T tombe691 skrev:
ibland är det för enkelt, ska jämföra dubbla tumstockar med laserresultat. Det är olika mått på alla ställen, inga räta vinklar, dessutom klinker på nederdelen av väggen, sedan en tjockare smal bård, och kakel upptill och ett golv med fall så det är en utmaning att få till ett acceptabelt slutresultat...
Ibland har man lyxen att använda riktiga grejor, projekteringinmätning av befintlig trapp för tillverkning av ny.
Nivellerande laserverktyg i arbete inomhus för inmätning vid trappbyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men alltför ofta har jag gjort det enkla före det komplicerade, resultatet blir det samma.
Har gjutit 30m2 med en vanlig nivelerande kakellaser +-5mm och lagt dränering på samma sätt med 0,5% fall med graderad käpp.

Vill du ha det uppmätt av en konsult så är det garanterat minsta debitering. 4h och 750kr+moms.
 
rätt verktyg gör halva jobbet, finns det några områden där lasern är till större nytta? Använde t.ex. en krysslaser på jobbet när vi skulle sätta upp 10 hyllor bredvid varandra med mellanrum men på samma höjd. Med tanke på att glm verkar gå 50 meter så kanske det kan finnas vinning på längre avstånd? Sticker inte under stol med att jag som många andra tycker om prylar, men det är ju bra om de kommer till nytta också :) Golvlasern i länken högre upp verkar mycket intressant
 
Jag brukar använda en ribba kapad till exakt jämt antal meter och så måttbandet att fortsätta med.
Det finns också teleskopiska avvägningslattor med innermått på baksidan. Jag har en sådan men har aldrig använt den till det ändamålet.

Jag tycker om att ha bra verktyg så därför försöker jag undvika att köpa en massa onödiga prylar och satsar i stället pengarna på ett mindre antal bra verktyg av god kvalitet.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
tombe691 ! Verktyg är kul! Jag köpte också 50C för snart 9 månader sedan och så har jag en GLL 3-80. Använde båda tillsammans för att mäta ut exakta höjder på bjälklag på mina 1,5 våning plus källare. Det enda som är läskigt när man väl börjar med laserstreck åt alla håll är att ingenting är rakt någonstans :p
Fick rikta upp en av snickarens reglar på mitt tillbygge när han bara använt sin MST-180... :p
 
Det berode på en slarvig snikare och då hjälper inte dyra verktyg ett mst-180 har fullt tillräcklig precicion för att montera en regel i en villa om man kan med det.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Förstår jag rätt att det föreslås verktyg för dryga tusenlappen för att mäta avstånd mellan två väggar samt mellan golv och tak i ett duschutrymme?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jo du det är inte lätt att vara hantverkare i dag :)
 
Bart, jag efterfrågar ett pålitligt sätt att få en så exakt måttangivelse som möjligt vid upprepade tillfällen. Med tumstock och måttband har det diffat upp till 5 mm mellan olika mätningar. Laser kändes spontant som ett alternativ. Har dessutom nu ägnat 2 veckor och 300 kg flytspackel att jämna till ett golv men det är fortfarande en bit kvar och jag behöver hitta ett sätt att uppskatta vad som återstår, här kändes en 3d-skanner som ett smidigt alternativ för att visualisera problemet. I duschväggsfallet finns egentligen inga räta vinkar att utgå ifrån då huset är snart 70 år gammat och ytterväggarna verkar vara snea i förhållande till varandra. Att då få upp en rak duschvägg är en utmaning för mig.
 
Jo, jag förstår utmaningen. Jag tyckte bara att förslaget med en lasermätare för de pengarna var saftigt. Om du nu inte har fler tillfällen du tror att den komma till hands.

Annars är en rulle maskeringstejp en stor hjälp. Tejpbitar strategiskt placerade som du mäter till från två håll. En liten markering mitt på tejpbiten bara. Ger millimeterprecision. Måttet mitt på väggen borde vara ett snittvärde av längden längst ned och högst upp. Om väggen nu inte buktar. Använd ett långpass så ser du om väggen är jämn.

Jag har mätt upp ganska komplicerade utrymmen på det sättet.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Ibland har man lyxen att använda riktiga grejor, projekteringinmätning av befintlig trapp för tillverkning av ny.
[bild]
Men alltför ofta har jag gjort det enkla före det komplicerade, resultatet blir det samma.
Har gjutit 30m2 med en vanlig nivelerande kakellaser +-5mm och lagt dränering på samma sätt med 0,5% fall med graderad käpp.

Vill du ha det uppmätt av en konsult så är det garanterat minsta debitering. 4h och 750kr+moms.
TS-15? Tänkte också reflektorlös mätning med todde när jag såg rubriken. :)

Angående att mäta golv vid flytspackling kan jag tänka mig att det här är en lämplig kandidat:
https://www.bosch-professional.com/static/specials/gsl2/se/sv/
 
T tombe691 skrev:
Bart, jag efterfrågar ett pålitligt sätt att få en så exakt måttangivelse som möjligt vid upprepade tillfällen. Med tumstock och måttband har det diffat upp till 5 mm mellan olika mätningar. Laser kändes spontant som ett alternativ. Har dessutom nu ägnat 2 veckor och 300 kg flytspackel att jämna till ett golv men det är fortfarande en bit kvar och jag behöver hitta ett sätt att uppskatta vad som återstår, här kändes en 3d-skanner som ett smidigt alternativ för att visualisera problemet. I duschväggsfallet finns egentligen inga räta vinkar att utgå ifrån då huset är snart 70 år gammat och ytterväggarna verkar vara snea i förhållande till varandra. Att då få upp en rak duschvägg är en utmaning för mig.
Ta in nån som hjälper dig det är inte normalt att det skiljer 5 mm mellan mätningar då är nått riktigt fel framförallt eftersom det rör sig om så små avstånd.
 
Har nu fått hem min lasermätare, för den som är osäker kan jag ändå bara trycka på den trygghetskänsla det ger att varje gång få exakta samma resultat som sist. Har konstaterat att väggarna är sneda åt alla håll så beroende på om man sätter tumstocken en cm annorlunda en sist blir det stor skillnad, skiljde även 5 mm mellan övre och nedre delen av väggen. Med denna nyvunna kunskap går det lättare att mäta med tumstocken. Fick även andra trevliga funktioner för att räkna ut t.ex. area inför golvläggandet i källaren. Går ju mäta sig fram och räkna men två decimaltal och multiplicera dessa kräver ju i värsta fall miniräknare, nu tar det ungefär två sekunder. För den som älskar prylar kan jag rekomendera denna trevliga lilla maskin och storleken hade jag inte förstått att den var så liten, mindre än mobilen i bredd och höjd, dock lite tjockare.
 
För mig är det tvärtemot mäter sällan med laser mätare men de gånger det sker kollar jag oftast efter med tumstock eller måttband om det är noga. Provade en laser mätare med kamera och den var bra om man mätte på långa avstånd då såg man faktiskt vad man siktar på.
 
Vill höja ett varningens ord för "billigare" laseravståndsmätare. Hade tidigare en Uni-T och som jag kontrollmätte mot en 10 meters talmeter, funkade riktigt bra och mätte rätt. Blev liggandes ett tag och när jag nu har dragit igång min utbyggnad så så kom jag till en punkt då jag skulle kontrollmäta ett par väggar. Mätte med lasern och den gav samma resultat varje gång men jag blev inte klok på resultatet.. mätte väggen med talmetern och mycket riktigt så visade lasern fel. ca 20 mm diff på en 4 meters sträcka. Lånade även hem en Fluke avståndslaser som bekräftade Uni-T:s fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.