Precis, kläm in en balkongdörr istället för fönstret och bygg en bro till balkongen.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Så om jag fattat rätt har grannen fått bygglov beviljat för ett garage som kommer stå 1 meter från er tomtgräns? Och på taket till detta garage har i samma bygglov beviljats en altan?
Eftersom byggnaden kommer hamna mindre än 4,5 meter från er tomtgräns bör ni väl redan ha blivit inblandade i processen och haft chansen att stoppa bygget, eller har ni blivit förbigångna? Gäller kanske särskilda regler i ert område?
 
T ToRy skrev:
Så om jag fattat rätt har grannen fått bygglov beviljat för ett garage som kommer stå 1 meter från er tomtgräns? Och på taket till detta garage har i samma bygglov beviljats en altan?
Eftersom byggnaden kommer hamna mindre än 4,5 meter från er tomtgräns bör ni väl redan ha blivit inblandade i processen och haft chansen att stoppa bygget, eller har ni blivit förbigångna? Gäller kanske särskilda regler i ert område?
Detaljplanen styr hur byggnaderna får placeras. Det är inte ovanligt med att garage får placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter och då behövs inte grannens medgivande heller.
 
A Autodidak1 skrev:
Detaljplanen styr hur byggnaderna får placeras. Det är inte ovanligt med att garage får placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter och då behövs inte grannens medgivande heller.
Såklart, det visste jag ju. :rofl:

Kan detaljplanen vara så specifik att den gäller altaner på taket också? Eller ingår det så att säga att man får utnyttja taket om själva byggnaden får stå där?

Det jag far efter är egentligen att TS (eller möjligen tidigare ägare till TS fastighet) antingen borde fått frågan om medgivande för närheten till tomtgräns, eller att detaljplan medger denna typ av byggnation i området. Oavsett så är TS i så fall shit out of luck, då är det inte mycket denne kan eller borde göra, bara att bita i det sura äpplet och undersöka detaljplaner ordentligt vid nästa flytt.
Enda chansen är väl om något fel begåtts under processen, då kanske man kan få bygglovet hävt...?
 
H
H hul skrev:
brandgips på en balkong?
den här hul?
är det någon man skall ta seriöst?
 
henke_benke skrev:
den här hul?
är det någon man skall ta seriöst?
Det var ju ett ifrågasättande av den tidigare inlägget som ju faktiskt påpekade brandklass, och som tydligen inte läst inlägget tydligt nog. Så att döma av det här inlägget, ja.
 
Om man nu vill ha invändningar mot det här bygglovet. Då gäller det att undersöka hur det stämmer med den givna detaljplanen för området.

Om jag tolkar tråden så låter det som grannen har fått bygglov för ett garage 1m från tomtgräns?

Det är inte ovanligt att just garage får byggas 1 m från gräns enl detaljplan. MEN då gäller det ofta bara fristående garage. Om garaget är ihopbyggt med huvudbyggnaden så är det ofta (men långt ifrån alltid) 4,5 m som gäller. Och iom. balkongen så låter det ju som detta är ett ihopbyggt garage.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om man nu vill ha invändningar mot det här bygglovet. Då gäller det att undersöka hur det stämmer med den givna detaljplanen för området.

Om jag tolkar tråden så låter det som grannen har fått bygglov för ett garage 1m från tomtgräns?

Det är inte ovanligt att just garage får byggas 1 m från gräns enl detaljplan. MEN då gäller det ofta bara fristående garage. Om garaget är ihopbyggt med huvudbyggnaden så är det ofta (men långt ifrån alltid) 4,5 m som gäller. Och iom. balkongen så låter det ju som detta är ett ihopbyggt garage.
Är inte alls ovanligt med sammanbyggda garage heller... (och mindre än 4,5 meter till grannfastighet)

Och jag TROR att kommunen har koll på detlajplanen
 
A Autodidak1 skrev:
Är inte alls ovanligt med sammanbyggda garage heller... (och mindre än 4,5 meter till grannfastighet)

Och jag TROR att kommunen har koll på detlajplanen
Man ska inte bara tro, vill man bestrida ett bygglov så får man kolla upp om det följer detaljplan.

På granntomten beviljade kommunen ett tvåplanshus trots att detaljplanen tydligt säger nej. Några grannar överklagade och det gick hela vägen till hovrätten innan det tillslut blev nekat. Så att tro att kommunen har koll stämmer inte.
 
Valkyr Valkyr skrev:
Man ska inte bara tro, vill man bestrida ett bygglov så får man kolla upp om det följer detaljplan.

På granntomten beviljade kommunen ett tvåplanshus trots att detaljplanen tydligt säger nej. Några grannar överklagade och det gick hela vägen till hovrätten innan det tillslut blev nekat. Så att tro att kommunen har koll stämmer inte.
Det är därför jag skriver TROR. Men kommunerna har blivit mycket striktare (och bättre) senaste 10 åren på att följa detaljplaner eftersom deras "snällhet" och misstag med avvikelser kostat dom för mycket
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Frågan var om grannen kan montera en dörr bara för att det är med på ritningen.
Svaret är JA.
Ritningarna tillhör beslutet och visar detaljer som inte visas i text.
(Det står inte i bygglov att en villa skall ha 24 fönster, 2 dörrar och 1 takkupa. Det framgår alltid av ritningarna.)

Om bygglovet i övrigt är korrekt kan vi inte veta.
 
  • Gilla
shomakie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.