Hej! Vi har nyligen sålt vårat hus med en ganska stor vinst. Investerat mycket vilket jag vet är avdragsgillt (5år tillbaka) på förbättringar.
Men jag undrar om det finns fler avdrag man har rätt att använda? Vill minnas att mäklarkostnaden är avdragsgill?
Sen har jag ett vagt minne att våran tidigare bankman så åt oss att spara ett specifikt papper, vill minnas det var lagfart, eller pantbrevs kostnaden men inte alls säker....Hin så man fick ha den som avdrag...

Någon som vet vad som faktiskt gäller?
Sen undrar jag om det är många som skjuter upp beskattningen på rea vinsten? Är ju en jäkligt bra schablon ränta på 0,5%/år men på hela vinsten som jag förstått det....?

Mvh
 
  • Gilla
sekelskifteshus1884
  • Laddar…
Förbättringar får mannars av kostnaden flr väldigt långt tillbaka. Det är renoveringar som måste vara de senaste åren. Alla utgifter du hade när du köpte fastigheten kan du dra av. Typiskt pantbrev. Skatteverket har information om vad som gäller. Kolla efter den.

Edit:Kane länkade visst redan till den.
 
L
S SHrimp skrev:
Någon som vet vad som faktiskt gäller?
Sen undrar jag om det är många som skjuter upp beskattningen på rea vinsten? Är ju en jäkligt bra schablon ränta på 0,5%/år men på hela vinsten som jag förstått det....?
Alla kostnader i samband med försäljning och köpet av den är avdragsgilla , sedan om ni gjort några ombyggnationer , så kan det vara avdragsgillt , mäklaren vet vad , pressa hen , hen ska vara behjälpligt vid uträkning av reavinst
Sedan det med att inte betala reavinsten är ett otyg som straffar sig senare i livet
( surt sa räven om rönnbären ) det blir en latent skatteskuld som du aldrig kommer ifrån .
En inte ovanlig sak som yngre personer gör , och tänker , OJ vad mycket pengar , då kan vi köpa en hel del eller lägga på nytt boende
I mitt tycke ska ni betala reavinsten och vara fria från en skatteskuld som kanske löser ut vid er nästa försäljning , kan bli flera hundra tusen att betala då
 
Stort tack alla!
Ja jag vill helst betala skatten på.en gång men vi ska ju samtidigt köpa betydligt dyrare hus så får se hur det blir....

Tack än en gång till er. Trevlig kväll
 
Fördelen är ju att räntan ör stabilarneän på banken. Å andra sidan kan skatten ändras. Men skulkecden bli sämre kan man ju växla över till ett banklån. Vi skattade allt, mest för att det var en rellativt liten summa. Då är det inte ytterligare en sak att ha koll på framöver.
 
Okok...har svårt att tro att räntan skulle gå upp från 0,5 till ett vanligt privatlån dock men jag lånar aldrig om jag inte behöver oavsett :)

En sista fråga då det inte framgår i länken ovan...är det både lagfart & pantbrev som är avdragsgillt?
 
Men nu är det snarare 3,25% om du ska jämföra mot bankränta. Det kommer man under på banken i dagsläget.
 
S SHrimp skrev:
är det både lagfart & pantbrev som är avdragsgillt?
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.