E
Planerar att bygga uterum med färdig limträstomme, men funderar hur man förankrar stolparna i trallen el regelverket bäst.

Är det bra att ställa ovanpå trallen (bärlinor förstärkt under)? Hur gör ni andra?

Skråskruvar man? Räcker det, och vilken skruvdimension är lämplig? Hur många skruvar?
Skruven kommer ju bara fästa i trallen om man inte lyckas pricka regeln under.
Innersta stolparna går ju att fästa emot fasadpanelen också.

Hur säkerställer man att ändträ på stolpe då inte suger vatten om den står på trallen, ska man lägga nåt emellan typ syllpapp (räcker det)? Nån plastdistans kanske, men vad?

Tips på lösningar el bilder skulle va kanon, har svårt o hitta info på nätet... tack på förhand!
 
Jag skulle aldrig ställa stolpar på trallen, egna plintar eller skruvas i altan men det beror på hur altanen är uppbyggd.
Pallningsbrickor är inte en så bra lösning.
 
Redigerat:
T Polos skrev:
Pallningsbrickor är inte en så bra lösning.
Varför är inte pallningsbrickor bra ??
Fuktvandring upp i ändträ bryts med 10 mm bricka. Lätt att justera stolpen i efterhand.

Men jag håller med om, ställ inte uterummet på tralldäcket utan på egna plintar eller direkt på bärlinorna.
 
E
Problemet är att skenorna till skjutdörrarna är ca 110 mm breda, och på undersidan sitter flänsar som blir svåra att ställa på en bärlina som är 45mm bred. Då skulle man i princip behöva 3 reglar ihopsatta på bredden för att få en lösning som funkar. Därav tanken att ställa hela uterummet ovanpå trallen.

Stolparna skulle man kunna beställa Längre o få i egen plint alt på bärlinan, men själva dörrarna ser jag ingen annan lösning på än att ställa ovanpå trallen.
Det bästa skulle varit en gjuten platta men det är inte aktuellt
 
E
Funderar på om man skulle kunna göra en lösning med regelkonstryktion som ett ”T”.
Se handritad skiss:

Handritad skiss av en regelkonstruktion i "T"-form med måttangivelser för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som jag försökte rita längst upp är spårprofilen för dörrarna.
120x45 regel sitter i plint.
145x45 regeln skruvas ihop med den stående regeln.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
plaggis plaggis skrev:
Här är en tråd som kanske kan hjälpa?
[länk]
Tack, ja den anser också att man behöver plastdistanser under stolparna.

Då är det bara sista funderingen kvar då hur man designar reglarna som allt ska stå på
 
E
Bumpar tråden lite i ett sista försök i att få nån synpunkt på att lägga reglarna likt en T balk som jag försökte illustrera ovan.
 
S
Tänk på var vattnet tar vägen. I din skiss står skenan i ett dike.

Jag tycker det verkar dumt att bygga ovanpå befintlig trall med tanke på att vatten kan blåsa i in under glaspartierna. Om man skruvar bort trallen och bygger nytt golv eller trall kan man förhindra det och framtidssäkra för isolerat golv.
 
  • Gilla
jonna69 och 1 till
  • Laddar…
E
S sinuslinus skrev:
Tänk på var vattnet tar vägen. I din skiss står skenan i ett dike.

Jag tycker det verkar dumt att bygga ovanpå befintlig trall med tanke på att vatten kan blåsa i in under glaspartierna. Om man skruvar bort trallen och bygger nytt golv eller trall kan man förhindra det och framtidssäkra för isolerat golv.
Ja det måste ändras på, vattnet måste kunna rinna ner under.
 
Självklart kan du ha skenor på trallen,det är stolparna som ska ha en bättre grund att stå på det är dom som är det bärande i konstruktionen.
 
Självklart ska stolparna ha en egen plint med plastbricka under, det är ju rätt mycket tryck som kommer på den punkten (tänk snö vintertid). Vill man kan man även låta stolparna stå och dra i träskydd den nedersta decimetern så är det ännu ett skydd.
Självklart ska skenorna stå på trallen, även här med (tunna) plastbrickor eller annan icke fuktbindande material under med "plåttröskel" på utsidan och en liten smyglist på insidan. Så ventilerar det även under skenan.

//MrS
 
E
Fördelen att sänka ner skenan skulle vara att man inte snubblar på dom el slår i stortån hela tiden :).

Men det är klart, allt blir ju så mkt enklare om enbart stolparna sänks ner
 
Fånderar på exakt samma sak. Själv lutar det åt att sätta trippla reglar... och sedan sätta skena och stolpar på denna. Trall på insidan fram till skenan som då kommer uppfattas som nedsänkt 28mm,

På utsidan sätter ja trall i nivå med skenans underkant Hur ändträt på stolpen ska bli skyddad ser ja ju dock inte. Plåt beklädnad runt om i nederkant är ja inne på, å så salar man på stolparna utanpå det.
 
  • Ritning som visar en stolpe med trippla reglar, knutbräda, täckplåt och trall, i en konstruktion för däck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.