Ska bygga en stuga på en liten ö i en sjö utanför Jönköping. För att jämna ut marken och få bort ett par sanka fläckar behöver jag få över i runda slängar 35ton bergkross till ön. Närmsta plats där en lastbil skulle kunna tippa av gruset precis nere vid sjön är ca 250m från ön. För närvarande har jag två små roddbåtar i sjön.
Som jag ser det finns det två alternativ för att förflytta bergkrosset över. Det ena är att köpa en flytbrygga/bygga en liten pråm och dra den fram och tillbaks med hjälp av en utombordare. Det andra är att vänta tills vintern och köra över med en fyrhjuling och ett mindre släp massa gånger. Den första idén är ju praktiskt roddigare att genomföra, den andra är onekligen beroende av södra sveriges nyckfulla vintrar...
Jag är tacksam för alla tips och tankar om hur detta skulle kunna gå att genomföras.
 
Det finns en passande tråd här på forum där samma sak har diskuterats. Sök.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns en passande tråd här på forum där samma sak har diskuterats. Sök.
Tack, får försöka leta lite bättre än jag gjort hittills
 
Om isen brukar bli så stark att det går skulle jag skotta upp en isväg. Isen fryser ju tjockare där man har skottat så på det viset kan man få en skaplig isväg fastän vintern är kort.

Om man skottar isvägen bredare blir den starkare så för traktortrafik med tunga lass brukar man skotta ungefär 8 meter brett. För fyrhjuling med gruslass skulle jag skotta minst 5 meter brett.
 
  • Gilla
Mtu Mrefu
  • Laddar…
Tack för tipset. Det blir ju alltid is på sjöarna på småländska höglandet, men inte nödvändigtvis så tjock. Bra att få tips om hur detta kan förstärkas.

Tror du att det generellt är en bättre lösning att dra över det på isen, än att frakta det på vatten?
 
H heimlaga skrev:
Om isen brukar bli så stark att det går skulle jag skotta upp en isväg. Isen fryser ju tjockare där man har skottat så på det viset kan man få en skaplig isväg fastän vintern är kort.

Om man skottar isvägen bredare blir den starkare så för traktortrafik med tunga lass brukar man skotta ungefär 8 meter brett. För fyrhjuling med gruslass skulle jag skotta minst 5 meter brett.
Går bra att "komplettera" med att borra några hål så man får flödvatten på isen som fryser så får man snabbare tjockare is. (Isen isolerar bra och fryser långsammare under...)
 
  • Gilla
Mtu Mrefu
  • Laddar…
Jag brukar inte tveka att ta ut fyrhjulingen med bandsats och en större spårmaskin bakom när isen på sjön är 12-15cm tjock. Totalvikt på det ekipaget stannar väll på sådär 800kg.

Med en bra fyrhjuling och en vanlig släpkärra för bil så ska det nog gå att få över materialet rättså snabbt. Bredden på en vanlig släpkärra fördelar vikten bättre än en smal terrängkärra. Kan nog vara idé att förlänga dragstången också.

Men det blir ett elände att lasta kross vintertid.

Förbered dig genom att fästa ett par fyra meter långa reglar på tvären under fyrhjulingen och släpet så de blir hängande om du kör igenom. Låna också några långa vajrar eller försträckta rep så du kan förlänga vinch-wiren om du behöver dra dig upp. Ett vanligt rep kommer fungera som en gummisnodd när det är så långt. Och när man väl kör fast så har man inte mycket tid att vingla på om det är minusgrader. Sakerna fryser fast i isen otroligt fort.
 
  • Gilla
Mtu Mrefu
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Jag brukar inte tveka att ta ut fyrhjulingen med bandsats och en större spårmaskin bakom när isen på sjön är 12-15cm tjock. Totalvikt på det ekipaget stannar väll på sådär 800kg.

Med en bra fyrhjuling och en vanlig släpkärra för bil så ska det nog gå att få över materialet rättså snabbt. Bredden på en vanlig släpkärra fördelar vikten bättre än en smal terrängkärra. Kan nog vara idé att förlänga dragstången också.

Men det blir ett elände att lasta kross vintertid.

Förbered dig genom att fästa ett par fyra meter långa reglar på tvären under fyrhjulingen och släpet så de blir hängande om du kör igenom. Låna också några långa vajrar eller försträckta rep så du kan förlänga vinch-wiren om du behöver dra dig upp. Ett vanligt rep kommer fungera som en gummisnodd när det är så långt. Och när man väl kör fast så har man inte mycket tid att vingla på om det är minusgrader. Sakerna fryser fast i isen otroligt fort.
Tack för bra tips! Det där med reglarna på tvären under är ju briljant!
 
Och, jo, stå och skyffla fruset kross i minusgrader är ju något jag redan nu behöver börja ladda inför :)
 
harry73
Lägg lite halm + presenning över grushögen. Funkar det för sockerbetor funkar det också för grus
 
  • Gilla
Mtu Mrefu
  • Laddar…
Jag skulle göra som harry73 säger.
Vill du undvika att få en frusen skorpa på ytan är dubbla presenningar med halm emellan sannolikt en mycket bra ide!

Här i skärgården försöker alla utom de allra rikaste sköta så mycket som möjligt av de tunga transporterna på isföre. Det är enklare och framför allt mycket mycket billigare så.

Om man vill ha en riktigt bra isväg borrar man hål på var tjugonde meter ungefär längs vägen och så lånar man byns vattenpump och pumpar upp vatten på isen.
En skottad isväg växer nämligen mer än isen runtomkring och eftersom istjockleken på undersidan har större flytkraft än den tunnare isen runtomkring spricker ofta skottade isvägar längs mitten då isen lyfts.
Pumpar man vatten så isen växer upåt i proportion till tillväxten nedåt blir det inga försvagande sprickor längs vägen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar att du bygger en rejäl flotte. När du sedan ska ha ut virke till stugan så är du inte beroende av isvägen. Efter allt fraktande och stugbygget klart så bygger du naturligtvis en bastu på flotten! Win-win!
 
Skumglas/ Hasopor kanske vore ide?
Lättare men dyrare...
 
harry73
Då kan man draen bigbag bakom båten
 
Hyra en helikopter som kan lyfta i färdigförpackade (viktanpassade om det behövs) bigbags.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.