nikasp
Gjort ett första provskott med IKEAs planeringsverktyg. Blir inte IKEAs grejer men ville få upp något hyfsat snabbt. Toan har 88 cm mellan fönster och skåp och mindre vill jag inte ha. Hade helst fått in en 120-kommod med två hoar men då blir det för tight, den på bilden är 100. Hade inte kravet varit badkar hade det blivit klart enklare.
 
  • 3D-planering av ett badrum med badkar, duschhörna, toalett och enkelho-kommod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsplan av badrum med 100 cm tvättställskommod, badkar, toalett och skåp, skapat i planeringsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-planering av ett badrum med badkar, 100 cm tvättställ, toalett och duschhörna, ljusa toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av badrum med måttangivelser, inklusive 100 cm badrumskommod, badkar, toalettstol och fönsterlayout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
byggsson
  • Laddar…
nikasp
En dum fråga förresten, när man mäter och placerar fönster: mäter man utsida foder som jag gjort nu?
 
nikasp
Och såhär blev det. Lejde ju ut jobbet och förutom en försening på 3-4 arbetsdagar i början, var hemma själv och rev över Valborg i onödan, så gick det grymt bra. En kille jobbade mån-lör i tre veckor, röris och ”gnistapa” kom så fort det behövdes, och allt var klart på dag 18. Mycket proffsig firma och extremt bra finish både på det man ser och inte ser. Allt är foto- och videodokumenterat in i minsta detalj.
 
  • Renoverat badrum med vita kakelväggar, dubbelfönster, ståldesignradiator och dusch med glasvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med upphängda ritningar och anvisningar för ett hemförbättringsprojekt, dokumentationen är detaljerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med tvättställ, spegel, handdukstork och utsikt till naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel handfat med moderna kranar och vit skåpinredning i ett nyligen renoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med vita kakelväggar, dusch, badkar och tvättställ, fönster med utsikt mot grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen installerad dusch med hög finish i renoverat kaklat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med vita kakelväggar, glasdusch, badkar, och handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med handfat, spegel och handdukstork, utsikt mot grönska genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter_K och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Bytte råglas i fönstret till klart så det blev mycket trevligt att spana ut i skogen på fåglar och rådjur med barnen.
 
Det där badkaret. Var finns det att köpa?
 
nikasp
L lob skrev:
Det där badkaret. Var finns det att köpa?
Det är ett Svedbergs Z150 vänster. Råkade springa på ett nära nytt på Blocket. Pensionärer som nog tyckte det var jobbigt att kliva i och ur. Klantade mig och missade att de även tagit hål i fronten så det blev 5000 + 2900 för ny gavel och front (med 15% rabatt). Jag visste att det kommer att skvätta ut lite, lite når man duschar men det är så fult och opraktiskt med två såna duschväggar så det får gå.
 
BirgitS
nikasp nikasp skrev:
Mycket proffsig firma och extremt bra finish både på det man ser och inte ser.
Kan du tänka dig att berätta vilken firma det var?
Eller du kanske redan har gjort det i någon referenstråd?
 
nikasp
Det är Dåderman Kök & Badrum från Täby. Gjorde en ganska djup undersökning och kom fram till dem eller en firma i Sundbyberg som jag glömt namnet på. Prioriterade perfekt finish och att det inte skulle ta väldigt lång tid. Sållade även bort de som lovar för mycket, typ ”vi bygger ert badrum på 10 dagar” som dök upp i Fuskbyggarna förra hösten/vintern. Kan lägga upp lite detaljbilder men jag är mycket nöjd. Perfekt plattsättning som utlovat, inga för breda eller sneda fogar någonstans eller liknande.


BirgitS BirgitS skrev:
Kan du tänka dig att berätta vilken firma det var?
Eller du kanske redan har gjort det i någon referenstråd?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Tack!
Det blir aktuellt med en badrumsombyggnad här om ett par år så jag samlar på info.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Jag kan verkligen rekommendera dem, allt de sa innan stämde. Första offerten sa 19-24 dagar inklusive rivning. Nu rev jag själv vilket tog mig (ensam) tre dagar inklusive halvdag för att hyra släp och åka till tippen. Kolla på deras betyg på Reco.se. Fick även dem rekommenderade via lokala Facebook-grupper.

BirgitS BirgitS skrev:
Tack!
Det blir aktuellt med en badrumsombyggnad här om ett par år så jag samlar på info.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Får man fråga vad du betalade?
 
nikasp
Totalen blev strax över 250. 180 drygt efter ROT om man drar bort inredning och kakel samt klinker. Jag tycker att det var saftigt men väl värt det i efterhand (husen här går på 7-8 milj), ville inte riskera att sitta hemma föräldraledig med en renovering dom drar ut på tiden. Varit med om en renovering dom skulle ta 2 mån men drog ut till 8 och lite fuskbygge på det...

