runt den andra brunnen kommer det kanske bli blött ett par gånger per år.

Att skippa tätskikt helt är väl inte OK enligt gällande byggnormer?
 
  • Gilla
Kungenihyddan
  • Laddar…
Det är helt funkis enligt reglerna att skippa tätskikt vid renovering av källare, se BBV kap 2.1 nedan.
I ditt fall så har du ju ingen återkommande vattenbegjutning att skydda emot. Så jag tycker tätskikt troligtvis kan ställa till det mer än vad det hjälper.

2.1 Undantag vid massivkonstruktioner mot mark
Då golv- och väggytor utan underliggande/utvändig isolering står i
direkt markkontakt och där inträngning av vatten/fukt kan förekomma,
medger reglerna undantag från ovanstående krav, se figur 3 och 4.
Denna frågeställning är vanlig vid renovering av äldre hus. Tätskiktets
utbredning kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig
vattenbelastning, till exempel duschplats.
Fördelning av ytor med, eller utan, tätskikt bedöms i det enskilda
fallet beroende på konstruktionens utformning. Bedömning av bygg-
teknisk fackman kan vara nödvändig.
 
L largab skrev:
Det är helt funkis enligt reglerna att skippa tätskikt vid renovering av källare, se BBV kap 2.1 nedan.
I ditt fall så har du ju ingen återkommande vattenbegjutning att skydda emot. Så jag tycker tätskikt troligtvis kan ställa till det mer än vad det hjälper.

OK, tack, det låter bra! Då kommer jag nog att skippa tätskiktet i tvättstugan, både du och Liteavvarje verkar ju vara inne på samma linje =)
 
En till fråga. Jag har skaffat Kiilto Start Primer (http://www.kiilto.se/se/byggprodukter/produkter?product_group=55339&sub_group=45055&prod=46122) som jag tänkte använda innan jag sätter klinkersen. Som vanligt så är produktdokumentationen minst sagt kortfattad.

Jag tänker dela upp klinkersläggningen av golvytan över flera kvällar. Hur gör jag då med primern? De alternativ som jag har ser jag som:

1. Prima hela golvet och lägg klinkersen under kanske en veckas tid. Lite varje kväll.
2. Prima just den ytan jag ska lägga klinkers på för dagen. Vänta till det torkar och sedan lägga klinkers.

Om jag väljer alternativ 2 hur länge behöver jag då vänta på att primern ska torka?

Alternativ 1 är förstås att föredra rent praktiskt, då slipper jag vänta på att primern ska torka varje kväll. Å andra sidan så står det i produkdokumentationen att ett primat golv ska spacklas inom 24h för bästa vidhäftning (och jag gissar då att samma sak gäller då man ska sätta klinkers och inte spackla).
 
Du kan prima halva ytan och sen lägga klinker, sen innan du avslutar en kväll primar du resten.
Man ska inte låta primer stå för många dagar innan man beklär den.
Dock skulle jag råda dig att lägga så mycket klinker du kan på en gång, och inte dela upp det.
Man behöver ibland justera plattorna vartefter man lägger, har du då plattor som sitter fast så kan det ev bli lite konstigt.
12kvm lägger man även som amatör lätt på en dag.
En plattsättare lägger det på ett par timmar, lite beroende på storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.