Jetstream är som sagt ingen leksak, men visst kan jag hålla med om att en gummisnodd (avsedd för simning) kan vara ett bra/bättre alternativ. Beror också på hur/vad man simmar :)
 
MathiasS skrev:
nej det är inte en leksak utan just avsedd för motionssim. MEN, det är många som tycker det går precis likabra med en gummisnodd för en bråkdel av kostnaden. En bra jetswim är dyr och komplicerar hela installationen ordentligt.
Tycker ärligt talat jetstream i motionssyfte är helt värdelöst. Antingen simmar man för fort och kommer fram till kanten, eller så simmar man för långsamt och åker bakåt.
Däremot är det klart kul som vattenlek.
 
Jag vet många som är nöjda med jetstream men säker lika många som tycker det funkar lika bra med gummisnöre. Vi har skippat både och, och är nöjda med det....
 
  • Gilla
Eriksson34
  • Laddar…
Liemannen skrev:
Tycker ärligt talat jetstream i motionssyfte är helt värdelöst. Antingen simmar man för fort och kommer fram till kanten, eller så simmar man för långsamt och åker bakåt.
Däremot är det klart kul som vattenlek.

Jag har bara provat en modell av jetstream, men med den hade jag inga problem med att hålla rätt tempo för att så att säga simma på samma plats. Däremot så gillade jag inte att det ibland stänkte upp vatten i ansiktet, så av den anledningen föredrar jag normalt att simma fram och tillbaka även i en liten pool. Men jag tycker att såna där gummiband verkar rätt intressanta:

https://www.youtube.com/watch?v=5tWXdgr-HSU
 
Det är det jag menar är problemet, att du måste hålla "rätt" tempo, istället för att simma så fort du vill.

Sen hade jag gärna haft en jetstream ändå, men inte i motionssyfte..
 
Liemannen skrev:
Det är det jag menar är problemet, att du måste hålla "rätt" tempo, istället för att simma så fort du vill.
Du beskrev det som problematiskt/omöjligt att hålla rätt tempo. Men nu verkar du ändrat dig, och tycker istället att det snarare är tråkigt att följa rätt tempo? Så kan det förstås vara, men för mig personligen tyckte jag det var vare sig problematiskt eller tråkigt att hålla det tempo som behövdes för att vara mer eller mindre helt stationär.

Det jag försöker säga är att jag menar att dina invändningar mot en Jetstream för motionssyfte mer verkar handla om personliga reflektioner över vad som passar just dig, men du uttryckte dig så kategoriskt så att det kunde låta som att du försökte konstatera att en jetstream i motionssyfte är helt värdelöst för alla. Det var bara det jag reagerade lite på. :)
 
Problematiskt kanske är att ta i, men jag gillar klart bättre att få bestämma tempo själv, oavsett om jag simmar, springer eller cyklar (eller kör bil för den delen).
Självklart skriver jag i första hand ner mina personliga åsikter, annat vore väl konstigt?
Kunde och kanske borde jag skrivit "jag" istället för "man", men jag är långt ifrån ensam om att tycka detta.
Tror att många skulle bli besvikna om de köpte en jetstream i motionssyfte, och sen inser att ett snöre för 150kr hade varit en bättre investering.
Nu är jag varken säljare av simsnören, eller har något emot jetstreams, men min åsikt tänker jag lägga fram iaf. I bästa fall är det någon som tvekar och iaf provar innan de köper.
 
R Robert Kooijman skrev:
Funderar själv på att bygga en ca. 1.3 x 3.5 x 15 m lappool:
- 30 cm tjocka väggar av cellplast med ytskikt av fiberbetong (enligt Tjällden konstruktion)
- 30 cm cellplast under betong 'platta på mark' med värmeslingor (som en vanlig husgrund)
- 30 cm cellplast under en "poolöverdrag" som består av en motoriserad skjutbar altan
Vad kul, jag är inne på samma spår, vill också försöka bygga en åretrunt-pool med motoriserad skjutbar altan som tak, dock en betydligt mindre pool. Hur har det gått, har du byggt enligt ovan och hur blev det? Har du några bilder? Lärdomar? Tack!
 
J JohanO75 skrev:
Vad kul, jag är inne på samma spår, vill också försöka bygga en åretrunt-pool med motoriserad skjutbar altan som tak, dock en betydligt mindre pool. Hur har det gått, har du byggt enligt ovan och hur blev det? Har du några bilder? Lärdomar? Tack!
Tyvärr har vi inte än satt igang vårt poobyggandet. Delvis p.g.a. kostnadsfrågan plus att den isolerande altan lösningen är inte helt bestämd.
Egentligen skulle jag också helst ville ha poolen lite längre, 20-25m, men min fru tycker det "behövs" inte ;)

Det kan blåsa rätt mycket här (nära kusten), och då tror jag tyvärr att bara en skjutbar altan ger inte tillräckligt komfort på dessa dagar. Sen har vi några träd i närheten som lämnar massor skräp. Alltså, då är tanken att det ska också vara någon pooltak övan altanen.

