Den relativa luftfuktigheten kan ibland vara en orsak till att det uppstår mögel och dålig lukt i huset. Här undersöker vi närmare vad luftfuktighet innebär och hur du som husägare kan hantera det.

Du kan läsa artikeln här: Luftfuktighet inomhus - en guide

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
Hade varit intressant med ett förslag på vad man ska göra om man har väldigt låg luftfuktighet vintertid om man inte ska ställa dit en luftfuktare.
 
  • Gilla
Bjor och 6 till
  • Laddar…
Ett sätt är att hängtorka tvätt inomhus, det har jag gjort med framgång.
 
  • Gilla
gokm och 1 till
  • Laddar…
Ha mycket gröna växter hemma är ett annat sätt att öka luftfuktigheten.
 
  • Gilla
shadowfire och 2 till
  • Laddar…
Under punkt 11 i artikeln saknar jag det absolut viktigaste. Så här står det:
---------------
Hur bör man agera när man upptäcker mögel?

Ibland räcker det att skrubba med vatten och svampdödande medel. Foto: Dettol

Oavsett vilken typ av mögel du upptäcker bör det åtgärdas. Det kan vara nödvändigt att ta bort mögelangripna material. Är det lätt åtkomligt kan det dock räcka med att skrubba ytorna med vatten och något av de svampdödande medel som finns tillgängliga i fackhandeln.
---------------

Visst, det är väl bra att tvätta bort det synliga möglet, men om man inte ändrar det som orsakat påväxten så blir det bara tillfälligt. Mögelsporer finns överallt i luften, så det här med att det är viktigt att "döda" möglet när man drabbats stämmer inte helt, och påståendet är vilseledande eftersom VÄLDIGT många tror att man då löst problemet.

Det viktigaste är att tillse att förutsättningarna för möglet att växa elimineras, och det gör man inte med en sprayflaska i någon glad kulör.
 
  • Gilla
Leif So och 3 till
  • Laddar…
Tja, vad ska man säga?
Artikeln/Guiden slår väl i princip bara fast redan mkt välkända grundprinciper. Otroligt klent med nyttiga fakta för att komma tillrätta med fuktproblemen.

I en så generell artikel som det är så hade väl åtminstone en topp 3 punkter med åtgärder mot varje typ av problem varit önskvärt?

Denna artikel lär ju knappast minska mängden frågor i forumet om hur man ska komma till rätta med div fuktproblem.

Dessutom är det snudd på ansvarslöst och miljövidrigt att generellt rekommendera användning av gifter i tid och mestadels otid. Precis som artikeln konstaterar så finns alla dessa mögelsporer alltid i luften omkring oss. Det går inte att "spruta" bort med gift. Däremot försämrar det levnadsvillkoren för allt och alla omkring oss.
Först måste grundorsaken fastställas och minimeras, sedan om det är inomhus och i allt för kraftiga mängder så kan en engångssanering med gift vara en del i ett åtgärdsprogram.

Delen om torr inomhusluft på vintern, vilket nr den nu hade, var ju närmast tragikomisk i sin utformning. Vissa kan ha problem med slemhinnorna i torr inomhusluft, men luftfuktare avrådes bestämt emot. Punkt. Snacka om antiklimax.
Har man för torr inomhusluft som irriterar slemhinnorna så är det väl självklart att luftfuktigheten måste ökas. Att tillföra vatten(-ånga) medelst luftfuktare eller blöt tvätt går på ett ut, (även blommor om man har många och stora och det inte är kaktusar). Det enda andra alt jag kan komma på är att låta bli att värma upp luften, men då blir det andra otrevliga effekter.
Så, det vore väldigt intressant att få höra (läsa) vad som rekommenderas istf luftfuktare.
 
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
I
Av mig får artikeln 10 av 10 möjliga, saknar ingenting. Det står bla. i punkt 2 vad som kan orsaka fuktproblem av för hög RF. Lösningarna kan vara många, likaså viktigt att konstatera om det är luftfuktigheten som är orsaken.
Vad gäller " svartmögel " i badrum kan jag av erfarenhet säga att det för det mesta beror på alla dessa krämer, schampo, balsam och oljor, rena gödseln. Det går mycket bra att ta bort denna typ av mögel med ex. Klorin. Bäst är förstås att skydda känsliga ytor. Och en avfuktare i badrummet som sänker RF då man duschar/badar är inte heller fel.
 
G
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ha mycket gröna växter hemma är ett annat sätt att öka luftfuktigheten.
Förr planterades växter oftast i lerkrukor som stod på fat där det vattnades. Befuktningsanordningar på värmeelement fanns oxå!
 
