vi har nyligen låtit installera en port till dubbelgarage.
En fem meter bred port.

Det känns inte som att det är speciellt tätt i hörnen av porten, ner mot plattan.

Men, jag har ingen aning om hur tätt det ska vara.
Vad tror ni?
Laddar upp bilder.

Hörnet av en nyinstallerad dubbelgarageport som visar glipan mellan port och betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av en garageport där den möter betongplattan, med fokus på tätning och eventuella glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av garageports hörn som visar glappet ner mot betongplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Är porten köpt som en isolerad port med U-värde kan du reklamera detta montage
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Är porten köpt som en isolerad port med U-värde kan du reklamera detta montage
Menar du att det ser ut som att installationen är dålig?

Det är en Crawford Smart 42 port.
 
Om porten är isolerad eller inte tycker jag inte spelar ngn roll.
Porten skall väl vara tät oavsett.
Din port behöver justeras, så ta kontakt med dom som gjorde installationen....
 
J Jörgen Ö skrev:
Om porten är isolerad eller inte tycker jag inte spelar ngn roll.
Porten skall väl vara tät oavsett.
Din port behöver justeras, så ta kontakt med dom som gjorde installationen....
Okej, din bedömning är att porten inte är korrekt installerad?
 
S specter skrev:
Okej, din bedömning är att porten inte är korrekt installerad?
Den kan vara rätt installerad, men den behöver justeras. Det ska ju inte glipa ngnstans på en nyinstallerad port.
Men tycker det är för stor glipa mellan porten och infästningsramen.
Skulle vara kul att se en bild utifrån
 
Åsa Lund
Det står på tillverkarens sida pratat om 42 mm isolering och energieffektiv etc. Med sådana glipor finns inte en chans att det syftet uppnås.
 
Är inte porten för smal för porthålet? Eller luras jag av bilderna :thinking: Profilen skall ju ligga kant-i-kant med öppningen enligt monteringsanvisningen. Tekniska ritningar av monteringsanvisningar för en port med måttangivelser och profiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Monteringsanvisningar med mått för port i porthål där portens profil bör matcha öppningens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Ljuset du ser är glipan mellan tätningslister på sidan och den i botten på porten .
Listen i botten är troligen klenare i bredd än porten så får sidolisterna svårt att täta , har så på båda portarna hemma och har svårt att se hur man ska justera bort det
 
mickesundström skrev:
Ljuset du ser är glipan mellan tätningslister på sidan och den i botten på porten .
Listen i botten är troligen klenare i bredd än porten så får sidolisterna svårt att täta , har så på båda portarna hemma och har svårt att se hur man ska justera bort det
Går det inte justera bort, då är det ju ett konstruktionsfel i allra högsta grad!
Vem köper en port med inbyggda springor?
 
A
J Jörgen Ö skrev:
Går det inte justera bort, då är det ju ett konstruktionsfel i allra högsta grad!
Vem köper en port med inbyggda springor?
Tyvärr så blir det så i botten , en sån liten springa är ändå skit samma om man använder garaget som garage så behöver man till och frånluft ändå om man inte löst ventilation på annat sätt .
U-värdet på en skjutport gäller väl ofta bara porten då montagesättet gör att karmen inte kan få nåt bra u-värde
 
Du menar att det får man leva med om men köper en Crawfordport?
T.o.m möss eller råttor skulle kunna slinka in där...
Tror du är rätt ensam om att tycka det är ok......:)
 
  • Gilla
Lars_A och 1 till
  • Laddar…
A
J Jörgen Ö skrev:
Du menar att det får man leva med om men köper en Crawfordport?
T.o.m möss eller råttor skulle kunna slinka in där...
Tror du är rätt ensam om att tycka det är ok......:)
Sett samma på både crawford doorhan o andra portar , läppen i botten är klenare än porten så jag vet faktiskt inte hur det ska vara möjligt att justera bort helt när porten stryker listen och läppen på porten ligger längre in så blir det en liten springa , nu vet jag inte hur det ser ut i ditt fall men ljusinsläppet brukar se värre ut än springan är i verkligheten , justermånen du har är ju vid nedersta hjulen på porten.
Provat att få till det bättre hemma men gett upp då konstruktionen i sig har större brister på karmsidan/betongplattan som går förbi porten och leder in kyla den vägen så är det nog som det är
 
Okej, många olika bud.
Förstår att det är svårt dock.

Har en utvändig bild men osäker på om den gör saken lättare.

Närbild på en betongyttervägg vid hörnet med synliga delar av isolering och svart plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S specter skrev:
Okej, många olika bud.
Förstår att det är svårt dock.

Har en utvändig bild men osäker på om den gör saken lättare.

[bild]
Hej

Löste du detta på nåt sett? Jag har en identiskt crawford port från 2107 som också har stora springar. Det kommer inte gråsuggor där som jag gärna vill hålla ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.