Hejsan Hoppsan! Det förefaller sig som så att jag och min sambo bor i ett hus som är byggt 1918... Tidigare gårdsfastighet, det är egentligen helt beboeligt men det finns trots allt en del att göra ändån. Just nu går vi i tankar att lägga nytt tak, vilket jag läst brukar vara prio ett... Samtidigt som vi gör detta är vi även sugna på att bygga en tak-kupa för att underlätta installation av trappan upp till vinden som vi också har i åtanke att renovera i framtiden. Men innan dess lär vi ju behöva isolera ut och byta panel då vi i väggarna i princip bara har tretex, som ju inte isolerar speciellt mycket. Vad jag funderar över är bla.
1. Vad skulle en takkupa på ca 3 meter med sadeltak gå på ifall man bara bekostar materialet och gör jobbet själv (vi tänkte köpa begagnade fönster)?

2. Om man vill tilläggsisolera vad skulle det isf ca gå på om man även där gör större delen av arbetet själv, fönster delen får vi nog dock be om hälp med då vi inte har speciellt stor erfarenhet utav sådant...

Idag har vi bara 1 glas fönster, vet inte om det kanske klassas som 2 glas då det är delbara fönster med ett glas i varje del...

Förlåt för långt inlägg och många frågor. Men är mest intresserad utav ca pris på material kostnader..

MVH Millla
 
Som alltid, så är det svårt att bedöma kostnader utan att ha alla förutsättningar.
Troligen kommer väl takkupan att kräva någon form av krav på avlastning för takstolarna. Här behöver ni ta hjälp utav någon som kan göra konstruktionsberäkningar t.ex. en byggingenjör.
Ofta brukar ju takkupor medföra en hel del plåtslageriarbeten, så funderar ni på att lägga om taket, så är det säkerligen en fördel att försöka samordna det med takkupan.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Som alltid, så är det svårt att bedöma kostnader utan att ha alla förutsättningar.
Troligen kommer väl takkupan att kräva någon form av krav på avlastning för takstolarna. Här behöver ni ta hjälp utav någon som kan göra konstruktionsberäkningar t.ex. en byggingenjör.
Ofta brukar ju takkupor medföra en hel del plåtslageriarbeten, så funderar ni på att lägga om taket, så är det säkerligen en fördel att försöka samordna det med takkupan.
Tanken är att göra detta i samband med takbyte och i efterhand (några år) senare inreda vinden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.