S
Har ett 50x50-fönster i mitt nya badrum där jag nu ska sätta foder runt det.
Problemet är att det är lite snett och vint, så höjden ut till kaklet skiljer mellan 5 till 13mm.
50x50-fönster med ojämnt utrymme för foder mot kaklad vägg i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidan av "trä-passbiten" närmast det vita ska också målas vit men jag tänkte sala ut så jag kommer i samma höjd som kaklet och sen foder på det som går ut på kaklet och sen med hjälp av latexfog få till ett okej resultat. :)

Här är några närbilder på hur det ser.

I denna högra nedre hörna har jag cirka 13 mm ut till kakel.
Närbild av ett snett och vint fönsterfoder i ett badrum med synlig höjdskillnad till kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här uppe i högra hörnet cirka 9 mm ut till kakel.
Närbild på snedmonterat fönsterfoder intill vitkaklad vägg som behöver justeras för jämn höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och här i vänstra övre hörnet har jag det minsta måttet på cirka 5 mm till kakel.
Övre högra hörnet av fönster med sned kakling där det behövs salning för foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska jag sala ut och med vad eller ska man göra på något annat sätt.
Kaklingen är klar, annars, om väggarna hade varit raka, så hade jag bett kakelkillen att kakla hela väggen in men nu blev det som det blev.

Ska man såga ut salning av en 12 mm plyfa och lägg runt där ni nu ser den gråa fuktspärren och spika fast foder genom plyfa och in i "träpassbiten".

Jag gissar att fodret inte kommer lägga sig platt mot kaklet, ska man då kanske "limma" fast fodret mot kaklet med silikon eller pl 600 och sen dra vit silikon mot foderkant.

En glad amatör tar tacksamt emot tips från er.
 
L
Lite våtrumsgips lätt att arbeta med som limmas och klackfoder mot kakel och inramning allt limmas
 
  • Gilla
ThomasZZ och 1 till
  • Laddar…
S
L Liteavvarje skrev:
Lite våtrumsgips lätt att arbeta med som limmas och klackfoder mot kakel och inramning allt limmas
Tack för tipset, hur djup är "klacken" finns det flera storlekar på klackfoder, passbiten som klacken ska smita runt är cirka 36-37 mm.
Såg detta klackfoder på byggmax och där är klacken bara 21 mm och går då inte hela vägen in mot fönstret, finns det andra storlekar eller hur gör jag med sista biten in där klackfodret inte når fram?
Och vad limmar jag bäst med?
 
L
Det finns bredare på en riktig brädgård , du får kanske bygga ut med mindre träbitar , så det dom kommer jäms med kaklet samt täcker
Gips och trä målar du med våtrumsfärg
Gjorde en liten skiss , hoppas du förstår
 
  • Färgglad skiss som visar en väggsektion med fönster, gips, kakel och klackfoder för att förklara nivåjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
shobaki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.