G
S SSo skrev:
Hade varit intressant med ett förslag på vad man ska göra om man har väldigt låg luftfuktighet vintertid om man inte ska ställa dit en luftfuktare.
Som sagts, torka tvätt, duschhanduken, blomkrukor på fat som vattnas. Eller som jag har möjlighet till, som bor i gammalt hus med vedspis, kastrull med vatten. Vissa kalla vinterdygn går det åt ett par liter vatten för att hålla RF över 30% som jag tycker är en rimlig nedre gräns.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Gino Källström skrev:
Förr planterades växter oftast i lerkrukor som stod på fat där det vattnades. Befuktningsanordningar på värmeelement fanns oxå!
Akvarier utan lock är en trevlig lösning!
 
Angående punkt 5 och det som skrivs om ventilation, så hade man kunnat utveckla det mer i artikeln. Ventilation av krypgrund och källare kan vara mer av ondo sommartid t.ex. då du släpper in ännu mer av den varma utomhusluften som i sin tur möter den kallare inomhusluften och ökar RF. Det behövs inte mycket för att nå RF på 75% och vid 75% börjar blir möglet aktivt om den hittar grogrund i organiskt material. Det är ett vanligt misstag att tro att ventilation löser allt.

Vad som också kan vara bra att känna till är också att man frigör sanslöst med mögelsporer om man river mögelangripet byggmaterial och många tänker inte på att man kan dra i sig bra mycket skräp i luftvägarna långt efter rivningen. Ozongasning är ett effektivt sätt att slå ut de luftburna mögelsporerna.
 
  • Gilla
Filipf
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
Vad som också kan vara bra att känna till är också att man frigör sanslöst med mögelsporer om man river mögelangripet byggmaterial och många tänker inte på att man kan dra i sig bra mycket skräp i luftvägarna...
Det kan min fru vittna om. När vi köpte vår gamla båt var det en hel del mögel på ställen som krävde att man kröp in för att rengöra. Hon fick i princip influensasymptom den kvällen, med kraftig snuva, hosta, frossa och stor obehagskänsla i hela kroppen. Som tur var gick det över snabbt, men varken hon eller jag kommer sanera mer mögel i båten utan att ha ordentliga andningsskydd.
 
  • Wow
henric78
  • Laddar…
Dålig på de här med rätt RF. Vårat hus har dessa värden just nu. Bra eller dåligt?

Skärmdump av smart hem-system som visar temperatur och fuktighet i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som jag förstår det är det helt normala värden, möjligen lite låga för årstiden. Jag har hygrometrar i i princip alla rum och utrymmen i huset, och jag ser värden från under 20% RF på vintern, till knappa 70% RF på sommaren. Badrummen givetvis undantagna, där kan det ju vara närmare 100% korta perioder efter att någon duschat/badat.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Jag förstår att Annika inte har bott i ett vedeldat hus eftersom hon knappt går in på problemen vintertid med för låg RF annat än att avråda från den metod som bäst löser problemet.
Jag hade förra vintern en bottennotering om 31 % RF innan det blev kastrull på kaminen.
Den här vintern har jag provat med luftfuktare istället. Före det var bottennoteringen 41 % RF.
Det är allmänt känt att människor kan få problem med torra slemhinnor, muntorrhet och torrhosta redan nånstans mellan 40 och 50 % RF.

Mina råd till dom som vill använda "kastrullmetoden":
Det går åt en stor kastrull (eller flera mindre), dels därför att stor diameter = stor vattenavgivande yta. Dels stor volym därför att man ska slippa fylla vatten ständigt och jämnt.
Och glöm att använda kastrullen för något annat under sommartid. Den kommer att vara alldeles vit på insidan av tjocka kalkbeläggningar efter en vinter.

Hänga luftfuktare på elementen har föreslagits. Kan nog fungera om merparten av värmen kommer från elementen men har man värmen från kamin/kakelugn/vedspis så fungerar det inte och det är dom husen som har största problemen med torr luft.

Akvarium och krukväxter kan säkert bidra för den som är intresserad av att sköta sånt. För oss andra återstår bara kastrull eller luftfuktare.

Råd om luftfuktare:
Köp en som går att fylla på plats, ex vis med tillbringare. Annars ska man plocka loss tanken och bära den till köket och då kommer man garanterat att drälla vatten i halva huset.
Ställ gärna luftfuktaren i ett rum där luften rör sig, ex vis i ett rum med takfläkt. Då minskar risken för lokala fuktskador markant.
Ställ hellre in luftfuktaren så den går på konstant "lågfart" än att den går på fullt spett i omgångar eftersom det senare ökar risken för lokala fuktskador.
Jag har dock haft min gått för fullt flera dygn på raken bara för att testa. Den har då avgett typ 4-6 liter på ett halvt dygn. Det blir inga fuktskador och detta är i ett rum utan överdriven luftrörelse, dvs ingen takfläkt. Faran finns men ska alltså inte överdrivas.

Och slutligen:
Hur kan en som är så insatt i fukt inte tala om nyttan av en väl dränerad källare med riskaka (ex vis Isodrän) på väggarna? Riskakan gör väldigt stor nytta för avfuktning (av hela huset, inte bara källaren) och resulterar normalt sett i att källaren förvandlas från en sunkig källare till nyttig boendeyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.