Allt material för att bygga upp rummet från bara reglar ingick, jag rev inte golvet men tak och väggar rök. Allt el- och VVS-mtrl inkl 8 Hide-a-lite LED-spotlights, två dimmers och golvvärme ingick också. Två avlopp flyttades (kostar 4-4500 kr/st, det dyrare i vägg). Allt vatten drogs dolt (RiR) så det är bara toalettavloppet som går genom golv. Endast toa och badkar står på golv så det är väldigt lättstädat.


S johd01 skrev:
Får man fråga vad du betalade?
 
Redigerat:
>Foppa2121 skrev:
>
>Vi vill både ha badkar och dusch och din smarta lösning får jag båda.
>Skulle du kunna ta lite mer bilder hur det ser ut vid badet och duschen.
>Om det är möjligt även en bild vid toan.


Visst, här kommer några halv-skakiga panorama-bilder jag tog med iPhone'n. Den lyckades inte riktigt klippa ihop bilderna så kakel/klinkers-raderna ser skeva ut (men de är raka i verkligheten) :)

> Blir det trångt vid badet och duschen?
Dom står väldigt nära varandra, och det var också tanken.

> Hur stort är badkaret och vad är det för märke?
Märke: Westerbergs Deep R1500 Vit
Dimensioner (längd x bredd x höjd): 1465mm x 680mm x 530mm


> Handukstorken är det röret från elementet som du använder?
Precis, helt rätt

>Hur löste du avloppet vid duschen, gjorde du om det? Även avloppet under badkaret blev ett nytt.
Det var en firma som byggde badrummet så det var inte jag som löste det :)
 
byggsson byggsson skrev:
>Foppa2121 skrev:
>
>Vi vill både ha badkar och dusch och din smarta lösning får jag båda.
>Skulle du kunna ta lite mer bilder hur det ser ut vid badet och duschen.
>Om det är möjligt även en bild vid toan.


Visst, här kommer några halv-skakiga panorama-bilder jag tog med iPhone'n. Den lyckades inte riktigt klippa ihop bilderna så kakel/klinkers-raderna ser skeva ut (men de är raka i verkligheten) :)

> Blir det trångt vid badet och duschen?
Dom står väldigt nära varandra, och det var också tanken.

> Hur stort är badkaret och vad är det för märke?
Märke: Westerbergs Deep R1500 Vit
Dimensioner (längd x bredd x höjd): 1465mm x 680mm x 530mm


> Handukstorken är det röret från elementet som du använder?
Precis, helt rätt

>Hur löste du avloppet vid duschen, gjorde du om det? Även avloppet under badkaret blev ett nytt.
Det var en firma som byggde badrummet så det var inte jag som löste det :)

Hej!
Tack för bra info och kort det var snällt. En ytterligare fråga. Vilken bredd är själva ”skåpet” där inkommande vatten kommer. Jag skulle vilja ha ett lite längre badkar160 cm och undrar om det skulle få plats utanför ”utbygnaden”/Tobbe
 
Foppa2121 Foppa2121 skrev:
Tack för bra info och kort det var snällt. En ytterligare fråga.
Vilken bredd är själva ”skåpet” där inkommande vatten kommer.
Laddar upp en bild med måtten.

Foppa2121 Foppa2121 skrev:
Jag skulle vilja ha ett lite längre badkar160 cm och undrar om
det skulle få plats utanför ”utbygnaden”
Vi ville också ha det först. Dock tyckte badrumsfirman att vi borde undvika detta för det skulle innebära att man inte uppfyllde kravet på avstånd mellan badkarskant och strömställare för takbelysning (60 cm tror jag det var). De kunde naturligtvis bygga enligt min spec, men skulle i sådana fall skriva upp det som en avvikelse i våtrumsintyget/kvalitetsdokumentet. Så då tog vi det lite mindre badkaret.

Vi har istället tänkt (men ännu inte gjort) att köpa ett högt (men inte djupt) badrumsskåp och montera det på väggen där strömställaren & termostaten sitter, för man saknar lite det gamla skåpet som stod där innan. Det blir lite "trångt" att ha allt i skåpet under handfatet. Något i stil med Svedbergs högskåp "Forma" eller liknande.

Ett alternativ som man kan göra, vilket vi insett i efterhand, är att man leder upp fördelarskåpets alla vattenrör genom väggens golvregel. Då kan man eventuellt få skåpet att bli mindre djupt. Bredden är dock svår att påverka pga avloppsstammens placering samt mängden rör som finns i fördelarskåpet.
 
  • Måttband som visar avståndet mellan badkarskant och vägg i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.