Hej på er!

Fick för ett par veckor sedan ett brev från skatteverket, alltid lika roligt! :rofl: Det var ett förslag till nytt taxeringsvärde för min sommarstuga. Jag blir lite rådvill för hur jag ska göra då stugan är under renovering och ganska många uppgifter har eller kommer att ändras.

Enligt brevet ska man fylla i de uppgifter som kommer gälla vid årsskiftet, problemet är att jag inte vet exakt hur mycket som kommer att bli klart innan dess. Som exempel så har jag en snubbe som ska komma och titta på och hjälpa mig att anlägga ett avlopp, något som inte finns alls sedan innan. Iom att han ännu inte varit där så har jag ingen aning om det kommer bli klart innan årsskiftet, (troligtvis inte...?) men min tanke är att processen ska påbörjas omgående och att det ska vara klart till våren i alla fall, förhoppningsvis...

Frågan är då huruvida jag ska bocka i att avlopp finns vid årsskiftet? Begår jag lagbrott om jag bockar i något som inte kommer vara klart till årsskiftet? Kan jag begära att ny värdering utförs när allt faktiskt är klart, säg om ett år eller så, eller är det här något som görs med fasta mellanrum oavsett vad som händer med huset? Om det nu inte skulle vara så allvarligt att bocka i saker som kanske inte är färdig men kommer bli det, "tjänar" jag mest på att bocka i eller inte. Kort sagt, är högt taxeringsvärde bra eller dåligt...?

Tilläggas bör kanske att taxeringskoden idag är 213 Småhusenhet, byggnadsvärde under 50 000 kr.


Tacksam för svar!(y)
ToRy
 
L
Bry dig inte , ta det vid nästa taxering , ingen kommer ut och kollar , kommunen lämnar inget till skatteverket , vi har samma sak på torpet , vi tar det vid nästa
 
BirgitS
Kundtjänsten på Skatteverket brukar vara mycket trevliga när man ringer dem och ställer frågor.
 
Är det inte färdigt så ta det vid nästa taxering.
Är det tveksamt så ta det vid nästa taxering.

Eller är du i "behov" av att ha ett högt taxeringsvärde?
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vad skulle man ha för nytta av ett högre taxeringsvärde?
Ingen, skulle jag säga, men vid låga fastighetsvärden, som det verkar vara här, får man bara en högre fastighetsavgift.

Och om man skall sälja tror jag inte att någon köpare bryr sig om taxeringsvärdet.
Det skall ju motsvara 75% av "marknadsvärdet", men jag ser sällan att det är annat än 25% - 50% av värdet i utannonserade fastigheter.

Det har tidigare framförts här att taxeringsvärdet skulle ha betydelse vid skadereglering gentemot försäkringsbolaget.
Men då tror jag mer på att kommunicera förändringar i huset direkt med försäkringsbolaget, i stället för att gå omvägen via Skatteverket.
Så gjorde jag nyligen vid en förändring, vattenanslutning i vårt stall. Efter ett par veckor fick jag en liten tilläggsfaktura från försäkringsbolaget, så nu vet vi var vi har varandra, och vad jag har försäkrat. (Det kostade 91 kr extra per år)
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad skulle man ha för nytta av ett högre taxeringsvärde?
Ingen, skulle jag säga, men vid låga fastighetsvärden, som det verkar vara här, får man bara en högre fastighetsavgift.

Och om man skall sälja tror jag inte att någon köpare bryr sig om taxeringsvärdet.
Det skall ju motsvara 75% av "marknadsvärdet", men jag ser sällan att det är annat än 25% - 50% av värdet i utannonserade fastigheter.
Många köpare vet vad som är normalt pris jämfört med taxeringsvärdet för de områden de är intresserade av och låter den kvoten vara en del av underlaget när de bestämmer sitt maxbud, t.ex. om det är normalt i området att försäljningspriset är dubbla taxeringsvärdet så blir det svårare att få ut ett pris som är 5 gånger taxeringsvärdet.

T ToRy skrev:
Kan jag begära att ny värdering utförs när allt faktiskt är klart, säg om ett år eller så, eller är det här något som görs med fasta mellanrum oavsett vad som händer med huset?
För närvarande gäller väl att en fastighetsdeklaration görs vartannat år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Många köpare vet vad som är normalt pris jämfört med taxeringsvärdet för de områden de är intresserade av och låter den kvoten vara en del av underlaget när de bestämmer sitt maxbud, t.ex
Har du verkligen faktakällor som styrker detta?
 