P.g.a. ett vanlig pooltak (böjda plastskivor) knappast isolerar, behövs "altanen" också som "thermos lock". Hela grejen är ju att poolen håller ca. 29-30° året runt, utan att man inte längre vågar öppna eller kan betala elräkninger. Intressant är också hur det kommer att kännas utanför den varma poolen under pooltaket. Tror inte att den varierande och ibland höga luftfuktighet i sig är ett stort problem. Men det är viktigt att det känns behagligt när man kliver in och ur vattnet, året runt. Kanske behövs ett lite uppvärmd del (poolhus, omklädningsrum) direkt bredvid poolen.

Istället av en platt skjutbar altan, har jag också funderat på en uppfällbar version, bestående av flyttande cellplastskivor (glasfiberväv & epoxy på ytan). Dessa rullas eller staplas upp som en harmonika: /\/\/\___. Fördelen: det hela kan ske under taket, ingenting ruttnar, och man "rullar" utt så mycket som behövs. Detta är också en platssparande alternativ (en 20m skjutbar altan bredvid en 20m pool tar 40m av trädgården). Alltså, det finns lite att fundera på innan byggandet ;)
 
Sök på forumet efter ”pool , badbalja, spa ”
Har sett ett bygge på forumet med ett skutbart tak som var betydligt bredare än poolen och monterat upphöjt samt asymmetriskt så det var full ståhöjd under taket. Det fungerade som ett drivhus och värmde polen så fort solen lyst, det blev lätt 30-40° i ”drivhuset”

Har själv badbalja med bubblor, håller 40° året runt utan problem.
 
="Robert Kooijman, post: 2270452, member: 102345"]Gillar tanken av att kunna bada och simma även på vintern!
Men, oavsett var man ta värmen från blir det vanligtvis väldigt kostsamt.

Men som alltid finns det också lösningar här. Stickord: grundlig isolering!

Funderar själv på att bygga en ca. 1.3 x 3.5 x 15 m lappool:
- 30 cm tjocka väggar av cellplast med ytskikt av fiberbetong (enligt Tjällden konstruktion)
- 30 cm cellplast under betong 'platta på mark' med värmeslingor (som en vanlig husgrund)
- 30 cm cellplast under en "poolöverdrag" som består av en motoriserad skjutbar altan
- Lite poolhus i anknytning till, så man kan kliva in / ur poolen mitt på vintern utan att behöva utstå kall blåst

Poolen kommer då delvis att vara ingrävd, delvis ca. 1-2 m ovan mark.
Altanen blir ca. 4 x 15 m och glider kullagrad över raka ca. 30 m långa skenor. Ungefär hälften ligger ovanpå en specialbyggd pergola. När poolen "öppnas", skjuts altanen alltså över pergolan. Pergolan ska inte bara fungera som "altanbro" men också integreras i trädgården med växter (tex. underbara New Dawn rosor som klarar blåst).

Poolen ska samtidigt fungera som en lagtemp acktank av lite större storlek som lagrar värme året rund för husets golvvärme. Då hålls temperaturen kring 30-35 grader. En luft / vatten värmepump och passiv solvärme skulle sakta men säkert kunna värma upp poolen, om den inte öppnas mer än någon timme per dag.

Kanske låter detta helt galen, men jag har faktiskt räknat på det hela :)
Här finns det några andra grejer som också kräver tid (orangeri, dammar, hönsgård). Och sista tiden vill vänsterknä och underbenen inte riktigt hänga med, så allt går tyvärr i snigelfart...[/QUOTE]
!
Hej har ni förverkligat tanken? Undrar hur kostnaden för uppvärmningen blev i så fall. Funderar på kostnaden för uppvärmning sv swimspa 5.5x2.5 m med 1.3 m djup. Vi har mellan +3 till -12 på vintern.

[QUOTE
 
R Robert Kooijman skrev:
Jag tänkte innan också på en slags jetstream i en ca. 2.5 x 5.5 m swimspa.
Men efter fick höra erfarenheter av andra har jag gett upp tanken. Tycker 15 m är en bra kompromiss och allmänt accepterat som en bra storlek för en lap pool. Våran baddam är lite över 15 m om man simmar rakt, och ca. 20 m längs den böjda kanten. Det känns OK, men det ska helst inte vara mindre.

Jag får aldrig godkänt av frugan för en 25 m pool (har försökt).
Sen blir det ont om plats på tomten om man vill ha en mekanisk inte för komplicerad lösning på en användbar, skjutbart, bra isolerad altan som pooltak. En självbyggd, motoriserat altan med 30 cm isolering blir knappast dyrare än en vanligt skjutbar pooltak som skulle isolera alldeles för lite på vintern.

Sen finns det några andra funderingar: poolen ska också kunna fungera som energi lagring, och den 15 m långa altanen ska bjuder på fina utsikter när den glider över pergolan till nedre delen av tomten.

En annan viktig fundering: hur många veckor går det att använda poolen med olika former av isolering / pooltak?
Kostnader vs. användbarhet... Dom som har upplevt en bra uppvärmt pool ute på vintern (finns t.ex. vid olika hotell och semesterhem) vet kanske vad jag menar ;)
Hej, har du kvar länken till de som ej var nöjda med swimspa? Söker info inför köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.