Lizzardo
Jag vet inte om detta kanske faller in under kategorin bygglov, moderator får gärna flytta tråden isåfall.

Jag och min sambo har köpt en fastighet med taxeringskod 120 och ämnar bygga ett kombinerat stall och garagepå ca 230 kvadrat.
Eftersom vi inte har någon verksamhet på gården så blir det automatiskt bygglovspliktigt.

Jag bollar lite med tanken är om man kan göra en fuling och startar en enskild firma, nolltaxera den 1-2 år och sen lägger ner den, allt i syfte att gå runt bygglovet.
Stallverksamheten är inga problem men garaget på ca 130 kvadrat är lite lite klurigare att komma undan med.

Tankar och ideer, är jag helt ute och cyklar och får rätta mig i det dyra byråkratiska ledet eller finns det en chans?
 
Även garage räknas väl till ekonomibyggnad om du har jordbruksverksamhet.
 
Om det inte används för just lantbruksverksamheten så är det inte bygglovfritt bara för att det ligger på en lantbruksfastighet.
Så ska du ha hobbyhästar och veteranbilar i stall/garage så behövs bygglov ändå.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Även garage räknas väl till ekonomibyggnad om du har jordbruksverksamhet.
Beror på vad det är ämnat att användas till - skogstraktorn eller privatbilen...
 
Nu är det nästan 20 år sedan jag drev en enskild firma, men om du startar en enskild firma och bygger stallet/garaget åt firman, utan att ha någon inkomst på den firman så tror jag att du får kvitta enskilda firmans förlust mot inkomst av tjänst (anställning).. garaget är ju för att hyra ut parkering för hästtrailer.. värt att undersöka kanske?
 
R Räknenisse skrev:
Om det inte används för just lantbruksverksamheten så är det inte bygglovfritt bara för att det ligger på en lantbruksfastighet.
Så ska du ha hobbyhästar och veteranbilar i stall/garage så behövs bygglov ändå.
En företagare i Karlskrona kommun har just gjort så: på en oanvänt lantbruksfastighet smällde han upp en maskinhall på 300-400 m2 utan bygglov som är tänkt att användas till lagerlokal, båtar, husbilar mm. Han ställde i också en grävmaskin och tutade i kommunen att allt är en ekonomibyggnad till en vingård som inte finns.
Kommunen gick med på det, deet finns lite kompiskontakter också.
Nu står hallen oanvänt eftersom kommunen har sagt att all användning förutom jordbruk medför bygglovsplikt. Bygglov är troligen omljligtg att få.
Så företagaren väntar nu på att tio år har gått, sedan är det fritt fram.
Om TS kommun inte är lika rutten så riskerar du nog att åka på bygglov i alla fall.
 
Om du är ägare till en fastighet som har typkod 120 räknas du per automatik som enskild firma och måste deklarera för din näringsverksamhet oavsett om du har någon direkt rörelse eller inte. Det kanske finns en markbit med skog på fastigheten, eller åkrar som är brukbara? Du ska deklarera för din fastighet varje år, även om du bara har utgifter. Du kommer få brev från skatteverket om att du förväntas deklarera för din näringsverksamhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Stall och garage för hästtransport och dragbil? Får du igenom hästverksamheten som jordbruk är nog garagedelen inget problem.

Tyvärr har vad jag vet hästverksamhet nekats som sådan verksamhet som är jämförbar med jord- och skogsbruk i bygglovsundantaget. Det faller på hästarna alltså. Kanske går det om det är ardennerhästar och du plöjer med dem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.