BirgitS BirgitS skrev:
För närvarande gäller väl att en fastighetsdeklaration görs vartannat år.
I standardfallet, ja.

Men om man ansökt och fått bygglov för om- eller tillbyggnad, så tror jag att blanketter med begäran om uppdaterade uppgifter kommer från SKV som ett brev på posten :)
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har du verkligen faktakällor som styrker detta?
Du menar att jag skulle vara unik?
Nåja:
https://www.byggahus.se/forum/threads/k-t-tal-och-taxeringsvaerde.54249/
https://www.byggahus.se/forum/threads/hitta-grannens-taxeringsvaerde.53385/
https://www.byggahus.se/forum/threads/lagt-taxeringsvaerde.267774/
https://www.byggahus.se/forum/threads/taxeringsvaerde-marknadsvaerde.112789/#post-808364

Rätt taxeringsvärde är viktigt för att din fastighetsskatt eller fastighetsavgift ska bli rätt. Det kan också ha betydelse när du ska låna pengar med fastigheten som säkerhet eller försäkra fastigheten.
https://www.skatteverket.se/privat/...ghetstaxering.4.18e1b10334ebe8bc80003523.html
Har sett andra i forumet som har tagit upp det kan bli problem att få ut rätt belopp från villaförsäkringen om taxeringen har ett alldeles för lågt värde.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Njae, jag har ärligt talat ingen aning om jag skulle ha nytta eller skada av ett högre taxeringsvärde - som för övrigt ligger på 117 000kr som förslag - utan det var väl lite därför jag frågade...
Det är inte aktuellt att sälja så vad eventuella köpsugna har för inställning till taxeringsvärdet är ointressant för min del. :)

Så rådet verkar vara att sitta still i båten om jag förstått rätt? Och jag antar att jag ändå behöver skicka in bygglov för avloppet, eller? Och då kommer kanske nya uppdateringspapper farande i alla fall?


Jag har ägt fastigheten i drygt sju år nu och det är första gången jag får ett sånt här brev hem skickat, så vartannat år.....? :thinking:

Tack för svaren!(y)
 
Gammal tråd, men det är inte vartannat år, det är var tredje. Typkoden 213 är en kod som bankerna inte gillar vid belåning så om man misstänker att byggnaden får ett värde över 50 000kr är det bra att fylla i uppgifterna om byggnaden.
 
Var tredje år stämmer nog bra, det damp ner ett nytt brev för ett par veckor sedan. Har inte orkat kolla på det än.
Vill minnas att förra rundan slutade med att jag inte angav några ändringar. Nu är avloppet på plats i alla fall...
 
Aktuell belysning av taxeringsvärde kontra marknadspris:
Har just sålt vår egendom för 3.350.000 kr.
(Det är två fastigheter side-by-side, varav den ena är bebyggd med boningshus, garage och stall.)
Fick ungefär samtidigt förslag på nytt taxeringsvärde: 1.542.000 kr.
Dvs taxeringsvärdet blir 46% av marknadsvärdet.
 
Vi har fått ett taxeringsförslag från skatteverket med ett taxeringsvärde på 3.439.000 kr. Detta skulle då vara 75% av det fulla värdet. Det innebär 4.585.333 kr som är ett fantasivärde. 4 av våra närmsta grannfastigheter har under de senaste 2 åren sålts för 3.000.000 kr - 3.300.000 kr. De är i samma storlek och standard samt byggnadsår som vårt. Vi har bett om en förklaring. Ett märkligt sammanträffande var att det idag damp ner ett brev från Villaägarna som ville ha oss som medlemmar. De skrev "Stäng dörren till en ny fastighetsskatt. Efter 90-talskrisen passade politikerna på att höja fastighetsskatten rejält.Nu hörs samma tongångar igen. Regeringens eget Finanspolitiska råd föreslog nyligen kraftigt höjd skatt. Ett hus med taxeringsvärde på 4 miljoner skulle exempelvis få höjd skatt med 30.450 kr om året. Vi på villaägarna är bekymrade för vad som kommer hända framöver. Därför växlar vi upp vårt engagemang i frågan. För tio år sedan lyckades vi få bort fastighetsskatten genom en intensiv kampanj. Snart kan det vara dags igen. Vi behöver ditt stöd och engagemang." Vad skall man tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.